استقبال مشروط آمریكا از حضور ایران در نشست ژنو ۲

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا اظهار داشت اگر ایران توافقنامه ژنو را بپذیرد، آمریكا از حضور ایران در كنفرانس ژنو 2 حمایت می‌كند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری رویترز، ماری هارف دوشنبه اعلام کرد، اگر ایران علنا از بیانیه سال 2012 که خواستار استقرار دولت انتقالی در سوریه می‌شود، حمایت کند، واشنگتن از حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه استقبال خواهد کرد.

وی در ادامه ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غیرسازنده ایران در بحران سوریه را متذکر شده‌ایم و انتظار ما این است که هر کشوری که در نشست ژنو 2 حضور می‌یابد باید توافقنامه ژنو را بپذیرد و علنا از آن حمایت کند.

هارف اظهار داشت:‌ اگر – و این فقط یک اگر است – ایران توافقنامه ژنو [1] را علنا بپذیرد و از آن حمایت کند، احتمالا حضور آنها در نشست ژنو [2] را بررسی می‌کنیم. در این صورت، آمریکا با تمایل بیشتری، از حضور ایران در این نشست استقبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، هدف توافقنامه ژنو که در ژوئن 2012 منعقد شد، یافتن راهی برای حل دیپلماتیک بحران سوریه بود. این توافقنامه مورد قبول آمریکا، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق و ترکیه بود. اما ایران برای حضور در آن نشست دعوت نشده بود. بعد از آن، آمریکا و سوریه ماه می توافق کردند، برای اجرایی کردن این توافقنامه، نشست ژنو 2 را برگزار کنند.

طبق گزارش رویترز، این توافقنامه خواستار ایجاد دولت انتقالی در سوریه است اما درباره اینکه آیا بشار اسد باید قدرت را رها کند یا خیر، هیچ سخنی نگفته است. در این توافقنامه آمده، دولت دمشق و مخالفان باید با توافق دوجانبه اعضا دولت انتقالی را برگزینند.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط