حمله نیروهای آل‌خلیفه به عزاداران بحرینی

نیروهای آل‌خلیفه به جمع عزادارانی كه برسر مزار شهید "فرمول خون" گرد آمده بودند، حمله كردند؛ این درحالیست كه جمعیت الوفاق با رد اصلاحات مورد ادعای پادشاه بحرین تاكید كرد، این اصلاحات حداقل مطالبات بحرینی‌ها هم نیست.

به گزارش فارس، شبکه خبری الجزیره در خبری از آخرین تحولات جاری در بحرین اعلام کرد که در پی حضور هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان بحرینی بر سر مزار یکی از معارضان بحرینی که پیکر وی شنبه گذشته در خیابان پیدا شده بود، بین آنها و نیروهای پلیس بحرین درگیری‌هایی رخ داد.

درگیری بین نیروهای امنیتی و نظامی رژیم آل خلیفه با معترضان بحرینی در منطقه "البلاد القدیم" در نزدیکی منامه،‌ پایتخت بحرین پس از آن آغاز شد که هزاران بحرینی عزادار از مزار "صلاح عباس حبیب" 36 ساله باز می‌گشتند که بحرینی‌ها بر روی نام شهید "فرمول خون" را گذاشته‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند: درگیری بین طرفین در یک بزرگ‌راه اصلی بالا گرفت و عبور و مرور وسایل نقلیه به مدت یک ساعت متوقف شد.

روی پیکر حبیب که روز دوشنبه توسط خانواده‌اش در روستای شکورا به خاک سپرده شد، آثار زخم‌ها و جراحت‌های بسیار ناشی از شلیک اسلحه ساچمه‌ای دیده می‌شد که به گفته دوستانش در جریان درگیری با پلیس در شب قبل از شهادتش مورد هدف قرارگرفته بود.

جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین جریان معارض بحرینی در بیانیه‌ای اعلام کرد با شهادت این جوان بحرینی تعداد کسانی که در پی اعتراض‌های مردمی بحرین جان خود را از دست داده‌اند به 81 نفر رسیده است که 35 نفر آنها در ابتدای اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

دولت بحرین هم مدعی شده که در ناآرامی‌های بحرین دست کم پنج تن از نیروهای امنیتی بحرین کشته شده‌اند.

از سوی دیگر جمعیت الوفاق تاکید کرد: اصلاحاتی که پادشاه بحرین قرار است، هفته آینده آن را تصویب کند و اصلاحاتی که در قانون اساسی ایجاد شده است، حداقل خواسته‌های مردم را نیز برآورده نمی‌کند و ملت بحرین آن را قبول ندارد.

"عبد الجلیل خلیل"، رئیس فراکسیون الوفاق در پارلمان بحرین گفت: مردم بحرین با درخواست تشکیل دولت منتخب اعترا‌ض‌های خود را آغاز کردند، اما با وجود اصلاحات دولت همچنان توسط نظام حاکم تعیین می‌شود.

وی افزود: خانواده حاکم در بحرین همچنان حق انتخاب نخست وزیر و وزیران کلیدی دولت را دارند و تنها اصلاحات جزیی در پارلمان بحرین به وجود آمده است.

این درحالی است که حکومت بحرین اعلام کرده است، اصلاحات انجام شده بر اساس نتایج گفت‌وگوهای ملی صورت گرفته در این کشور است و به پارلمان بحرین اختیار کسب اعتماد از دولت داده شده و تمامی اختیارات قانونگذاری و نظارت از جمله استیضاح علنی دولت نیز به پارلمان داده شده است.

اما همسر "عبدالهادی الخواجه"، فعال برجسته حقوق بشر بحرینی که بیش از دو ماه از اعتصاب غذایش در زندان می‌گذرد، روز گذشته گفت که مقامات آل‌ خلیفه به من اجازه دیدار با همسرم و گفتگوی تلفنی با وی را نمی‌دهند و تنها می‌گویند که حالش خوب است.

از سوی دیگر روزنامه بحرینی "الوسط"، روز گذشته (پنج شنبه) از تظاهرات کارکنان اخراج شده بحرینی‌ در مقابل وزارت کار این کشور خبر داد. این کارکنان به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط رژیم آل خلیفه از کارهای خود اخراج شده‌اند.

این در حالی است که"علی الفایز"، رئیس انجمن بحرینی‌های آزادیخواه از حمله اخیر نیروهای رژیم آل خلیفه به 60 منزل معترضان بحرینی در منطقه الدراز خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد که نیروهای رژیم آل خلیفه دو شب قبل با حمله به 60 منزل در منطقه الدراز ده‌ها فعال شرکت‌کننده در تظاهرات اعتراض‌آمیز را دستگیر کردند.

وی با انتقاد از حمایت آمریکا از حکومت استبدادی بحرین گفت که ادامه سرکوب جنبش اعتراضی مردم بحرین با هدف رساندن این پیام صورت می‌گیرد که رژیم آل خلیفه همچنان از حمایت‌های سیاسی و مالی امریکا بهره‌مند است.

فایز تاکید کرد: آمریکا تغییر حکومت یا اصلاحات در بحرین را در راستای منافع خود در منطقه نمی‌بیند. به همین دلیل حمایت واشنگتن از آل خلیفه همچنان ادامه دارد و رژیم آل خلیفه با آسودگی خیال به سرکوب، کشتار و شکنجه مردم ادامه می‌دهد.

رئیس انجمن بحرینی‌های آزادیخواه افزود: اگرچه جامعه بین الملل در برابر جنایات رژیم آل خلیفه و نقض حقوق بشر در بحرین سکوت کرده است اما انقلابیون این کشور همچنان به جنبش سیاسی خود ادامه می‌دهند.

۱۳۹۱/۲/۸

اخبار مرتبط