غدیر یادگار ماندگار حضرت زهرا (س)

عکس خبري -غدير يادگار ماندگار حضرت زهرا (س)

حضرت زهرا در بحث و مناظره با دشمنان اهلبیت و در اتمام حجت با مهاجمان به خانه ولایت بازهم از حماسه غدیر خم یاد می كردند مردم را به این حدیث سوق می دادند.

به گزارش نما ،دوباره روز 18 ذی الحجه فرا رسید و فضای عالم را ندای ‌‌‌‌»يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» عطر آگین کرد. مورخان به تشریح ابعاد این روز بزرگ می پردازند، روزی که به نام عید غدیر شناخته شده است- روز اتمام نعمت و اکمال دین- یکی از مسائل تاریخی که تشیع و تسنن به آن اذعان دارند، مسئله روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری است و حجی با نام حجه الوداع شناخته شده است. حجی که مورخان تعداد همراهان پیامبر را حدود 120 هزار نفر رقم زده اند، حال با این انبوه جمعیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به همه ی حاجیان دستور توقف دادند و فرمودند آن هایی که هنوز نرسیده اند به سرعت خود را برسانند و آن هایی که در پیش هستند نیز باز گردند. همه ی حاجیان جمع شدند. منبری از جهاز شتران آماده گردید تا همگان قامت رعنای پیامبر را نظاره کنند و صدای دلربای پیامبر خدا را بشنوند. پیامبر به بالای منبر رفتند و اوج بندگی خود را نسبت به خالق بی همتا بیان کردند و حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام را به عنوان جانشین بعد از خود و مولای مسلمین معرفی نمودند، تمام سخنان پیامبر در این روز مهم در غالب حدیث غدیر از سوی علمای اهل سنت و تشیع نقل گردیده است اما بخشی از سخنان پیامبر خدا متوجه مخالفت ها و کجروی ها از ولایت امیر المومنین علی (ع) است که به اختصار به آن اشاره می کنیم:
آگاه باشید علی به صبر و شکیبایی معروف است و پس از او فرزندان من که از علی می باشند، نیز چنین خواهند بود. ای مردم به جهت قبول اسلام بر خدا منت نگذارید که بر شما خشمناک خواهد شد و شما را دچار عذاب خواهد کرد که همانا در کمین هر خطا کاری است.
پس از من رهبران فاسدی خواهند آمد که مردم را به سوی آتش جهنم می کشاند و در روز قیامت یاوری نخواهند داشت. ای مردم همانا خدا و من از آنان بیزاریم، همانا آن رهبران فاسد و اطرافیان و پیروانشان در پایین ترین جایگاه آتش قرار دارند و چه بد جایگاهی برای متکبران است. امامت علی و فرزندان او را تا روز قیامت در میان شما باقی می گذارم و من به آنچه نسبت به ابلاغ ولایت مامور بودم به شما رساندم که بر هر انسان حاضر و غائبی و بر هر شاهد و غیر شاهدی و بر هر کس که تا کنون متولد شده یا نشده، حجت تمام شده است. پس باید حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت مسئله امامت علی و فرزندانش را بازگو نمائید، زیرا به زودی خلافت را به پادشاهی تبدیل و آن را غصب خواهند کرد آگاه باشید خدا غصب کنندگان ولایت و طرفدارانشان را لعنت کرده و به زودی حساب جن و انس را رسیدگی و شعله های آتش را بر گناهکارانشان فرود می آورد که در آن حال یاوری نخواهید داشت.
با این حال چند ماه بعد در سقیفه دست به اعمالی زدند که مخالف سفارشات پیامبر در راستای پیروی از حضرت علی علیه السلام بود از این رو سران سقیفه چون می دانستند شعر و حکایت و روایت حدیث غدیر خم را از نظر فکر و اندیشه و نقل و گفتار نمی توانند انکار کنند و یا از دلها و خاطره ها بزدایند، دست به اعمالی زدند که در تاریخ از آن ها نامی به نیکی باقی نگذاشت، از جمله می توان به سوزاندن احادیث بر جا مانده از پیامبر و ممنوعیت نقل حدیث و تنها اکتفا به قرآن اشاره کرد و در عملی دیگر نقل فضایل امیر المومنین علی علیه السلام و اهل بیت پیامبر در همه جا ممانعت گردید. کار رابه جایی رساندند که کسانی که حدیث غدیر و دیگر احادیث را نقل می کردند مورد ضرب وشتم قرار می دادند. در این خفقانی که ره آورد سقیفه بود، حضرت زهرای مرضیه حجه الله علی الحجج بودند که حدیث غدیر را در همه جا مطرح می فرمودند. و حداکثر استفاده را از پیام غدیر می بردند، چرا که آگاه بودند اگر مردم حماسه غدیر را با ویژگیهای والای آن به یاد آورند و به امر الهی در اعلام ولایت بیاندیشند، راه هدایت را به درستی خواهند شناخت.از این رو بارها به مردم بی تفاوت و هراسناک مدینه می فرمودند:
آیا فراموش کردید سخنان رسول خدا را در روز غدیر خم که فرمودند:
«من کنت مولا فعلی مولاه و یا فرمودند: انت بمنزله هارون من موسی»
حضرت زهرا در بحث و مناظره با دشمنان اهلبیت و در اتمام حجت با مهاجمان به خانه ولایت بازهم از حماسه غدیر خم یاد می کردند مردم را به این حدیث سوق می دادند.
در یکی از روزهای پس از پیامبر صل الله علیه و آله که مردم در کوچه ی نزدیک خانه حضرت علی علیه السلام گردآمده و تسلیم توطئه ها بو دند، دختر رسول خدا از خانه بیرون آمدند و در کنار درب ورودی منزل ایستاد و خطاب به مردم مهاجم در کوچه و بازار فرمودند:
من ملتی را مثل شما نمی شناسم که این گونه عهد شکن و بد برخورد باشند، جنازه رسول خدا را در دست ما گذاشته رها کردید و عهد و پیمانهای میانتان را فراموش نمودید و ولایت و رهبری ما اهلبیت را انکار کردید و حق مسلم ما را باز نگرداندید. گویا از حادثه ی روز غدیر خم آگاهی ندارید؟
سوگند به خدا که رسول گرامی اسلام در آن روز ولایت و رهبری امام علی علیه السلام را مطرح کرد و از مردم در آن روز بیعت گرفت تا امید شما فرصت طلبان تشنه ی قدرت را قطع نماید، ولی شما رشته های پیوند معنوی میان پیامبر و خودتان را پاره کردید، این را بدانید که خداوند در دنیا و آخرت بین ما و شما داوری خواهد کرد.
از این رو پیروان آن یگانه کوثر قرآن نیز به غدیر خم دل بسته اند و آن را یادگاری از تلاش ها و مبارزات سیاسی حضرت زهرا سلا م الله علیها می دانند.
هفته نامه شما

۱۳۹۲/۸/۲

اخبار مرتبط