تهدید نخست‌وزیر لبنان به استعفا

نخست‌وزیر لبنان اعلام كرد در صورتی كه بیانیه وزارتی كابینه این كشور تا امروز جمعه تدوین نشود، از سمت خود كناره گیری خواهد كرد.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از میدل‌ایست‌مدیا نوشت: در حالی که وزرای دو جریان 8 مارس و 14 مارس لبنان بر سر فرمولی مورد توافق برای درج عبارت مقاومت در بیانیه وزارتی کابینه این کشور به توافق نرسیده‌اند، "تمام سلام" نخست‌وزیر لبنان روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد اگر راه‌حلی برای بن‌بست ایجاد شده بر سر راه تدوین و صدور بیانیه وزارتی دولت این کشور پیدا نشود، ظرف مدت 24 ساعت از مقام خود استعفا خواهد کرد.

در همین ارتباط روزنامه لبنانی النهار نیز به نقل از یک منبع نزدیک به کابینه این کشور اعلام کرد که "امروز (جمعه) شاهد تدوین نهایی بیانیه وزارتی و یا بیانیه استعفا (نخست‌وزیر)" خواهیم بود.

طبق گزارش این روزنامه نشست روز گذشته کمیته وزارتی تدوین بیانیه کابینه این کشور با توزیع متن پیشنهادی ارائه شده از سوی میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان آغاز شد، و پس از آن تمام سلام اعلام کرد که اگر نتیجه‌ای حاصل نشود از سمت خود استعفا خواهد کرد زیرا این وضعیت اعتبار و حیثیت وی و دولت را در نزد افکار عمومی تخت تأثیر قرار خواهد داد.

در نشست روز گذشته علاوه بر پیشنهاد ارائه شده از سوی میشل سلیمان، دو پیشنهاد دیگر نیز از سوی نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان و ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان نیز ارائه شد، در این پیشنهادها عنوان شده بود که "کابینه، وظیفه حکومت و حق شهروندان برای مقاومت علیه تهاجمات اسرائیل را در شرایطی که امنیت لبنانی‌ها و حاکمیت و نقش دولت حفظ شود را تأئید می‌کند."

این در حالی است که جریان غربگرای 14 مارس خواستار این شده بود که این عبارات در کلیت آن در ارتباط با حکومت تعریف شود اما وزاری جریان 8 مارس با هرگونه پیوند دادن مقاومت با حکومت مخالفت کردند.

کابینه جدید لبنانی، 3 هفته پیش، پس از حدود 10 ماه تنش و مجادله سیاسی تشکیل شد، اما برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان این کشور نیازمند تدوین بیانیه وزارتی است.

این در شرایطی است که (تعریف) "نقش مقاومت در مقابل اسرائیل" موضوع اصلی تضادها و اختلافات کمیته تدوین بیانیه وزارتی است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط