انتقاد كواكبیان از نپیوستن جبهه پایداری به جریان متحد!

حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو جبهه پايداري و مصطفي كواكبيان دبير كل حزب مردم سالاري، عصر دیروز با حضور در دانشگاه علامه طي مناظره اي به بيان ديدگاه هاي خود پيرامون مسائل مختلف پرداختند.

به گزارش بی باک، نشست «گذر از اصلاحات تا مردم سالاري» بعدازظهر دیروز با حضور حجت الاسلام روانبخش و كواكبيان به همت بسيج دانشجويي دانشگاه علامه در سالن شهيد بهشتي دانشكده حقوق و علوم سياسي اين دانشگاه برگزار شد كه مشروح آن ذيلا از نظرتان مي گذرد:

كواكبيان نيز در اين نشست با بيان اينكه بنده در سال 77 كه شوراي هماهنگي اصلاحات شكل گرفت، جزو يكي از هفت نفر منتخب بودم، عنوان كرد: ما از اول هم به دنبال اصلاحاتي كه از غرب بيايد و قانون اساسي را ناديده بگيرد و منافع كشور را به چالش بكشاند، نبوديم.

دبير كل حزب مردم سالاري با اشاره به عملكرد مجلس هشتم ادامه داد: مجلس ششم سنگ بناي بدي را در آن زمان در زمينه انحصارطلبي به كار برد و در تركيب هيئت رئيسه اشخاص اقليت را ناديده گرفت.

كواكبيان با بيان اينكه بهترين الگو را براي مجلس، مجلس پنجم مي دانم كه تركيب هيئت رئيسه از اقليت و اكثريت تشكيل شده بود، گفت: اين مجلس با 74 درصد مشاركت مردم روبه رو شد.

وي با اشاره به اينكه ما اميدي نداريم كه بتوانيم اكثريت مجلس را در اختيار بگيريم؛ چون آدم نداريم، گفت: اما اميدواريم در بالانس قدرت در مجلس حرفي را بزنيم و قوانيني را بياوريم كه اكثريت مجلس نتوانند به دليل در اختيار داشتن اكثريت، آن را رد كنند.

دبير كل حزب مردم سالاري افزود: سنگ بناي نادرست مجلس ششم به شكل انحصارطلب تري در مجلس هفتم و هشتم ادامه پيدا كرد.

كواكبيان با بيان اينكه بنده طرفدار حق‌گرايي هستم، گفت: آقايان بيايند پاسخ دهند كه چقدر از دولت فهيمه، فرهيخته و قديره آقاي احمدي نژاد انتقاد دارند.

وي يادآور شد: دوستان بگويند اين دولت چقدر توانست در مبحث اشتغال، اقتصاد و مقابله با تحريم، مطالبات مردم را پيگيري كنند.

دبير كل حزب مردم سالاري با تأكيد بر اينكه اصلاحات را خط امامي مي دانيم و در چارچوب قانون اساسي اصلاحات را پيگيري مي‌كنيم، گفت: اصلاحات هيچ گاه عليه ارزش هاي ديني مقابله نمي كند و به دنبال منافع ملي است.

كواكبيان به اصول اعتقادي اصلاحات اشاره و تصريح كرد: ارزش هاي ديني، خط امام، قانون اساسي، مطالبات مردم و منافع ملي، اصول اصلاحات است و هركس عليه اين پنج اصول مقابله كند، ما نيز به آنها انتقاد داريم.

وي در ادامه سخنان خود افزود: برخي واژه اصلاحات را طاعون،‌ ويروس و امثال اينها مي دانند و هرگونه بحثي از اصلاحات را رد مي‌كنند و عنوان مي‌كنند كه اصلاحات مرده است.

دبيركل حزب مردم سالاري با بيان اينكه ما از اول هم به دنبال اصلاحاتي بوديم كه احياگر مردم‌سالاري ديني باشد، گفت: مطالبات مردم و پيگيري منافع ملي و اصول قانوني را همواره مورد توجه قرار داده ايم.

كواكبيان با اشاره به مسائل اقتصادي كشور گفت: با توجه به آمار، دولت هفتم و هشتم از دولت نهم و دهم در جهت رفع مسائل معيشتي مردم بهتر عمل كرده است و افزايش اشتغال و كاهش تورم در آن چشمگير تر بوده است.

وي با بيان اينكه قانون هدفمندسازي يارانه‌ها يكي از مهم‌ترين قوانين اخير كشور بوده است، يادآور شد: مجلس هشتم قانون هدفمندي را تثبيت كرد؛ اما چيزي كه در حال اجراست مصوبه مجلس نيست و به تورم دامن زده است.

دبيركل حزب مردم سالاري با اشاره به سياست اقتصادي دولت بيان داشت: وقتي كه نتوانيم به دليل عدم مديريت اقتصادي نقدينگي را كنترل كنيم، نقدينگي هر از چند گاهي يا به سمت دلار و يا به سمت بازار سكه روانه مي شود.

كواكبيان افزود: به هيچ وجه نمي توانيم از وضعيت اقتصادي كشور دفاع كنيم.

وي با بيان اينكه واقعيت اين است كه ما نمي‌توانيم با آقاي روانبخش يك جور باشيم، اظهار داشت: وقتي شما عنوان كرديد رهبر فكريتان آقاي مصباح است من به اين نتيجه رسيدم كه هرگز نمي توانيم با هم در برخي از زمينه ها به نقاط مشتركي دست يابيم؛ زيرا من انتقادات فراواني به نگاه ايشان در برخي از مسائل دارم.

دبيركل حزب مردم سالاري ادامه داد: شما آقاي مصباح را رهبر فكري جبهه خود اعلام مي كنيد و بنده در خصوص بسياري از ديدگاه‌هاي ايشان مبني بر مشروعيت نظام سياسي و مشروعيت مردمي، اختلاف نظر دارم.

وي در ادامه با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين مسائل براي حضور در انتخابات عدم نزديكي به كانون‌هاي قدرت و ثروت است، عنوان كرد: شما به‌عنوان عضوي از جبهه پايداري اعلام كنيد كه هم اكنون به دليل نزديكي به دولت و داشتن لقب حاميان دولت، آيا نزديك به كانون قدرت نيستيد؟

دبيركل حزب مردم سالاري با اشاره به اختلاف ديدگاه جبهه پايداري با جبهه متحد اصولگرايي گفت: يكي از دوستان شما در مجلس، درمورد اختلاف ديدگاهتان با جبهه متحد اصولگرايي در خصوص آقاي احمدي نژاد عنوان كرد كه آقاي احمدي نژاد همچنان از نظر ما در مسير انقلاب قرار دارد و ما از وي عبور نكرده‌ايم و وقتي از وي پرسيدم پس مسئله 11 روز خانه نشيني و چپ كردن ايشان در جاده خاكي چه مي شود؟ گفت كه آقاي احمدي نژاد فعلا در مسير آسفالته حركت مي كند.

كواكبيان با بيان اينكه ثروت عظيمي كه در دست محصولي كه يكي از اركان جبهه پايداري است، براي ما جاي سوال دارد، ادامه داد: اگر مخالف وابستگي به كانون قدرت و ثروت هستيد، پس آقاي محصولي كه يكي از عظيم‌ترين ثروت‌ها را در اختيار دارد در گروه شما چه مي‌كند.

وي با بيان اينكه شما خود را پيرو آقاي مصباح يزدي عنوان كرديد، مگر آيت الله مهدوي كني داراي چه اشكالاتي بود كه حضور در زير سايه وي را به صلاح ندانستيد و گروه ديگري را تشكيل داديد، گفت: هرچند ما معتقديم آيت الله مهدوي كني به دليل رياست مجلس خبرگان رهبري، حكم رهبر معنوي همه گروه‌ها و جريان‌ها را دارند اما وقتي ايشان با اين سنشان تصميم گرفتند اصولگرايان را دور هم جمع كنند و مانع از اختلاف آنها شوند، شما چگونه از اين گروه جدا شديد.

دبيركل حزب مردم سالاري با بيان اينكه شما همچنان از آقاي احمدي نژاد حمايت مي‌كنيد و اگر هم به انتقاد روي آورديد به دليل اين است كه احمدي نژاد به شما رو نمي‌دهد، يادآور شد: آقاي روانبخش بسيار متين صحبت مي كند، دوست ندارم ايشان را اذيت كنم اما به اين سوالات ما پاسخ دهد.

كواكبيان در ادامه سخنان خود با اشاره به عملكرد خود در مجلس گفت: بنده يكي از نمايندگاني بودم كه حضور فعالي در صحن مجلس داشتم و 11سوال از سوال‌هاي من به صحن علني كشيده شد.

وي ادامه داد:‌ در زمينه تحقيق و تفحص در بسياري از دستگاه‌ها طرح‌هايي را ارائه كردم كه هر كدام با مخالفت‌هاي فراواني روبه‌رو شد و حتي شش سوال من از وزير امور خارجه، مطرح شد.

دبيركل حزب مردم سالاري با بيان اينكه در مجلس هشتم كاري كه نمايندگان بلد بودند تنها مانع شدن از تصويب بسياري از طرح‌ها بود، تاكيد كرد: ما به دليل اينكه در مجلس عدد نداشتيم، نتوانستيم بسياري از طرح‌هاي مورد نظر خود را تصويب كنيم.

كواكبيان ادامه داد: حرفي كه امثال آقاي كوچك‌زاده و رسايي در مجلس بزنند، راي نمي‌آورد؛ زيرا آنها هيچ طرفداري ندارند و شاهد مثال آن پنج عدد راي بود كه آقاي رسايي در برابر 115 راي مطهري به دست آورد.

وي در ادامه مناظره خود در پاسخ به انتقاد يكي از دانشجويان گفت: بنده قبل از انتخابات يكي از حاميان راي نياوردن آقاي احمد نژاد بودم، اما پس از انتخابات جزو اولين افرادي بودم كه مخالفت خود را با روند صورت گرفته اعلام كردم.

حجت الاسلام قاسم روانبخش در اين نشست با بيان اينكه از آقاي كواكبيان مي‌خواهيم در اين نشست موضع خود را در خصوص اصلاحات و پايبندي به آن روشن كند، گفت: ما انتقاد از دولت فعلي زياد داريم و هفته نامه «پرتو سخن» كه از سال 77 تاسيس شده، حق مداري را مهمترين اولويت و رويكرد خود قرار داده است.

وي با اشاره به اينكه ما در اين نشريه به بسياري از افراد و اشخاص انتقاداتي را وارد كرده‌ايم، گفت: ما به دولت نيز انتقاداتي را داشته ايم، همان‌طور كه انتقاداتي را به لاريجاني در خصوص سفر به ژاپن و برخي كشورهاي ديگر و همچنين اهداي مبلغ 100 ميليون تومان به نمايندگان كرديم.

دبير سياسي هفته‌نامه «پرتو سخن» با بيان اينكه بنده چند ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري تلاش هاي فراواني كردم كه آقاي احمدي نژاد راي بياورد، گفت: اما وقتي آثار انحراف را در بين برخي از نزديكان ايشان مشاهده كرديم جزو اولين كساني بوديم كه انتقادات خود را نسبت به ايشان مطرح كرديم و حتي كتابي را با كمك چند عضو ديگر موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در اين خصوص تأليف كرديم.

اين عضو جبهه پايداري ادامه داد: ‌ما با هيچ كسي عقد اخوت نبسته‌ايم؛ در دولت نهم و دهم بهترين شعارها را آقاي احمدي نژاد سر داد و از آن حمايت كرديم، اما زماني كه مسئله جريان انحرافي پيش آمد انتقادات خود را سريع و سرسختانه و محكم مطرح كرده و در برابر اين انحرافات ايستاديم.

وي با تأكيد بر اينكه انتقاد ما همواره از جريان اصلاحات عدم تعريف درست و اصولي از اصلاحات بوده است، گفت: با وجود اينكه چندسال است اين انتقاد خود را از اين گروه مطرح مي كنيم، اما هنوز هيچ فردي از افراد اين جريان تعريف روشني از اصلاحات ارائه نداده اند.

روانبخش ادامه داد: رفع نقايص و اصلاح روش‌ها يك معني از معاني وارده به اصلاحات به شمار مي‌رود، گفت: اگر كسي بگويد با اين تعريف اصلاح طلبي را قبول دارد، پس ما نيز بايد بگوييم اصلاح طلبيم.

اين عضو جبهه پايداري در حالي كه كواكبيان را مورد خطاب قرار داده بود، عنوان كرد: اگر اصلاح‌طلبي را به معني اصلاح در امور مي‌دانيد، بگوييد در دولت اصلاحات و مجلس اصلاحات در راستاي اصلاح مشكلات و رفع نقايص چند قدمي برداشتيد.

وي ادامه داد: آقاي كواكبيان بفرمايند كه در جهت حل مسائل اقتصادي مردم در دوران اصلاحات چه گامي برداشته شد.

روانبخش افزود: با تعريفي كه آقاي كواكبيان از اصلاحات ارائه دادند، نمي توان ايشان را اصلاح طلب دانست بلكه بايد ايشان را اصولگرا خواند، گفت: اگر اصولگرا هم هستيد و خود را پايبند به اصول مي دانيد پاسخ دهيد در سال‌هاي كه قدرت در دست اصلاح طلبان بود، براي سالم سازي فضاي موجود چه اقداماتي را انجام داديد.

اين عضو جبهه پايداري با اشاره به آمارهاي ارائه شده از سوي كواكبيان در خصوص مسائل اقتصادي خاطرنشان كرد: شما كه عنوان كرديد مشكل معيشتي مردم 70 تا 80 درصد مسائل كشور است، بگوييد شما در دوران اصلاحات چقدر توانسته‌ايد در اين مسير گام برداريد.

وي با تأكيد بر اينكه مجلس يكي از مهمترين جايگاه‌هاي نظارتي كشور است، اظهار داشت: شما چگونه در اين مجلس توانسته‌ايد براي رفع مشكلات معيشتي مردم گام‌ برداريد.

روانبخش با اشاره به سخنان كواكبيان در خصوص نظريات آيت الله مصباح و اختلافاتي كه با ديدگاه ايشان در برخي از مسائل فقهي و سياسي دارد، گفت: شما خود را پايبند ولايت و خط امامي مي دانيد، رهبري در خصوص آقاي مصباح سخناني را بيان فرمودند از جمله اينكه ايشان خلاء امثال علامه طباطبايي و شهيد مطهري را پر كرده‌اند، بنابراين اگر خط امامي هستيد و ولايت را قبول داريد پس چرا سخنان ولايت فقيه را با ادبيات خود زير سوال مي‌بريد.

اين عضو جبهه پايداري ادامه داد:‌ كسي كه دو جلد از كتاب نظريه سياسي اسلامي ايشان را مطالعه كرده باشد، قطعا به بصيرت هوش و ذكاوت ايشان پي مي‌برد.

وي گفت: جبهه پايداري با اعتقاد به راي مردم به ميدان آمده است و مانند امام (ره) معتقد است تنها راي مردم مي‌تواند تعيين كننده باشد.

روانبخش افزود: اگر مردم تشخيص دادند كه به جبهه پايداري راي دادند، خدا را شكر مي كنيم و تلاش مي كنيم در جهت رفع مشكلات آنها بكوشيم.

اين عضو جبهه پايداري با اشاره به سخنان امام افزود: امام مي فرمايند كه «اگر 100 ميليون راي دهند كه بيايد قانوني را كه مخالف اسلام است را در مجلس تصويب كند، اين راي براي مردم در جمهوري اسلامي تعيين كننده نيست.»

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران لائيك نيست كه در دست مردم باشد، گفت: مشروعيت جمهوري اسلامي به خدا و ولايت است.

روانبخش افزود: ولايت مشروعيت خود را از جانب خدا مي‌گيرد و ولي فقيه حق دارد با كمك شش تن از علماي خبرگان تعيين كند.

اين عضو جبهه پايداري با بيان اينكه راي مردم در اسلام مشروعيت نمي‌آورد، بلكه مقبوليت مي‌آورد، گفت: راي مردم زمينه ساز اجراي مقبوليت است.

وي با تأكيد بر اينكه در زمان اميرالمومنين (ع) نيز اين مسئله به وضوح ديده شد، گفت: در آن زمان نيز مردم از ولي زمان خود در حالي كه داراي حجت شرعي بود، براي اجراي حكم امامت حمايت نكردند؛ بنابراين بايد در خصوص اين عمل خود پاسخگو بوده و در آن دنيا بازخواست ‌شوند.

روانبخش با اشاره به شخصيت آيت الله مهدوي كني و حضور ايشان براي ايجاد وحدت بين اصولگرايان گفت: آيت الله مهدوي كني از نظر ما شخصيت محترم و بزرگي است و وقتي ايشان رئيس مجلس خبرگان شدند، باعث خوشحالي و مسرت ما شد، اما اين مسئله دليلي نمي‌شود كه ما در عملكرد سياسي خود مقلد ايشان باشيم.

اين عضو جبهه پايداري افزود: اگر قرار است ما در مسائل سياسي از ايشان پيروي كنيم، شما كه شاگرد ايشان هستيد و ارادات عاطفي به ايشان داريد نيز بيايد داخل جبهه اصولگرايان قرار گيريد.

وي ادامه داد: ‌فضاي رقابت سالم در اين شرايط فراهم شده است و ما نيز آمده‌ايم در اين فضا با يكديگر رقابت سالم كنيم، بنابراين مردم بايد انتخاب كنند؛ چرا كه نظر آنها در اين ميان تعيين كننده و مهم است.

روانبخش با اشاره به برخي از عملكردهاي دولت نهم و دهم بيان داشت: نصف اقداماتي كه در دولت احمدي نژاد صورت گرفته است، در دولت اصلاحات انجام نشد كه پايان يافتن كپرنشيني تنها يكي از اين اقدامات بوده است.

وي با تأكيد بر اينكه اگر شما خود را اصلاح طلب و طرفدار روند اصلاح‌طلبي مي دانيد، چرا در طرح‌هاي نياز به راي و حضور شما بود حضور نداشتيد، گفت: به عنوان مثال مسئله وقف دانشگاه آزاد در حالي كه خواسته هاشمي بود و در تقابل صريح با نظر رهبري قرار داشت، چرا با آن مخالفت نكرديد.

اين عضو جبهه پايداري گفت: اگر شما واقعا فراكسيون اصلاحي در مجلس تشكيل داده بوديد، چرا به طرح هاي اصلاحي راي نداديد و علم اصلاحي در مجلس را بلند نكرديد و يا حتي از طرح‌هايي كه با نگاه اصلاحي در مجلس مطرح مي‌شد، حمايت نكرديد.

روانبخش با بيان اينكه من نيز مثل شما معتقدم برخي از قوانين مانند قانون انتخابات نيازمند تغيير است، گفت: حقيقت اين است كه امروزه تابلو اصلاح طلبي و اصولگرايي براي بسياري از افراد چندان مهم نيست و در عملكرد آنها چندان اهميتي ندارد، بلكه فقط وسيله‌اي براي به دست آوردن نان براي عده‌اي شده است.

وي با بيان اينكه اگر شما خود را پايبند اصولي كه عنوان كرده ايد، مي دانيد پس روي اصول بايستيد، گفت: اگر شما پايبند اصولي كه مطرح كرديد هستيد پس به راستي در خط رهبري بمانيد.

اين عضو جبهه پايداري در ادامه مناظره خود به سوالات برخي از دانشجويان مبني بر عملكرد نمايندگان در مجلس هشتم گفت: نمايندگان بايد به جاي پرداختن به مباحث لفظي و غيره بحث نظارت كامل بر دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند.

روانبخش افزود: نمايندگان بايد بعد نظارتي خود را در درون مجلس و با استفاده از طرح نظارت مجلس بر نمايندگان و ساير دستگاه‌ها جدي بگيرند.

وي افزود: ما بايد مباحث اجرايي كشور را جدي بگيريم و براي آن وقت بگذاريم؛ زيرا وظيفه نمايندگي چيزي غير از اين نيست.

اين عضو جبهه پايداري در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان مبني بر درآمد ستاد جبهه پايداري نيز تصريح كرد: در شورا تصميم بر اين شده است كه همه افراد مبلغي را براي تبليغات خود تعيين كنند و به هر صورت ممكن حتي وام يا گرفتن قرض هم كه شده، آن را فراهم كنند.

روانبخش با بيان اينكه شايعاتي مبني بر حمايت مالي جبهه پايداري از سوي محصولي بيان شده است، گفت: اعضاي جبهه پايداري معتقدند بايد به عنوان يك آزاد مرد در مجلس آينده حضور يابند و در اين مسير نمي‌خواهند پايبند به كسي باشند تا خداي ناكرده فردا در مجلس به خاطر حمايت شخصي يا فردي مجبور شوند با تصويب طرحي موافقت يا مخالف كنند.

۱۳۹۰/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط