واشنگتن پست گزینه‌های جانشینی مالكی را كلید زد

با وجود اینكه نوری المالكی نخست وزیر عراق اعلام كرده كه از سمت نخست وزیری و رای مردم چشم پوشی نمی‌كند، روزنامه آمریكایی واشنگتن پست در مطلبی به بررسی گزینه‌های جانشینی نوری مالكی از قدرت پرداخت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ واشنگتن پست، با اشاره به تنش ایجاد شده در عراق و آنچه تاکید گروه‌های مختلف در این کشور مبنی بر کناره‌گیری نوری مالکی از سمت نخست‌وزیری این کشور خواند، به بررسی گزینه‌های احتمالی جانشینی وی پرداخت.

طارق نجم‌ عبدلله: طارق نجم فرمانده سابق ارتش دولت مالکی و یکی از مشاوران نزدیک وی به شمار می‌رود. وی یکی از اعضای اصلی حزب دعوة به شمار میرود و به نظر می‌رسد درصورت معرفی به عنوان نامزد جانشینی مالکی هم از سوی طرفداران وی مورد حمایت باشد و هم از طرف افرادی که به دنبال روی کار آمدن فردی جز مالکی هستند. وی به عنوان فردی میانجی شهرت داشته و با آمریکا، ترکیه، ایران و کردستان ارتباط خوبی دارد.

بیان جبر: جبر در دوره کوتاهی بین سالهای 2005 و 2006 و در دوره اوج تنش‌های فرقه‌ای به عنوان وزیر کشور عراق مشغول فعالیت بود. وی در حال حاضر یک سیاستمدار بانفوذ در مجلس اعلای اسلامی عراق به شمار میرود که یکی از احزاب سیاسی شیعه پرنفوذ در این کشور به شمار می‌رود.

حسین شهرستانی: وی که دانشمندی با سابقه به شمار می‌رود در حال حاضر در سمت معاون نخست‌وزیر عراق به فعالیت مشغول است. وی اعلام کرده است که در دوره صدام حسین به جرم عدم همکاری با وی در طرح ساخت یک نیروگاه هسته‌ای زندانی شده است. نقش وی در احیای صنعت نفت عراق پررنگ بوده اما پافشاری وی بر روی این مساله که دولت شیعه این کشور بر تمام حوزه‌های نفتی تسلط داشته باشد موجب عصبانیت سنی‌ها شده است.

فلاح فیاض: فیاض که مشاور امنیت ملی مالکی به شمار می‌رود در سال‌های اخیر نقشی پررنگ در تلاش‌های عراق برای ایجاد رابطه با ترکیه به علاوه ایجاد صلح در سوریه داشته است.

عادل عبدالمهدی: وی یک اقتصاددان تحصیلکرده در فرانسه است که یکی از اعضای مجلس اعلا نیز به شمار میرود. وی یکی از معاونان سابق رئیس‌جمهور عراق بوده است که نامزدی وی در گذشته مورد حمایت آمریکا قرار گرفته بود.

جعفر صدر: وی فرزند سید محمد باقر صدر، یکی از رهبران پرنفوذ شیعیان عراق است که در سال 1980 توسط صدام حسین کشته شد.

احمد چلبی: نام چلبی زمانی در آمریکا بر سر زبانها افتاد که در سال 2003 و در جریان حمله آمریکا به عراق اطلاعات مشکوکی را درباره تسلیحات کشتار جمعی صدام حسین در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی عراق قرار داد. وی در پارلمان عراق تنها یک کرسی را به خود اختصاص داده است.

ایاد علاوی: یک سیاستمدار شیعه سکولار که در سال 2004 از سوی نیروهای اشغالگر به عنوان نخست‌وزیر عراق منصوب شد اما در انتخابات سال بعد شکست سختی خورد. وی مدتی در حزب بعث در زمان صدام حسین مشغول فعالیت بود. علاوی در مخالفت با مالکی خواستار توجه بیشتر دولت به اقلیت سنی شده است.

۱۳۹۳/۴/۱۳

اخبار مرتبط