سلامتی موها را جدی بگیرید!

موهای لطیف، درخشان و محكم قطعا یكی از نشانه های مهم زیبایی است. اما از طرفی سلامت موها را نیز تایید می كند چرا كه عدم تعادل هورمونی، متابولیك یا بیماری های پوستی می توانند با مشكلاتی موها یا پوست سر همراه باشد.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین؛ اینکه موها صاف، مجعد، روشن یا تیره باشد فرقی نمی کند در هر صورت همه ما به طور متوسط 100000 تا 200000 تار مو با طول متفاوت داریم. موها حدودا یک سانتی متر در ماه رشد می کنند که باعث می شود ریشه و سر مو از این نظر تفاوت زیادی با هم داشته باشند. همچنین سر تار مویی به طول 24 سانتی متر 2 سال عمر دارد و به طور متوسط 700 بار شستشو را تحمل کرده است. پس تعجبس ندارد که سر موها علائمی از آسیب را داشته باشند.
به طور طبیعی کوتیکول؛ لایه خارجی پوست سر که از پوسته هایی تشکیل شده، باید نور را منعکس کند و ظاهری صاف داشته باشد به گونه ای که اصطکاک بین موها را کاهش دهد. موها نباید دارای منافذ زیادی باشند زیرا معمولا به خاطر جذب بالای آب، آسیب می بینند. وزن موها در صورت خیس بودن ممکن است 12 تا 18% بیشتر دیده شود. در این صورت بروز چند شاخه شدن در انتهای موها و رنگ کمی تیرتر نیز بهتر مشخص می شود. آنچه متخصصان پوست و مو برای تشخیص سلامت موها توجه می کنند این است که هر فولیکول مویی محکم، درخشان و انعطاف پذیر تولید کند و پوست سر نیز در وضعیت سالمی باشد.
علاوه بر جنبه زیبایی، موها در واقع بازتابی از وضعیت سلامت درون بدن هستند. ریزش موهای خیلی زیاد، موهای بسیار شکننده یا بسیار نازک و تغییرات ناگهانی در حالت طبیعی موها ممکن است نشانه ای از مشکل هورمونی، روانشناختی یا مسمومیت دارویی باشد. باید همواره مراقب بود و در صورت بروز چنین مشکلاتی با متخصص مشورت کرد.
موها؛ " اسفنج" مواد سمی
موها علائم واقعی از وضعیت مواد سمی بدن هستند که اثر مصرف داروها، مواد مخدر، آلودگی ها، مواد سنگین، آفت کش ها و... را نشان می دهند. در معرض این مواد بودن حتی پس از 90 روز باز هم قابل تشخیص است. به عنوان مثال، مواجهه با آرسنیک، جیوه و کادمیوم ( نوعی فلز سفید رنگ) معمولا از طریق آزمایش موها مشخص می شود. البته این آلاینده ها به طور معمول در ظاهر موها دیده نمی شود.
ریزش موها را جدی بگیرید!
ریزش موها بیشتر از آنچه تصور می کنیم شایع است. خانم ها نیز همانند آقایان به خاطر این مسئله نزد متخصصان پوست مراجعه می کنند. ریزش موها به خودی خود غیر عادی نیست و ما به طور طبیعی هر روز 50 تا 150 تار مو از دست می دهیم. کارهایی مانند فر زدن، رنگ کردن، قرار گرفتن در گرما و نور خورشید و همچنین برس کشیدن شدید می تواند علت ریزش موها کمی بیشتر از حد معمول باشد. تغییرات فصلی به خصوص در پاییز نیز عامل دیگر ریزش موها محسوب می شود.
علاوه بر این موارد بسیاری از بیماری ها و عدم تعادل صحیح هورمون ها نیز ممکن است علت ریزش موها باشد که در ابتدا با استرس، تب بالا یا عفونت بروز می کند. بیماری های متابولیکی یا هورمونی مانند دیابت و مشکلات تیروئید نیز عامل دیگری است. بیماری های خود ایمنی مانند لوپوز، اسکلرودرمی و تاسی را نیز باید جدی تلقی کرد. به همین دلیل بسیار مهم است تا با متخصص مشورت شود و علت ریزش موها با آزمایشات مخصوص تشخیص داده شود. باید خاطر نشان کرد که بعضی داروها به ویژه داروهای ضد سرطان، استروئیدها و رتینوئیدها نیز ریزش موها را در پی دارد.
موهای خشک و شکننده؛ زنگ خطر بیماری ها
همه ما دوست داریم موهای درخشان، نرم و خوش حالت داشته باشیم. اگر موها خیلی خشک باشد ممکن است نیاز به کمی کوتاه کردن یا استفاده از شامپوی ملایم تر باشد. قرار گرفتن در معرض کلر، نمک دریا و نور خورشید نیز مانند رنگ ها و محصولات دکلره باعث ضعیف شدن پوست سر می شود. متخصصان پوست توصیه می کنند هنگام شنا کردن از کلاه مناسب استفاده شده و‌ پس از شنا موها با شامپوی مناسب برای تامین رطوبت لازم موها شسته شود.
اگر موهای شما به طور طبیعی در وضعیت سالمی است و ناگهان خشک و شکننده شده اند، ممکن است به علت عدم عملکرد صحیح غده تیروئید باشد. کم کاری تیروئید که با خستگی بروز می کند معمولا با خشکی پوست و موها و همچنین ریزش مژه ها، ابروها و ... همراه است. در این موارد پزشک آزمایش تیروئید را لازم می داند. بر خلاف این، موهای خیلی چرب معمولا نشان دهنده عدم تعادل هورمونی، ناسازگاری بدن با روش های جلوگیری از بارداری و یا آغاز بارداری است.
اقدام مؤثر و فوری در صورت تحریک پذیری پوست سر
شاید بتوان گفت که اهمیت سلامت پوست سر بیشتر از موهاست زیرا در این صورت موها در وضعیتی مناسب رشد می کنند و ترمیم می شوند. این در حالی است که بیماری های پوست سر متعدد و رایج اند که از جمله می توان به اگزما، کچلی، التهابات پوستی و... اشاره کرد. در صورت احساس خارش، پوسته شدن و شوره حتما با پزشک مشورت کنید تا علت مشکل تشخیص داده شود.
نقش تغذیه در سلامت موها
کمبودهای تغذیه ای عاملی است که می تواند سلامت موها را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود آهن، اسید فولیک، روی و بعضی اسیدهای آمینه ممکن است سبب ریزش موها شوند. موها به پورتئین نیاز دارند و از همین رو بعضی رژیم های گیاهی خیلی محدود کننده یا نامتعادل ممکن است سبب کمبودهای تغذیه ای شوند. تغذیه سالم و متنوع و مصرف مکمل های غذایی در صورت نیاز برای سلامت موها لازم است.

۱۳۹۳/۲/۱۰

اخبار مرتبط