قاضی پور:خودروسازان آشكار دزدی می‌كنند

خودرو برای سومین بار و قیمت گذاری خودرو برای دومین بار موضوع برنامه مناظره شد كه این مناظره از دقایقی پیش از شبكه یك سیما آغاز گردید.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی اولین برنامه مناظره با موضوع قیمت گذاری خودرو کلید خورده بود که پیش از این هم خودروی ملی موضوع یکی از برنامه های مناظره روزهای جمعه بود و امروز هم موضوع سی و سومین برنامه مناظره به " قیمت گذاری خودرو " اختصاص یافته است.

تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان به تازگی آغاز شد ولی خودروسازان طی هفته های اخیر مجدد دم از افزایش قیمت می زنند و بر اساس همین درخواست‌ها، قیمت خودرو در سال 93 دچار تغییراتی شده است.

مهمانان مناظره امروز با موضوع " قیمت گذاری خودرو " که با تهیه کنندگی علیرضا اسکندری روی آنتن رفت، فرهاد به نیا سخنگو و عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو،سید محمد بیاتیان دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، نادر قاضی پور عضو ناظر شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نادر هوشمندیار استاد دانشگاه،

سوال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره بدین شرح است ؛

*به نظر شما تولید و عرضه خودرو در ایران انحصاری است یا رقابتی ؟ 1.انحصاری 2.رقابتی

علاقه مندان می توانند تا پایان این برنامه عدد مورد نظر خود را به 300001 پیامک کرده و در این نظرسنجی مشارکت کنند.

تا ساعت 17 و 30 دقیقه از مناظره امروز، حدود 90 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی امروز معتقد به انحصاری بودن صنعت خودرو و 10درصد هم معتقد به رقابتی بودن آن بودند.

به‌نیا: بورس قیمت مواد اولیه خودرو را گران می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرهاد به نیا عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان بعنوان نخستین نفر و معتقد به رقابتی بودن بازار خودرو در داخل کشور پشت تریبون برنامه این هفته مناظره قرار گرفت و به ایراد توضیحاتی درباره وضعیت فعلی بازار خودرو پرداخت و اظهار داشت: حدود 50 جلسه درباره قیمت گذاری خودرو در باره رقابتی بودن و کیفیتی بودن آن داشتیم ولی هنوز با بازاری مواجه هستیم که دچار تلاطم است.

وی افزود: باید دید آیا در زمینه ورودی صنعت خودرو، مواد اولیه، ارز و سایر هزینه های تولیدی کنترل لازم را داشته ایم؟ در نیمه دوم سال 90 که بخش از آن بخاطر تحریم بود با افزایش شدید قمیت مواد اولیه فولاد، پتروشیمی، روی و ... مواجه شدیم و اثر شدیدی روی قیمت خودرو و سایر تولیدات داخلی داشت.

سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان، تصریح کرد: آب پشت این سد جمع شد و اگر تخلیه نمی شد فاجعه می شد، این سد قیمت خودرو بود که سالها اجازه نمی دادند قیمت خودرو توسط بازار تعیین شود و بعد از اینکه قیمت رقابتی شد نرخ ها نسبت به دهه 80 صعودی شد.

به نیا همچنین تاکید کرد: ما به هیچ عنوان علاقه ای به افزایش قیمت خودرو نداریم چراکه افزایش قیمت موجب کاهش تیراژ و مشتری می شود و بهمن عظیمی برای ما بوجود می آید؛ قیمت خودرو نباید بالا برود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ضمن تاکید براینکه ورودی های صنعت خودرو باید کنترل شود، گفت: ما تمام مواد اولیه را خودمان تولید می کنیم ولی چرا سر از بازار بورس در میاورند تا موجب گرانی 30 درصدی آن مواد و در نهایت گرانی خودرو شود.

بیاتیان: خودروهای رده خارج به خورد مردم می‌دهیم

سید محمد بیاتیان به عنوان دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز بعنوان دومین سخنران مناظره قیمت خودرو با اعتقاد براینکه باید بازار خودرو رقابتی شود اظهار داشت: برخلاف تمام اخبارها و ادعاها باید بگویم ما خودروساز نیستیم بلکه فقط محصولات رده خارج کشورهای دیگر را کپی کاری کرده و تحت عنوان محصول داخلی به خورد مردم خود می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه مردم در شرایط فعلی از کیفیت خودروهای تولیدی رضایت کامل ندارند، گفت: طی دو سال گذشته قیمت خودرو دو برابر شده است اما حقوق کارمندان 38 درصد افزایش پیدا کرده است.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در شرایط فعلی سود بازار خودرو فقط به جیب دلالان و واسطه گران می‌رود در همین راستا من معتقدم باید بازار قیمت خودرو را تعیین کند البته باید این نکته را متذکر شوم که هم اکنون بازار خودرو به هیچ عنوان رقابتی نیست.

بیاتیان ضمن بیان این که مردم حق انتخاب نداشته و مجبورند محصولات تولیدی دو شرکت بزرگ کشور را خریداری کنند اظهار داشت: فروش های ویژه نیز فقط بازارهایی را برای دلالان و واسطه گران بوجود آورده است و مردم عادی امکان خرید محصولات مورد نیاز خود را ندارند.

بیاتیان با اعتقاد براینکه باید واردات خودرو در کلاس خودروهای داخلی آزاد شود گفت: در این مسیر خودروساز داخلی ملزم می‌شود تا کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهد چرا که در غیر این صورت قادر به فعالیت در این بازار نخواهد بود.

وی تأکید کرد: قیمت خودرو را باید عرضه و تقاضا تعیین کند نه آنکه خودروساز و مقامات مسئول دستوری این قیمت‌ها را به خورد مردم بدهند.

قاضی پور:خودروسازان آشکار دزدی می کنند

نادر قاضی پور، عضو ناظر شورای رقابت در مناظره خودرو معتقد به انحصاری بودن خودرو با اشاره به اینکه سال گذشته سال تولید ملی بود گفت: زمانی که آقای روحانی با ماشین آخرین سیستم وارد مجلس شد باید فاتحه تولید ملی خوانده شود.

وی ادامه داد: سالیانه بین 24 تا 32 هزار نفر در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهد که باید مشخص شود علت اصلی این آسیب از کجاست؟ آیا خودرو ساز مقصر است یا قطعه ساز؟

عضو ناظر شورای رقابت اظهار کرد:امسال جشن گرفتند مبنی بر اینکه تعداد تلفات جانی در جاده‌ها کاهش یافته است،مردم ایران اسلامی عزیز هستند .چرا باید سالیانه بین 24 تا32 هزار نفر جان خود را از دست دهند و خانواده‌ها بی سرپرست و بچه ها یتیم شوند و در لیست تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

قاضی پور تاکید کرد: از آنجایی که مدیران ایران خوردو و سایپا را دولت تعیین می‌کند بنابراین قیمت گذاری خودرو انحصاری است. خودرو را می فروشند، اما خلف وعده در زمان تحویل می‌کنند که این دزدی آشکار از ملت است.خدمات پس از فروش ندارند. خودرویی که در سال 93 تحویل داده شده است اسنادش در سال 92 ارائه شده است که این مسئله خیانت در امانت است.

به اعتقاد قاضی پور 8.5 درصد قیمت بها خودرو عدم انضباط مالی مسئولان است. ملت در حال حاضر پول عدم سو مدیریت مسئولان را پرداخت می کنند.اگر خودرو 100 میلیون تومان قیمت دارند،8.5 میلیون تومان آن از عدم انضباط مالی مسئولان است.

وی ادامه داد: اگر قطعه سازان پولشان به موقع باشد قیمت خودرو کاهش می‌یابد. معتقد هستیم شورای رقابت باید قیمت گذاری کند و دولت باید نظارت کند.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: اینکه آقای نعمت زاده خودشان مصاحبه کردند خلاف قانون است. شورای رقابت از قوه قضائیه و قوه مجریه و قوه مقننه تشکیل شده است، اما گفته شده چون رقابتی نیست و انحصاری است هر کسی نمی‌تواند وارد کند.

۱۳۹۳/۲/۱۹

اخبار مرتبط