۱۵۲ كشته در درگیریهای شرق اوكراین

دولت اوكراین روز جمعه اعلام كرد دستكم ۱۵۰ نفر از نیروهای روس گرا و دو سرباز ارتش اوكراین در درگیری شدید در شرق این كشور كشته شدند.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، ‌سخنگوی واحد مبارزه با تروریسم دولت اوکراین در کیف اعلام کرد ارتش این کشور شش موضع جدایی طلبان را هدف قرار داد و شهرک نیکلایفکا (Nikolajevka) را نیز به محاصره خود درآورد.وی افزود در این درگیری چهار سرباز ارتش مجروح شدند.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه پایان آتش بس در شرق این کشور را اعلام کرد و به این ترتیب، ارتش، بمباران مناطق لوگانسک و دونتسک را بار دیگر از سر گرفت.

روس گراها در این دو جمهوری خودخوانده به حمایت نظامی مسکو چشم دوخته اند.

پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه با وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و روسیه در برلین دیدار کرد. آنها موافقت کردند که تا روز شنبه گفتگوها در زمینه برقراری آتش بس دیگری میان کیف و طرفداران روسیه را آغاز کنند.

اما پوروشنکو روز پنجشنبه در تماس تلفنی با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در صورتی که دو طرف به این توافق پایبند باشند، برقراری آتش بس جدیدی امکان پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیزگفت: کیف برای مذاکرات گروه تماس در تاریخ پنجم ژوئیه آماده است.

ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از نیروهای دولتی اوکراین و روس گرایان خواست از کمک به غیر نظامیان در شرق اوکراین که از زمان پایان آتش بس در این کشور تعداد زیادی از آنها کشته شده اند، دریغ نکنند.

پیلای افزود وی به ویژه در زمینه این موضوع که یکی از رهبران جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد زنان و کودکان نیز در این درگیری ها هدف قرار خواهند گرفت، متاثر شده است.

ناوی پیلای با اعلام این موضوع که یک دختربچه پنج ساله در میان کشته شدگان درگیری های اخیرمیان ارتش و جدایی طلبان قرار دارد، اعلام کرد :« چنین اقدامات خشونت آمیزی کاملا سزاوار سرزنش است و نقض آشکار حقوق بشر بین الملل به شمار می رود.»

به گزارش خبرگزاری آلمان از کیف، هر روز مواردی مبنی بر ربودن افراد و به آتش کشیدن ساختمان های مسکونی گزارش شده است.

۱۳۹۳/۴/۱۳

اخبار مرتبط