ادبیات دكتر روحانی یخ‌ گفتگوهای ایران و 1+5 را ذوب می‌كند

یك كارشناس سیاست خارجی گفت: همانگونه كه دكتر روحانی اعلام كرده مذاكرات هسته‌ای مبتنی بر حفظ حقوق هسته‌ای كشورمان خواهد بود، اما با این تفاوت كه ابتكارات و ادبیات جدیدی در این مذاكرات وجود خواهد داشت كه این مهم شاید بتواند زمینه نزدیكی هرچه بیشتر طرفین مذاكره كننده را فراهم كند.

به گزارش نما، "سيد جلال فياضي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهور کشورمان مبني بر "برگزاري اولين مذاکره هسته‌اي دولت يازدهم در حاشيه اجلاس سازمان ملل در نيويورک" گفت: ما همواره شاهد ابتکاراتي هستيم که دکتر روحاني از اولين روزهاي انتخابش به عنوان رئيس‌جمهور اعلام کرده بود ابتکارات سازنده‌اي را در روند مذاکرات هسته‌اي در چارچوب حفظ قانوني حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران پيش رو خواهد گرفت.

وي انتقال مسئوليت مذاکرات هسته‌اي از شوراي عالي امنيت ملي به وزارت امور خارجه کشورمان را نخستين اقدام ابتکاري "حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني" دانست و افزود: اين اقدام، از يک سو گامي بسيار سازنده در روند سطح مذاکرات هسته‌اي ايران تلقي مي‌شود، و از سوي ديگر با در راس قرار دادن ظريف در مذاکرات هسته‌اي به عنوان يک ديپلمات با سابقه نوعي وحدت در سطح اين مذاکرات ايجاد مي‌شود.

فياضي ادامه مذاکرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران با 1+5 در نيويورک را ابتکار دوم دکتر روحاني برشمرد و تصريح کرد: دکتر روحاني بر اساس برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد شرکت‌ مي‌کند و طبيعي است که ادامه گفتگوهاي هسته‌اي کشورمان با حضور وي در نيويورک از سطح بالاتري برخوردار خواهد بود.

اين کارشناس سياست خارجي در ادامه اظهار داشت: چنانچه شخص رئيس جمهور در اين گفتگوها شرکت نداشته باشد ادامه روند مذاکرات با حضور وزير امور خارجه کشورمان و تحت نظارت مستقيم دکتر روحاني انجام شده که همين امر نيز بر تسريع روند مذاکرات هسته‌اي مي‌انجامد.

فياضي با اشاره به نوع ادبيات جديد دکتر روحاني در گفتگوهاي آينده هسته‌اي کشورمان، گفت: ادبيات مبتني بر منطق و استدلال رئيس‌جمهور در مذاکرات هسته‌اي کشورمان مي تواند روند اين مذاکرات را به سمت و سويي مثبت پيش برد.

وي تصريح کرد: از سوي ديگر شاهد هستيم که مقامات غرب نوع جديد ادبيات دکتر روحاني را پذيرفته‌اند؛ همچنين اگر اين ادبيات با ابتکارات جديد رئيس‌جمهور در چارچوب گام‌هاي اعتمادسازي متقابل صورت گيرد روند مذاکرات هسته‌اي را با سرعت بيشتري همراه خواهد کرد.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: همان‌گونه که دکتر روحاني اعلام کرده اين مذاکرات مبتني بر حفظ حقوق هسته‌اي کشورمان خواهد بود، اما با اين تفاوت که ابتکارات و ادبيات جديدي در اين مذاکرات وجود خواهد داشت که اين مهم شايد بتواند زمينه نزديکي هرچه بيشتر طرفين مذاکره کننده را فراهم کرده و يخ‌هاي في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و 1+5 را با سرعت بيشتري ذوب کند.

۱۳۹۲/۶/۲۳

اخبار مرتبط