'به تندروها كار نداریم، ظریف ما را قانع كرد'

یكشنبه گذشته، محمدجواد ظریف، در جلسه‌ای مشترك با اعضای كمیسیون امنیت ملی به بیان جزییاتی درباره سفر نیویورك پرداخت تا ضمن پاسخگویی به سوالات و ابهامات نمایندگان همچنان به تعامل بین قوا عمل كند.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از نمایندگانی است که در جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه حضور داشت. او در گفت‌وگو با «بهار» توضیحات ظریف را قانع‌کننده می‌خواند و در ادامه می‌گوید: «آقای ظریف با توضیحاتشان توانستند سوءتفاهم‌هایی که بیش از این در جراید و از سوی بعضی مقام‌ها مطرح می‌شد را رفع کنند.» او همچنین تاکید می‌کند: «البته هنوز تندروهایی در داخل هستند که نقدهایشان سازنده نیست که ما به آنان کاری نداریم.»

جلسه کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف درباره بیان جزییات سفر نیویورک چگونه بود؟
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه به‌عنوان بخشی از نمایندگان و وکلای مردم وظایفی برعهده دارند و در مقابل آن آقای ظریف به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت وظایفی برعهده دارد. آقای وزیر موظف بودند که توضیحاتی را نسبت به عملکرد دولت در اجلاس نیویورک در اختیار نمایندگان قرار بدهند و در مقابل نمایندگان نیز موظف هستند که ضمن بررسی گزارش‌ها بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند. بنابراین این جلسه تشکیل شد تا هر دو طرف ضمن انجام وظایف و تکالیف خود، با یکدیگر به مشورت و تبادل‌نظر بپردازند.

آقای ظریف ارزیابی خوبی از این جلسه داشتند و بر این نظر بودند که اگر نقدی هم در جلسه مطرح شده از باب سازندگی و تعامل بوده است، نظر شما به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در این‌باره چیست؟
طی صحبت‌هایی که در این جلسه شکل گرفت خوشبختانه به یک جمع‌بندی خوب و مثبت از این جلسه رسیدیم و اعضای کمیسیون امنیت از نتایج این جلسه راضی بودند.

آیا در این جلسه نکاتی بود که بخواهد جلسه را تحت الشعاع قرار دهد یا چالش‌برانگیز باشد؟
نکاتی که مورد بررسی قرار گرفتند به نوعی در جراید و صحبت‌های مقامات سیاسی و مذهبی کشور مطرح شده بود که در این جلسه چون آقای ظریف در صحنه و میدان عمل بود روایت واقعی از آنچه گذشته بود را ارائه داد که این بیانات برای اعضای کمیسیون قانع‌کننده بود.

این نکات و سوءتفاهم‌ها به چه مباحثی مربوط می‌شد؟
بحث ملاقات با وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری ایالات متحده و تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران – آمریکا از مهم‌ترین سوءتفاهم‌ها بودند. بعضی از نمایندگان در این مباحث سوءتفاهم‌هایی داشتند که دقیقا چه اتفاقاتی در این دیدارها و گفت‌وگوها رخ داده یا این‌که تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران – آمریکا که چند روزی است بحث آن مطرح شده چه هست و تا چه حد می‌تواند کارآمد یا ناکارآمد باشد.

آیا گروه دوستی پارلمانی ایران – آمریکا به نتیجه‌ای خواهد رسید؟
گروه دوستی باید در ذیل سیاست‌های کلان و کلی قرار گیرد. اگر سیاست‌های کلان و کلی به مرحله‌ای رسید که می‌توان با آمریکا رابطه برقرار کرد، بدون شک تشکیل گروه دوستی می‌تواند به مرحله‌ای برسد و معنا و مفهوم خود را پیدا کند و در غیراین صورت نتیجه‌بخش نخواهد بود.

در این جلسه به برنامه وزارت خارجه در اجلاس ژنو 2 و پرونده هسته‌ای ایران اشاره شد؟
بله. قرار شد آن چیزی که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای حاشیه‌ای آن مورد مذاکره و بیان قرار گرفت در این اجلاس نیز دنبال شود و از حق هسته‌ای ایران دفاع شود، این در حالی است که طرف‌های غربی نیز پذیرفتند که براساس واقعیت چارچوب گفت‌وگو را طراحی و پیگیری کند و در کل به‌نظر می‌رسد که رویکرد مثبتی در مسائل هسته‌ای ایران حاکم شده که به‌رسمیت شناختن حق غنی‌سازی توسط ایران اصل مذاکرات را تشکیل می‌دهد.

آیا توضیحات ظریف توانست ابهامات و سوءتفاهم‌ها را برطرف کند؟
وزیر امورخارجه همواره در تلاش و در حال اجرای اقدامات جدیدی است و مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی وظیفه دارد که بر عملکرد دولت نظارت کند بنابراین طبیعی است که نقدهایی البته سازنده نسبت به وزرا داشته باشد. با این حال و در مجموع آقای ظریف توانستند با توضیحات خودشان مجلس را قانع و سو‌ءتفاهم‌ها را برطرف کنند البته نقدها همیشه هستند و به تعداد جمعیت ایران می‌تواند نقد و سوءتفاهم وجود داشته باشد که جزئی از طبیعت کار است.

تعامل آقای ظریف با مجلس چگونه است؟
ایشان وزیری هستند که به تمام نظرات مجلس با دقت گوش می‌دهند، از نظرات و پیشنهادهای نمایندگان استقبال خوبی می‌کنند و هرجایی که لازم باشد از نظر نمایندگان بهره‌مند می‌شوند.

آقای ظریف نسبت به رفتار تندروهای داخل کشور انتقاد داشتند. آیا این تندروها با مطرح شدن جزییات سفر نیویورک قانع شدند و از نقدهای مخرب خود دست برمی‌دارند؟
مهم کسانی هستند که در این جلسه با آقای ظریف سوالات، نظرات و پیشنهادهای جدی را مطرح کردند و ظریف به‌خوبی به آنان جواب داد و توانست آنان را قانع کند وگرنه ما به تندروها کاری نداریم

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط