مردم بانیان اصلی اقتصاد مقاومتی

یك كارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینكه اقتصاد مقاومتی باید با تكیه بر مردم باشد گفت: مبانی اقتصاد مقاومتی باید در جامعه باز‌تعریف شود.

به گزاش نما، غفار آرام‌فر – کارشناس امور اقتصادی – گفت: دولت در سه ماه اول سال 93 نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند و فقط به دلیل توفیقات به دست آمده توانسته است جو مثبتی در جامعه ایجاد کند.

وی در خصوص نرخ تورم و عملکرد تورم‌زدایی دولت گفت: همیشه در جامعه یک تورم واقعی و یک تورم انتظاری وجود دارد. در دولت گذشته تورم انتظاری بالاتر از تورم واقعی بود به همین دلیل قیمت‌ها بدون توجیه و دلیل افزایش پیدا می‌کرد، اما در شرایط فعلی جامعه تورم انتظاری پایین‌تر از تورم واقعی است به همین علت مردم علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها ندارند.

آرام‌فر افزود: واقعیت این است که قیمت‌ها به صورت خزنده در حال افزایش است و در ماه گذشته بسیاری از کارخانجات تولیداتشان را با قیمت بالاتری عرضه کردند، اما به دلیل اتفاقاتی مثل جام جهانی، والیبال و مذاکرات هسته‌ای مردم تورم را پایین‌تر از سطح واقعی احساس می‌کنند.

این کارشناس امور اقتصادی بیان کرد: تیم اقتصادی دولت تیم قوی و متخصصی است که توقع کارشناسان از آنها این است که به بهبود قانون‌های ضعیف و ناکامل بپردازند، ولی تا به حال فعالیت مثبتی انجام نشده است. دولت باید قوانین تجارت را بازبینی کند و تسهیلات بیشتری در قوانین ایجاد کند.

به گفته وی اقتصاد مقاومتی مفاهیم و عملکرد‌های بسیار ساده‌ای دارد که دولت سعی در پیچیدگی آن دارد.

آرام‌فر بیان کرد: سال گذشته بسیج سه میلیون جوجه به‌طور رایگان در روستاها توزیع کرد. هزینه‌ی هر جوجه 700 تومان بود در حالی که هزینه یارانه‌ای که به مرغداری‌ها تعلق می‌گیرد 2000 تومان است و 1300 تومان صرفه‌جویی شد.این سه میلیون جوجه از نهادینه ذخیره‌شده خانوارها تامین شده بود و بازار مرغ با این روش تنظیم شد و روستایی‌ها دوباره به تولید مرغ ارگانیک روی آوردند.

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص تصیمات ستاد اقتصاد مقاومتی دولت گفت: دولت اگر می‌خواهد رویکرد بورسی به بازار داشته باشد باید سعی کند مردم را وارد بورس کند و با سرمایه‌های خرد مردم را صاحب سهام کند، در غیر این صورت تقویت شرکت‌های خصوصی و نیمه‌دولتی که منابع مالی فراوانی دارند تاثیری در اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط