چه كسی عامل ایجاد بازار سیاه اسكناس نو در بازار است؟

بهار 93 در راه است و بازار خریدهای نوروزی هر روز داغ تر و داغ تر می شود.هر سال اما در آستانه نوروز گرانی ها نیز از راه می رسند وبازار سیاه برخی مایحتاج مردم كه از ملزومات عید نوروز هستند ،به دلبل كمبود در بازار های مختلف به وجود می آید كه آن هم نتیجه ای جز تحمیل بار اضافه اقتصادی بر خانوارها ندارد.

به گزارش نما به نقل از شهرخبر، امسال نیز حدود سه هفته مانده به نوروز، خرید و فروش اسکناس‌های نو رونق گرفته و بهای طلا و ارزهای معتبر خارجی افزایش یافته و پس از ماه‌ها رکود، بهای سکه‌ی طلا به مرز یک میلیون تومان نزدیک می‌شود که نشان ازآغاز گرانی های سال نو دارد.

اما نکته اینجاست که همچون سال‌های گذشته دلالان و فعالان بازارهای سیاه با فروش اسنگناس‌های نو و تا نخورده کاسبی کلان و پر سود خود را آغاز کرده اند تا بازار سیاه اسکناس نو بار دیگر ایجاد شود.

این در حالی است که در اصل بانک مرکزی باید اسکناس نو را در اختیار بانک‌ها بگذارد تا از این طریق به دست شهروندان برسد. اما کمتر کسی است که بدون داشتن آشنا و پارتی بتواند نیاز خود را با مراجعه به بانک برطرف کند اما باز هم بخش بزرگی از اسکناس‌های نو امسال نیز مانند هر سال از کانال‌هایی که شناسایی آنها برای ماموران و مسئولان نباید دشوار باشد سر از بازار سیاه در ‌آورده است.

در این میان از بازار خبر رسیده که دلالان این بازار هیچگونه محدودیتی برای فروش به مشتریان ندارند و این روزها که مشتریان زیادی هم دارند، با قیمت های بالا اسکناس های تانخورده را به مشتریان می فروشند. در بازار سیاه از اسکناس‌های 100، 200، 500 و 1000 تومانی گرفته تا اسکناس‌های 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی و حتی 10 هزار تومانی به چشم می خورد.

قیمت این اسکناس ها نیز متفاوت است و برخی از اسکناس ها مانند اسکناسهای 10 هزار تومانی که کمتر از سایر اسکناس ها متقاضی دارند، نسبت به اسکناس های 5 هزار تومانی، دوهزار تومانی و هزار تومانی کمتر است، به عبارتی نرخ اسکناسها بستگی به فراگیری آنها در بازار دارد.

دلالان بازار سیاه اسکناس های نو، این اسکناس ها را به صورت بسته های 100 تایی به مشتریان می فروشند، به طوریکه قیمت هر بسته اسکناس 5 هزار تومانی به قیمت 520 هزار تومان، بسته اسکناس 2 هزار تومانی به قیمت 215 هزار تومان، اسکناس هزار تومانی به قیمت 113 هزار تومان، اسکناس 500 تومانی به قیمت 62 هزار تومان و اسکناس 200 تومانی 33 هزار تومان فروخته می شود.



قیمت هر بسته اسکناس 100 تایی 10 هزار تومانی نیز یک میلیون و 15 هزار تومان است، یعنی قیمت اسکناس ها بستگی به تعداد تقاضاهای مشتریان دارد، به طور مثال اسکناس های 5 هزار تومانی، 2 هزار تومانی و هزار تومانی که مشتران بیشتری دارند به قیمت های بالاتری هم به فروش می رسند.

با این وجود اما بانک مرکزی هنوز اسامی شعب منتخب ارائه دهنده اسکناس های نو را به مردم اعلام نکرده وگفته شده طی روزهای آینده اسامی این شعب اطلاع رسانی خواهد شد!

هر چند سال گذشته بیش از 360 میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و دو برابر آن در شهرستانها با ترکیب‌های 500 تومانی، هزار تومانی و 2 هزارتومانی و 5 هزار تومانی برای ایام پایان سال با توجه به نیاز مردم توسط شعب منتخب بانکهای تجارت و ملی توزیع شد اما به نظر می رسد این مقدار توزیع کافی نبوده چرا که بازار سیاه فروش اسکناس سال گذشته نیز مانند امسال داغ بود.

نکته مهم تر اما اینجاست که تمام اسکناس‌های نوی موجود در دست دلالان، با باندرول و آرم بانک مرکزی عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد اسکناس‌ها به طور مستقیم از بانک مرکزی به شعبه‌های بانک‌های توزیع‌کننده و از آنجا به واسطه حلقه دلالان، به شکل دست نخورده به دست مشتری در بازار آزاد رسیده است و معلوم نیست چگونه این اتفاق هر سال و هر سال تکرار می شود!

گفتنی است، عباس موسویان، عضو کارگروه بانک‌داری بدون ربا در مورد حکم شرعی خرید و فروش اسکناس‌های نو اعلام کرده: «اگر اختلاف قیمت در خرید اسکناس نو در حد متعارف باشد، اشکالی ندارد. یعنی اگر اختلاف قیمت در حد متعارف و در حد نو و کهنه بودن اسکناس باشد، اشکالی ندارد.»

به گفته وی «چنانچه در این خرید و فروش سوء استفاده‌هایی صورت گیرد و اجحاف شود، دارای اشکال است، یعنی اگر اختلاف قیمت بیش از حد متعارف باشد اشکال دارد».

به این ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی ها چندان هم از ایجاد این شغل کاذب در آستانه سال نو ناراضی نیستند و معلوم نیست چرا مردم باید هزینه های اضافی را به دوش خود تحمیل کنند در حالی که بانک مرکزی وطیفه دارد اسکناس نو به مردم بدهد؟

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط