مسوول ستاد استهلال ماه در اصفهان :

رویت هلال ماه در روز شنبه با دشواری های فراوانی روبرو است

مسوول ستاد استهلال ماه در اصفهان گفت: رصدگران هلال ماه روز شنبه برای مشاهده هلال ماه به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند، بنابراین روز یكشنبه اول رمضان خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین از اصفهان ، مهدی رحیمی با بیان اینکه بر خلاف تصور عموم مردم که شنبه را اولین روز ماه رمضان می‌دانند ماه شعبان 30 روزه بوده بنابراین روز یکشنبه اول ماه رمضان است، افزود: در روز جمعه شما شاهد مقارن ماه و خورشید خواهید بود، بنابراین ماه زودتر از خورشید در این رو غروب کرده و رویت آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.
وی بیان داشت: به علاوه به دلیل فاز، ضخامت و جدایی زاویه‌ای بسیار پایین هلال ماه در روز جمعه حتی قبل ازغروب نیز ماه را نمی‌توان با هیچ‌یک از ابزار نجومی رصد کرد و درنهایت اینکه ماه رمضان 30 روزه خواهد شد و بر طبق معمول روز یکشنبه اول رمضان است.
مسوول ستاد استهلال ماه در اصفهان با اشاره به اینکه هلال ماه رمضان تنها در استان‌های جنوبی در صورت برخورداری از افق باز و بدون گرد و غبار بدون ابزار قابل مشاهده است، اظهارداشت: این در حالی است که ساکنان استان‌های شمالی کشور برای مشاهده این ماه باید از ابزارهای ویژه رصدی استفاده کنند.
وی با اعلام آمادگی چهارده گروه رصدی برای رویت هلال ماه در اصفهان، گفت: این افراد به تمام نقاط استان از جنوب تا کاشان سفر کرده و گزارش رویت هلال در مکان خود را برای ما گزارش خواهند کرد.
رحیمی با بیان اینکه رویت هلال ماه در روز شنبه نیز بسیار دشوار است، تصریح کرد: برخی بر این تصور هستند که به علت افزایش سن ماه روز شنبه به راحتی می‌توان آن را رویت کرد در حالیکه با پارامترهای به دست آمده از موقعیت ماه در این روز اینگونه به نظر می‌رسد که رویت هلال ماه در این روز با دشواری های فراوانی روبرو است.
وی ادامه داد: مهمترین دلیل عدم رویت هلال ماه در این روز عرض جغرافیایی منفی 5.30 است که موجب شده هلال ماه در زمان غروب خورشید بسیار پایین قرار گیرد، علاوه بر اینکه در این زمان ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد بنابراین این نیز عامل دخیلی در دشواری رصد آن است.
مسوول ستاد استهلال ماه در اصفهان با اشاره به اهمیت علمی فراوان رویت این هلال، گفت: رویت این هلال به دلیل ویژگی‌های خاص خود و دشواری رصد آن می‌تواند بسیاری از معیارهای علمی رویت پذیری هلال ماه را تصحیح کند و از این جهت از اهمیت فراوانی برخوردار است.


۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط