قیمت جهانی نفت افزایش یافت

در حالی كه درگیری های داخلی در سودان جنوبی عرضه روزانه ۲۴۵ بشكه نفت به بازار را تهدید می كند قیمت نفت امروز اندكی افزایش یافت و به ۱۱۱ دلار و ۷۹ سنت در هر بشكه رسید.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در حالی که درگیری های داخلی در سودان جنوبی تولید نفت این کشور آفریقایی را تهدید می کند و این مسئله بر نگرانی ها از عرضه نفت به بازار جهانی افزوده است، قیمت نفت برنت امروز افزایش یافت.

دولت سودان جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد، شورشیان پایتخت یک منطقه مهم تولید نفت را در اختیار گرفته اند. نگرانی از بروز یک جنگ داخلی در جوان ترین کشور جهان که می تواند میزان صادرات روزانه 245 هزار بشکه ای نفت این کشور را مختل سازد، رو به افزایش است.

کاهش تولید نفت سودان جنوبی ممکن است به کاهش بیش از یک میلیون بشکه ای تولید نفت لیبی اضافه شود و نگرانی از عرضه نفت آفریقا را بیش از پیش افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت پس از افزایش 2.7 درصدی در هفته گذشته، امروز برای تحویل در ماه فوریه با 2 سنت افزایش به 111 دلار و 79 سنت رسید. قیمت نفت برنت در اواسط جلسه امروز تا 111 دلار و 93 سنت نیز افزایش یافته بود.اما قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با 31 سنت کاهش به 99 دلار و یک سنت رسید.

جاناتان بارات، تحلیلگر بازار نفت در سیدنی به رویترز گفت: «بازار، نفت لیبی را از دست داده است و نفت سودان جنوبی را نیز از دست خواهد داد. هرچند مقدار آنها زیاد نیست، اما به اندازه کافی اهمیت دارد تا بتواند فعالان بازار را نگران کند.»

وی افزود: «افزایش تنش در سودان جنوبی احتمالا منجر به افزایش مجدد شکاف قیمت بین نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت خواهد شد.» بارات همچنین اضافه کرد، این افزایش شکاف قیمت ممکن است مجددا به 16 دلار برسد.

سفیر سودان جنوبی در خارطوم روز یکشنبه گفت، با وجود اینکه شرکت ملی نفت چین، بزرگترین سرمایه گذار نفتی در این کشور کارکنان نفتی خود را از میادین نفتی و جوبا خارج کرده است، جریان صدور نفت به صورت عادی ادامه دارد.

۱۳۹۲/۱۰/۲

اخبار مرتبط