دلیل تمایل نتانیاهو به برپایی انتخابات زودهنگام

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز یكشنبه برای نخستین بار اعلام كرد كه می‌تواند مسئولیت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را بر عهده بگیرد. این امر گمانه‌زنی‌هایی را درباره علل و پیامدهای برگزاری چنین انتخاباتی برانگیخته است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه برای نخستین بار اعلام کرد که می‌تواند مسئولیت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را بر عهده بگیرد. این امر گمانه‌زنی‌هایی را درباره علل و پیامدهای برگزاری چنین انتخاباتی برانگیخته است. روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار مطلبی به بررسی ابعاد گوناگون تصمیم یاد شده از سوی نتانیاهو پرداخته و به ویژه تأثیر چنین امری بر موضوع هسته‌ای ایران را بررسی کرده است. در مطلب این روزنامه آمده است، هرچند به احتمال زیاد موضع‌گیری‌های نتانیاهو درباره ضرورت بازداشتن ایران از توسعه توانایی هسته‌ای نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی وی ایفا می‌کند، این امر احتمال اینکه وی دستور انجام حمله‌ای پیش‌دستانه علیه ایران را بدهد، کمتر می‌کند. البته دلیل اصلی، این است که چنین حمله‌ای، خطر برافروخته شدن جنگی منطقه ای را به همراه دارد که می‌تواند اقبال عمومی به نتانیاهو را کاهش دهد.


11111111111111111111111.png


 «آویو بوشینسکی»، مشاور سابق نتانیاهو در این باره گفته است: «نتانیاهو می‌داند که از محبوبیتی نسبتاً بسیار و ثابت برخوردار است و اکنون که رقبایش آماده نیستند، هنگام خوبی برای برگزاری انتخابات است. پس چرا او باید این محبوبیت را با حمله به خطر بیندازد؟ اگر شکست بخورد چه؟ او برای پیروزی در انتخابات به انجام چنین کار بزرگی نیاز ندارد». بنا بر یک نظرسنجی انجام شده در روزنامه «هاآرتص» در ماه مارس سال جاری، حزب «لیکود» ـ که نتانیاهو وابسته به آن است ـ می‌تواند بین 35 تا 37 کرسی پارلمان را به دست آورد، در حالی که سهم احزاب رقیب، کمتر از نیمی از این میزان خواهد بود. افزون بر این، نتانیاهو از این نگران است که برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر، یعنی نوامبر 2013 او را در برابر فشارهای آمریکا برای رسیدن به توافق با فلسطینی‌ها در فشار گذارد؛ اما برگزاری رقابت‌های انتخاباتی همزمان با رقابت‌ها در آمریکا، مانع وقوع چنین امری می‌شود. این گزارش همچنین آورده است، گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی، تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که «یووال دیسکین»، رئیس پیشین امنیت داخلی این رژیم ضمن «موعودگرایانه» خواندن سیاست‌های نتانیاهو در مورد ایران، وی را متهم به فریب افکار عمومی در این باره کرده بود. در حقیقت، بحث از انتخابات زودهنگام موجب تقویت بیش از پیش از این فرضیه می‌شود که اظهارات نتانیاهو و باراک درباره ایران، بیش از هر چیز مانوری تبلیغاتی برای به دست آوردن حمایت افکار عمومی رژیم صهیونیستی است. افزون بر موارد یاد شده، هرچند ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی از سال 2009 ـ که نتانیاهو به قدرت رسید ـ کم و بیش ثابت بوده، با نزدیک شدن به زمان پیش بینی شده انتخابات، احتمال شکستن ائتلاف از سوی دیگر احزاب افزایش می‌یابد، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند چیزی را از دست نخواهند داد. به این ترتیب، این عامل نیز نقش مهمی در تمایل نتانیاهو به برگزاری انتخابات زودهنگام دارد.

۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط