سفير سابق ايران در چين:

ناكارآمدی سیاست‌های آمریكا این كشور را مجبور به تعامل با ایران كرده است

سفیر سابق ایران در چین گفت: ناكارآمدی آمریكا در بسیاری از برنامه‌ها و اقداماتش علیه ایران آن‌ها را متقاعد كرده تا تغییراتی را در حوزه سیاست خارجی خود انجام دهند، از این رو شاهدیم كه از دو سال پیش دولت آمریكا به شیوه‌های مختلف تمایل دارد كه به نوعی با جمهوری اسلامی ایران وارد تعامل و بده‌بستان شود.

به گزارش نما، "جواد منصوري" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر اخیر رئيس‌جمهور به نيويورك، گفت: در تحليلی از وضعيت امروز ما و نظام بين‌المللي به چند نكته مي‌رسيم كه در نتیجه اين نكات زمينه‌ساز تصميم‌گيري‌هاي جديد در دولت تدبير و اميد شد.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر تحولاتي كه در سطح منطقه و بين‌المللي در حال وقوع است آمريكا را مجبور به انعطاف و گرايش به وضعيت جديد كرده است.

منصوري افزود: وجود مشكلات اجتماعي، اقتصادي و اداري در داخل آمريكا و افزايش اين مشكلات از يك سو و تضعيف نقش و جايگاه بين‌المللي این کشور از سوي ديگر كه با اعتراف مقامات آمريكايي روبرو شده است عامل مهم ديگري است كه طرف آمريكايي را به تعامل با ايران وادار كرده است.

سفير سابق ايران در چين با بيان اينكه خاورميانه به دلایل متعدد براي آمريكا از اهميت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: اين منطقه امروزه به يك چالش جدي براي سياست خارجي آمريكا تبديل شده است.

منصوري تصريح كرد: از سويي ديگر ادامه جنگ و لشکركشي همچون گذشته به راحتي مقدور نيست و دلايل زيادي وجود دارد که آمريكا از اينكه خود را وارد يك جنگ جديد كند به شدت اجتناب مي‌ورزد.

وي ادامه داد: ناكارآمدي آمریکا در بسياري از برنامه‌ها و اقداماتش عليه ايران آن‌ها را متقاعد كرده تا تغييراتي را در حوزه سياست‌خارجي خود انجام دهند، از اين رو شاهديم كه از دو سال پيش دولت آمريكا به شيوه‌هاي مختلف تمايل دارد كه به نوعي با جمهوري اسلامي ايران وارد تعامل و بده‌بستان شود اما طرف ايراني به دلايلي همچون عدم واقع‌بيني مسئولان که بر این تصور هستند که آمريكايي‌ها به تظاهر به تغيير رابطه خود با ایران اقدام می‌کنند، باز مي‌گردد.

منصوری در ادامه اظهار داشت: پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران دکتر روحانی بر اساس اين واقعيت‌ها تصميم گرفت كه در راستاي حل وضعيت موجود حركت كند؛ نكته حائز اهميت آن است که چند سالي بود ادبياتی ويژه در ايران در ارتباط با روابط خارجي مطرح شده بود كه اين ادبيات طبعا نه تنها براي ما منافعي نداشت بلكه موجب تضرر منافع كشورمان شده بود.

سفير سابق ايران درچين با بيان اينكه تعامل سازنده و بده‌بستان واقع‌بينانه با غرب در راستاي حفظ منافع و مصالح كشور صورت گرفته است، اشاره‌ای بر تغییر ادبیات دیپلماسی کشورمان داشت و خاطر نشان كرد: ادامه اين روند به نفع جمهوري اسلامي ايران خواهد بود همچنين اين تعامل مي‌تواند به نفع دولت آمريكا باشد چراكه از انزوا و تضرر آن‌‌ها جلوگيري خواهد شد.

۱۳۹۲/۷/۹

اخبار مرتبط