میلیون یورو یعنی یارانه یك‌ماه همه 75 میلیون نفر!

دعوت مردم به انصراف از یارانه 45 هزار تومانی، با تدارك رانت‌هایی مانند رانت 650 میلیون یورویی ناسازگار است.

دعوت مردم به انصراف از یارانه 45 هزار تومانی، با تدارک رانت‌هایی مانند رانت 650 میلیون یورویی ناسازگار است.سایت افکارنیوز دراین‌باره نوشت: چرا فهرست دانه‌درشت‌ها که همیشه حرف از افشای آن است هیچ‌وقت افشا نمی‌شود؟ چرا به حساب رانت‌ها هیچگاه رسیدگی نمی‌شود؟ در حالیکه می‌تواند درد اقتصاد را کمی التیام بخشد و علاوه بر آن، محبوبیت دولت را در میان مردم افزایش دهد!این سایت با اشاره به عدم پرداخت معوقات بانکی از سوی دانه‌درشت‌ها و مفسدان اقتصادی می‌نویسد: با روی کار آمدن دولت جدید تمامی اخبار و گزارش‌ها نشان می‌داد که رئیس‌جمهور عزم خود را جزم کرده تا در برابر پدیده «رانت‌خواری» و «ویژه‌خواری» به پا خیزد و به مبارزه‌ای پیگیر وارد شده است. او معاون اول خود را مامور کرد تا در یک مهلت یک ماهه به منظور شناسایی و مجازات اشخاصی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه‌های ویژه‌خواری و رانت‌خواری را در کشور ایجاد کرده‌اند، گزارشی تهیه و به رئیس‌جمهوری تحویل دهد.

اسحاق جهانگیری نیز در سفر به قم از آماده بودن ارائه گزارش خود درباره رانت‌خواری و ویژه‌خواری به رئیس‌جمهور خبر داد اما هنوز دو هفته از ماجرا نگذشته بود که وزارت صنعت و بانک مرکزی به دادن امتیاز غیرقانونی 650 میلیون یورویی به یک تاجر متهم شدند.این گزارش می‌افزاید: گفتند بانک مرکزی با یک شرکت خصوصی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که بر پایه آن 650 میلیون یورو ارز واردات کالاهای اساسی را به صورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد در اختیار این شرکت قرار می‌دهد... تا آن زمان همه گزارش‌ها در حد خبرهای درگوشی بود که امکان تکذیب یا تایید رسمی برای آن فراهم نبود و حداقل مسئولان مربوطه راه سکوت را در پیش گرفته بودند تا اینکه احمد توکلی در نامه‌ای مهر تاییدی بر این رانت هنگفت زد.

گفته می‌شود کسی که از این رانت دولتی بهره برده، «م.م» پسر یکی از تجار بزرگ غرب کشور و بزرگترین صادرکننده نخود در روزگار خود بوده. اما بلافاصله پس از فوت پدر به بازارهای دیگری همچون واردات کنجاله، روغن‌نباتی، فولاد و ... وارد می‌شود. م.م به قدری در کسب و کار خود قدر شد که توانسته انحصار 20 درصدی بازار روغن آماده کشور را در اختیار خود بگیرد و به تنهایی 60 درصد بازار روغن‌کشی کشور را در انحصار خود درآورد.او همچنین صاحب 2 کارخانه بزرگ روغن‌نباتی نیمه تعطیل است. یک کارخانه سیمان و ذوب‌آهن نیز دارد که آن‌ها هم نیمه تعطیل هستند. وی همچنین یک شرکت بزرگ کارگزاری در بورس نیز احداث کرده است که به دلیل واسطه‌های بسیار، توانست خرید و فروش‌های بسیاری را از طریق این شرکت انجام دهد که این شرکت نیز به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

افکارنیوز ادامه می‌دهد؛ حال در این میان 650 میلیون یورو رانت در جیب یک یقه سفید است در حالیکه دولت برای انصراف از یارانه‌ها یقه مردم و حساب‌های آنها را گرفته است! 650 میلیون یورو یعنی 2925 میلیارد تومان! در حالی که دولت به جمعیت 75 میلیون نفری مردم ایران در یک ماه، 3400 میلیارد تومان یارانه نقدی می‌دهد! در حقیقت رانتی که نصیب این دو شده است تنها 475 میلیارد تومان کمتر است!
در شرایطی که یک یقه سفید با استفاده از رانت به رقمی معادل یارانه‌ 75 میلیون ایرانی دست پیدا می‌کند که دولت- که خود موجب این رانت بوده- به جای حسابرسی به حساب برخی از نورچشمی‌ها، مردم را برای انصراف یارانه تحت فشار می‌گذارد.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط