تغییرات گسترده در عربستان سعودی

فعال عربستانی كه در تویتر با نام مستعار "مجتهد" فعالیت كرده و برخی وی را یكی از شاهزادگان معارض می‌دانند در آخرین پیام‌های خود در پایگاه اجتماعی تویتر اعلام كرده است كه به زودی تغییرات گسترده‌ای در پست‌های كلیدی عربستان روی می‌دهد.

فعال سیاسی عربستانی که در تویتر با نام مستعار "مجتهد" فعالیت کرده و برخی وی را به دلیل اطلاعات بسیار حساسی که از خانواده آل‌سعود به بیرون درز می‌دهد یکی از شاهزادگان معارض آل‌سعود می‌دانند در آخرین پیام‌های خود در پایگاه اجتماعی تویتر اعلام کرده است که به زودی تغییرات گسترده‌ای در پست‌های کلیدی عربستان روی خواهد داد، وی در پیام‌های خود به برخی از تغییرات احتمالی اشاره کرد و می‌نویسد:

به گزارش فارس، تصمیم گیرنده اصلی در چینش افراد در پست‌های کلیدی عربستان، خالد التویجری رئیس دفتر پادشاهی است که او این امر را با هماهنگی شخص پادشاه و پسرش متعب بن عبدالله جهت زمینه سازی برای به قدرت رسیدن متعب علی رغم میل همگان انجام می‌دهد.

مجتهد تاکید می‌کند که بر اساس اطلاعات به بیرون درز کرده در خصوص وزارتخانه‌های دفاع، خارجه و کشور، افراد موجود در راس آنها خواه نا خواه به دلیل تغییرات بزرگی که روی خواهد داد از مناصب خود کنار خواهند رفت.

نقشه التویجری و متعب این است که در ابتدا افراد را در پست‌های کلیدی جابجا کرده و پیش از آغاز مرحله دوم و کنار زدن سلمان بن عبد العزیز از ولی عهدی، واکنش‌های احتمالی را بسنجند.

این فعال سعودی می‌افزاید، ممکن است که این تغییرات پس از درز یافتن توسط "مجتهد" به تعویق افتاده و یا با ایجاد تغییراتی اعمال شوند و همچنین ممکن است که وقوع یک حادثه مهم همچون بحرانی شدن وضعیت جسمی پادشاه و یا تغییرات منطقه ای مهم باعث برهم خوردن معادلات شود.

مجتهد در ادامه پیام‌های خود تاکید کرد که التویجری و متعب در اولین بخش از نقشه خود درصدد دورکردن سلمان بن عبدالعزیز و فرزندانش از وزارت دفاع و قرار دادن فردی که وفاداریش به پادشاه و فرزندانش تضمین شده باشد، هستند؛ محمد بن سلمان نیز به این مساله پی برده و در خصوص احتمال کنارزده شدن پدرش از پست وزارت دفاع ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که انتخاب شدن وی به عنوان وزیر مشاور در امور کابینه برای فریب دادن او تا زمان غافلگیر شدن بوده است.

مجتهد همچنین می افزاید، علی رغم بیماری آلزایمر سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، وجود او در این پست برای گمراه کردن فرزندانش و کاستن از فشار فرزندان عبدالله بوده و به همین دلیل کنار زدن او از پست وزارت دفاع ضروری است.

هم اکنون گزینه مورد نظر التویجری و متعب برای تصدی گری پست وزیر دفاع "خالد بن بندر" (حاکم ریاض)است و آنان او را به دلیل دارا بودن تجربیات نظامی و همچنین اعتقاد داشتن به اینکه کشور با چالش‌های نظامی بزرگی مواجه خواهد شد انتخاب کرده اند.

پست دومی که التویجری تصمیم دارد تا آن را تغییر دهد پست وزیر خارجه بوده و "عبدالعزیز بن عبدالله" معاون کنونی وزیر خارجه از مدت‌ها پیش گزینه مورد نظر برای تصدی گری این پست بوده است.

تعیین عبدالعزیز به عنوان وزیر خارجه قرار بود یک سال پیش صورت گیرد اما ارتکاب حماقت از سوی وی باعث شد تا قرار دادن او در سمت وزیر خارجه از سوی پادشاه به تعویق افتد، المجتهد توضیح می‌دهد که پست وزارت خارجه از لحاظ توازن نظامی اهمیتی نداشته اما از لحاظ سیاسی مهم بوده و کانال قدرتمندی برای تفاهم با آمریکایی‌ها به نفع متعب است.

مهمترین چالش پیشروی التویجری اعمال تغییرات در وزارت کشور است، زیرا محمد بن نایف اغلب جناح‌های موجود در خانواده پادشاهی را قانع کرده است که وی بهترین گزینه برای محافظت از آنان و مبارزه با دشمنان است، بیانیه اخیر وزارت کشور در خصوص موفقیت در عملیات مبارزه با تروریسم و متلاشی کردن یک باند تروریستی پیش از اینکه خطاب به ملت باشد جهت اثبات قدرت محمد بن نایف نزد خاندان آل سعود بوده است.

به دلیل اینکه تویجری توان برکناری محمد بن نایف را ندارد تصمیم گرفته است تا یک معاون از نزدیکان خود را به او تحمیل کرده و صلاحیت‌های گسترده‌ای را از پادشاه برای او بگیرد.

افراد مورد نظر التویجری برای تصدی گری پست معاون وزیر کشور، "ترکی بن عبدالله" (فرزند پادشاه) معاون حاکم ریاض و "فهد بن ترکی بن عبدالعزیز" (همسر دختر پادشاه و خواهر متعب) معاون فرمانده نیروی زمینی ارتش عربستان، از افراد نزدیک به متعب هستند ،‌زیرا این افراد خواسته او برای اشغال تدریجی وزارت کشور را به خوبی اجرا خواهند کرد.

مجتهد در پایان تاکید کرده است که التویجری در شروع رویارویی با محمد بن نایف تردید دارد و همه گمانه‌زنی‌های صورت گرفته تنها تمایلات و نقشه‌های التویجری و متعب است و امکان دارد که به دلیل افشا شدن آنها تغییر یافته و یا به تعویق بیافتند.

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط