زنگ خطربیكاری40هزارپزشك دركشور/15هزارپزشك دلالی رابرطبابت ترجیح داده اند!

كسی شك ندارد كه اگر طرح پزشك خانواده، درست اجرا می‌شد، می‌توانست كشتی به گل نشسته نظام درمان كشور را به ساحل سلامت برساند وامروز شاهد اعلام بیكاری ودلالی 15هزار پزشك دركشور نبودیم.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، طرح پزشک خانواده درکنار تمامی مزایای که می توانست داشته باشد بحث ایجاد اشتغال برای پزشکان را می توانست تضمین نماید اما منتقدان اعتقاد دارند که اجرای شتاب‌زده این طرح،پزشک خانواده را نه تنها به سر منزل مقصود نرساند که باعث بیکاری بسیاری از پزشکان شد.
چندی پیش در دوازدهمین مجمع خیّران امدادگران عاشورا،"سید حسن هاشمی"وزیر بهداشت گفت: 15 هزار پزشک حرفه خود را رها کرده و به شغل‌های دیگر همچون دلالی روی آورده‌اند.
وی با طرح این پرسش که چرا با وجود در اختیار داشتنم استاد مجرّب و امکانات خوبی، مردم باید از بیمارستانهای دولتی ناراضی باشند، گفت: علت این معضل این است که تعداد پرسنل این بیمارستانها از 230 هزار نفر در سال 85 هم اکنون به 417 هزار نفر رسیده و دولت هم فقط به 270 هزار نفر از آنان حقوق می دهد و همه درآمدهای اختصاصی بیمارستانها که باید صرف توسعه و تجهیز و کسب رضایتمندی مردم شود صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: در سه سال گذشته 11 دانشکده علوم پزشکی ایجاد شده است بدون در نظر گرفتن حتی یک ریال منابع برای اداره کردن آنها.
وی با بیان اینکه در چنین اوضاعی است که 15 هزار پزشک به شغل های دیگری غیر از پزشکی همچون دلالی روی می آورند، گفت: هم اکنون 100 دستگاه سی تی اسکن ما در بیمارستانها به دلیل نداشتن تیوپ که هزینۀ تعویض سالانۀ آن 400 میلیون تومان است، به آهن پاره ای بی مصرف تبدیل شده اند.
*نبود امار پزشکان کم اشتغال
در حال حاضر بسیاری از پزشکان عمومی بیکار هستند و عده‌ای از پزشکان متخصص هم در حوزه دیگری به فعالیت مشغولند.این موضوعات در حالی است که در بسیاری از مناطق محروم کشور،نه تنها پزشک متخصص وجود ندارد،بلکه حتی یک پزشک عمومی هم به آن مناطق پایش نمی‌رسد و مردمان روستاها با بیماری‌هایشان به تنهایی دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی هم برای درمان بیماری شان مسافت طولانی را تا رسیدن به شهر طی می‌کنند.
در همین باره چندی پیش،دکترعلیرضا زالی،رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرده بود: عمده مشکل ما در حال حاضر این است که عدد و رقمی از آمار پزشکان کم اشتغال در کشور وجود ندارد، اما در تحلیل‌ها و گمانه زنی‌هایی که در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام شده پیش‌بینی می‌شود حدود 8 هزار پزشک عمومی بیکار در کشور وجود داشته باشد و آنچه نگران کننده است اینکه حدود 11هزار و 600 پزشک داریم که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه‌ها در نظام خدمات بهداشتی ثبت نشده‌اند اینها دو گروه هستند، گروهی که مهاجرت کردند به خارج از کشور و گروهی که در مدار سلامت کشور فعالیت ندارند. حدود 10 هزار پزشک دستیار هم داریم که قبلا پزشک عمومی بوده‌اند و در حال حاضر به عنوان دستیار پزشک وارد چرخه سلامت کشور شده‌اند تا تخصص خود را دریافت کنند. بیشترین آمار ما در حوزه پزشکان بیکار مربوط به پزشکان عمومی و ماماها است.
*بیکاری پزشکان مهم‌ترین معضل عرصه پزشکی
در همین باره رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیکاری و عدم تامین امنیت پزشکان عمومی، مهم‌ترین معضل در عرصه پزشکی است.
حسین علی شهریاری اظهار کرد: دانش پزشکی همانند هر علم دیگر اصطلاحات، مفاهیم و واژه‌های مخصوص خود را دارد که برای آموزش این علم ضروری است انسان حداقل واژه‌های مهم و کلیدی را بداند تا در فهم مطالب دچار مشکل نشود.
وی افزود: بخشی از این اصطلاحات مربوط به موقعیت بدن و جهات و حرکات آن است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جامعه‌نگری در طبابت یک اصل است که اثرات مثبت‌تری را برای درمان بیماران به همراه خواهد داشت.
شهریاری ابراز کرد: امیدواریم جامعه پزشکی بتواند همچون گذشته و بیش از پیش در خدمت مردم بوده و البته اگر انسان‌ها هم در افکارشان، خدا را ناظر بدانند خیلی بهتر از آن خواهند بود که هستند.
وی گفت: مهم‌ترین چیز در جامعه اسلامی آن است که پزشک و مریض به هم اعتماد کنند چراکه پزشک سعی دارد تا حداکثر کار را برای مریض انجام دهد.
وی افزود: حدود 40 هزار نفر پزشک عمومی بیکار در کشور وجود دارند.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط