قیمت‌ نفت رشد اقتصاد جهان را تهدید می‌كند

بیزینس ویك با اشاره به افزایش قیمت نفت در پی تحولات عراق نوشت: اقتصاد جهانی با تهدیدی جدید از ناحیه یك دشمن قدیمی به نام نفت مواجه است.

به گزارش نما ؛ تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس ویک نوشت: اقتصاد جهانی با تهدیدی جدید از ناحیه یک دشمن قدیمی به نام نفت مواجه است. در طی 4 دهه گذشته، افزایش قیمت نفت خام همواره زمینه ساز کاهش رشد اقتصادی بوده است. به همین جهت اقتصاد دانان نگران تبعات افزایش اخیر قیمت نفت برنت و رسیدن آن به بالای 115 دلار در هفته های اخیر هستند.

جهش قیمت نفت عمدتا به دلیل بروز درگیری ها در عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک اتفاق افتاده است. این در حالی است که نفت برنت امسال را با قیمتی 6 دلار ارزان تر از سال قبل آغاز کرده بود.

قاعده ای که بسیاری از اقتصاد دانان از آن یاد می کنند این است که هر 10 دلار افزایش در قیمت یک بشکه نفت منجر به کاهش حدودا 2 دهم درصدی رشد اقتصاد جهانی می شود. این رقم برای اقتصادی که اخیرا رشدی کم فروغ را تجربه کرده، رقم چندان کمی نیست. بانک جهانی در روز 10 ژوئن پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال 2014 را از 3.2 درصد به 2.8 درصد کاهش داد.

به گفته جولیان جوزپ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در موسسه کپیتال اکونومیکس لندن: «شکی نیست که از یک نقطه خاص به آن طرف، افزایش قیمت ها به یک محدودیت مهم برای فعالیت های اقتصادی جهانی تبدیل می شوند، به خصوص اگر افزایش قیمت ها ناشی از مشکلاتی در زمینه عرضه باشند و نه در زمینه تقاضا.» به گفته نیل مکینون، تحلیلگر مسائل اقتصادی، از این روند کشورهای واردکننده انرژی نظیر چین و ژاپن بیشترین آسیب را از افزایش قیمت انرژی خواهند دید و صادرکنندگان نفت در خاورمیانه منتفع خواهند شد.

ناآرامی ها در عراق و نگرانی ها از افزایش خشونت ها در اوکراین، 10 تا 15 دلار قیمت نفت را افزایش داده است.

هرچند اوپک برای افزایش صادرات نفت اعلام آمادگی کرده و میزان تولید نفت در آمریکا نیز رشد قابل توجهی یافته است، اما به نظر می رسد که حتی قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت نیز می تواند روند رو به رشد اقتصاد جهانی را کند نماید. فعالیت های اقتصادی در جهان در روزهای اولیه پیش از شروع بحران سال 2008، یعنی زمانی که قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه گذشت، ضعیف شده بود. پس از آن قیمت نفت کاهش یافت، اما در سال 2011 مجددا به 100 دلار بازگشت و مانع از ترمیم اقتصاد جهانی شد.

به اعتقاد تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس، یک ریسک 20 درصدی وجود دارد که درگیری ها در عراق، قیمت نفت را به 120 دلار برساند. جوپ افزود: «تا زمانی که قیمت نفت بالای 100 دلار باشد، بعید است شاهد ترمیم اقتصاد قوی و پایداری باشیم.»

۱۳۹۳/۴/۱۳

اخبار مرتبط