ماجرای درخواست كاهش ۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور گفت: در ۱۸ شهریور سال گذشته لایحه‌ای را به مجلس ارائه دادیم تا بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تقلیل دهند در صورتی می‌توانستیم در خواست افزایش بودجه را بدهیم اما این كار منجر به چاپ اسكناس و كم ارزش شدن پول ما می‌شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت افزود: در آغاز فعالیت دولت برای اینکه بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم با دو مشکل اساسی در داخل و خارج کشور مواجه بودیم؛ مشکل داخلی ما عدم تحقق درآمدهای کشور بود زیرا تمامی گزارشاتی که از خزانه می‌رسید نشانگر عملکرد مالی کمتر از نصف بود و ما باید با این درآمد تلاش می‌کردیم تا خواسته های مردم را تحقق بخشیم. همچنین نرخ تورم در آن برهه بیش از ۴۰ درصد بود که رقم بالایی بود و ما فقط در سال ۱۳۷۴ با یک نرخ ۴۹ درصدی روبه رو بودیم.

وی ادامه داد: در عرصه خارجی نیز با چهار قطعنامه شورای امنیت مواجه بودیم و میزان فروش نفت و صادرات ما در حد یک میلیون بشکه بود در صورتی که توان ما بیش از چهار میلیون بشکه نفت خام در روز است که به دلیل قدرت ظالمانه آمریکا بر ما تحمیل شده است که این بخشی از کار بود. همچنین همزمان لایحه‌ای در کنگره مطرح بود تا همین یک میلیون بشکه نفت به ۵۰۰ هزار بشکه تقلیل یابد و فقط صادرات در مقابل رفع مشکلات غذایی باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه یعنی پیش‌بینی منابع در یک دوره، اضافه کرد: در ۱۸ شهریور سال گذشته لایحه‌ای را به مجلس ارائه دادیم تا ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تقلیل دهند در صورتی می‌توانستیم در خواست افزایش بودجه را بدهیم اما منجر به چاپ اسکناس و کم ارزش شدن پول ما می‌شد ولی به هر حال طی جلساتی که داشتیم مجلس راضی به تقلیل تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان شد و به ما اجازه داد امکان انعطاف در بودجه داشته باشیم و نگران بود که دولت همه پولها را به چند طرح خاص اختصاص دهد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور بیان کرد: سرانجام سال به پایان رسید و در ۲۸ اسفند پارسال ۱۴۷.۵ هزار میلیارد تومان به خزانه رفت و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز پس از چند روز به آن اضافه شد و تقریبا اولین پیش‌بینی ما تحقق یافت؛ اما با همه اینها که با کاهش درآمد مواجه بودیم توانستیم بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به بهداشت و درمان بپردازیم تا مطالباتی را که از قبل مانده بپردازد و همچنین ۱۹۰۰ میلیارد تومان نیز معوقات فرهنگیان را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه انضباط مالی از دیگر اقدامات دولت بود، گفت: برای نخستین بار به وقت قانونی در ۱۵ آذر ماه بودجه را تقدیم مجلس کردیم و بودجه به وقت تصویب شد و چه شبانه روزهایی که در معاونت برنامه ریزی با همکاران ماندیم تا بودجه به موقع تحویل مجلس داده شود و با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تحویل به موقع بودجه به دولت اعتبار داد، خستگی از تن ما رفت.

نوبخت با بیان اینکه بیشترین قانون مداری در این دولت بوده که آمادگی هر نوع سوالی را داریم که با مستندات پاسخ می‌دهیم در خصوص مزایای تحویل به موقع بودجه به مجلس عنوان کرد: تحت تاثیر آن نرخ تورم از بیش از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد تقلیل پیدا کرد و کاهش نرخ تورم به کمتر گران شدن اجناس کمک می‌کند. گرچه نمی‌توانیم وردی بخوانیم تا گرانی‌ها کاهش یابد ما باید گام به گام تلاش کنیم تا طعم ارزانی را بچشید.

معاون راهبردی رئیس جمهور با اشاره به تحولات در بهداشت و درمان، افزود: جلسات متعددی با وزیر بهداشت و درمان داشتیم و تا برخی اقلام دارویی کمیاب را فراهم کنیم یا در نقاطی که فاقد پزشک است، پزشک اعزام کنیم.

وی با اشاره به حضور ایران در مقابل شش کشور جهان در مذاکرات گفت: انتخاب واژگان در این مذاکرات بسیار مهم است. البته ما امید زیادی به نتیجه مذاکرات داریم چراکه اگر بتوانیم تحریم را بشکنیم می توانیم روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم که منافع بسیاری برای کشور دارد و درصددیم که بتوانیم حقوق ملت ایران را بدون جنگ به دست آوریم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور تصریح کرد: برای اینکه مشکلات کشور حل شود نیاز به یک برنامه داریم و در حال حاضر برنامه پنجم در سال چهارم اجرایی می‌شود و باید از حالا برنامه ششم توسعه کشور را تنظیم کنیم که این برنامه هر پنج سال تنظیم می‌شود. اکنون برای رسیدگی به این برنامه ستاد برنامه ششم تشکیل شده است.

وی یادآور شد: برای ۲۵ میلیون دلاری فاینانسی می‌توانیم توزیع کنیم مجلس به دولت اجازه داد هر استانی که نتوانست طرح خاصی ارائه دهد و فاینانس را جذب کند، دولت می‌تواند آن را به استان دیگر اختصاص دهد.

۱۳۹۳/۳/۲۴

اخبار مرتبط