عراقچی:همه تحریم‌ها باید حذف شود

معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» نسبت به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، مشروط به جدیت طرف مقابل، ابراز امیدواری كرد.

به گزارش نما، سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه در مصاحبه با روزنامه گاردین ابراز امیدواری کرد، در صورت جدیت طرف مقابل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، توافق هسته‌ای تا 20 ماه جولای به دست ‌آید.

به نوشته گاردین، آقای عراقچی با این حال بی‌اعتمادی دیرینه میان ایران و آمریکا، مجموعه‌ای از موضوعات فنی حل‌نشده و درهم‌تنیده و همچنین تلاش‌های خارجی برای کارشکنی در مذاکرات را از جمله موانعی دانست که در مسیر دستیابی به توافق جامع وجود دارد.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را روز 23 اردیبهشت در شهر وین آغاز می‌کنند. طرفین اعلام کرده‌اند که بحث بر سر پیش‌نویس توافق جامع، از این دور آغاز می‌شود.

با این وجود، آقای عراقچی می‌گوید «گروه‌های تاریکی» خارجی برای به شکست کشاندن مذاکرات تلاش می‌کنند. وی افزود: «نیروهای تاریکی نمی‌خواهند که این مسئله از طریق صلح آمیز و منطقی حل شود.»

وی در مورد این گروه، گفت: «من نمی خواهم از لغت جنگ‌طلب استفاده کنم، اما این افراد خواستار ادامه تنش‌ها و بحران در منطقه هستند. آنها نمی‌خواهند تحریم‌های علیه ایران برداشته شود. آنها نمی‌خواهند ایران یک بازیگر مهم در منطقه باشد البته در عمل اکنون ایران چنین موقعیتی را دارد.»

معاون وزیر امور خارجه در مورد انتقادات داخلی از توافق موقت هسته‌ای نیز گفت: «ما در ایران یک جامعه تکثرگرا هستیم. در کشور ما ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف وجود دارد و حتی کسانی هستند که اعتقاد دارند ما اصلا نباید مذاکره کنیم. در مجلس نیز افراد بسیار منتقدی وجود دارند که باید به آنها جواب بدهیم. ما باید اجازه بدهیم همه صداها شنیده شود.»

با این وجود وی گفت: «ما احساس می‌کنیم که اکثریت جامعه از ما حمایت می‌کنند. ساختار سیاسی کشور نیز در کل از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند. البته منظور ما این نیست که که هیچ کس از ما انتقاد نمی‌کند.»

وی در مورد چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای هم گفت: «ما به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات امیدوار هستیم. تا آنجا که به طرف ایرانی مربوط می شود، ما در پیش برد مذاکرات جدی هستیم و حسن نیت داریم. اگر طرف مقابل هم متقابلا همین‌گونه عمل کند، امیدواریم که مذاکرات را به نتیجه برسانیم. اما باز هم احتمال هر اتفاقی وجود دارد.»

آقای عراقچی در مورد تبعات شکست احتمالی مذاکرات هم گفت: «روحانی سرمایه‌گذار زیادی بر روی مذاکرات کرده است و انتظارات از خود را بالا برده است. اما به نظر من، مردم پیچیدگی شرایط را درک می‌کنند. من فکر می کنم که حتی اگر به توافقی با 1+5 نرسیم، این امر ضربه شدیدی برای شخص روحانی نخواهد بود. مردم درک می‌کنند که او حداکثر تلاش خود را کرده است.»

وی در مورد شرط دستیابی به توافق نیز گفت: «اگر بناست که به توافق برسیم، همه تحریم‌ها باید برداشته شود. این به آنها (آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها) بستگی دارد که وظایف خود را انجام دهند.»

معاون وزیر امور خارجه نهایتا در مورد چشم‌انداز روابط ایران و اروپا نیز گفته است: «ایران و اروپا طبیعتاً می‌توانند در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی همکاری‌های خیلی بهتری داشته باشند. ما اعتقاد داریم که پتانسیل زیادی برای ارتقای روابط وجود دارد.»

منبع: فارس

۱۳۹۳/۲/۱۷

اخبار مرتبط