آغاز خروج تاریخی آمریكا از قرقیزستان

در حالی آمریكا در ۲ سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای تمدید حضور در قرقیزستان انجام داد كه سرانجام و پس از عدم جلب نظر مقامات قرقیز، از صبح امروز خروج تجهیزات نظامی از فرودگاه ماناس را آغاز كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، منابع خبری با استناد به بیانیه بخش مطبوعاتی پایگاه «ماناس» اعلام کردند که کار خروج تجهیزات نظامی آمریکا از پایگاه هوایی ماناس به کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا آغاز شده است.

به گفته این منبع، آمریکا در حال حاضر در محل پایگاه هوایی ماناس شروع به برداشت چادرها کرده و تلاش می‌کند که با آغاز زمستان این کار به پایان برسد.

در این بیانیه تصریح شده که مقامات نظامی اگرچه معتقدند که عملیات تخلیه تجهیزات مطابق با طرح پیشنهادی به پایان می‌رسد اما براساس برنامه تدوین‌ شده جزئیات آن را تاکنون اعلام نکرده‌اند.

براساس تصمیم دولت قرقیزستان حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در پایگاه «ماناس» در 14 جولای 2014 پایان می‌یابد و قرقیزستان پس از 13 سال سایه حضور نظامیان آمریکایی را از خود دور خواهد دید.

در نخستین سالهای شکل گیری این پایگاه، از آن به عنوان پایگاه هوایی نیروهای ائتلاف ناتو برای حمایت از عملیات ضد طالبان در افغانستان نام برده می‌شد.

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا 18 اکتبر در وب سایت رسمی خود بیانیه‌ای را منتشر کرد که براساس آن پنتاگون از ابتدای این ماه به جابجایی از مرکز ترانزیت در فرودگاه بین‌المللی ماناس و انتقال تجهیزات به یک کشور سوم را آغاز می‌کند.

براساس این بیانیه وزارت دفاع آمریکا مرکز جدید حمل‌ونقلی خود را در پایگاه نیروهای هوایی به نام «میخائیل کویلنیچانو» رومانی در ساحل دریای سیاه مستقر خواهد کرد.

این پایگاهی هوایی از سال 2005 طبق یک قرارداد دوجانبه در اختیار نیروهای نظامی آمریکا قرار گرفته و در این مدت به عنوان مرکز انبار تجهیزات، انتقال بارهای نظامی و همچنین پایگاه آموزشی نظامیان استفاده می‌شود.

«الماسبیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان پس از تصویب قانون انصراف از توافق با ایالات متحده در مورد استفاده از پایگاه ماناس به عنوان مرکز حمل و نقل را 26 ژوئن امضا و تأیید کرد که براساس این سند آمریکا تا تابستان سال آینده باید این پایگاه را تخلیه کند.

بنابر آمار اعلام شده از سوی «نولان مامیراف» یک مقام فرودگاه «ماناس» در 3 ماه گذشته میزان پرواز هواپیماها از این پایگاه 31 درصد کاهش یافته و تا پایان سال میلادی این آمار به 40 درصد خواهد رسید.

۱۳۹۲/۸/۲۱

اخبار مرتبط