قوت گرفتن احتمال وجود حیات در كیهان با كشف سیاره مشابه زمین

اختر شناسان نیوزیلندی كه در اكتشاف بین المللی سیاره ای در ابعاد و مداری مشابه زمین نزدیك شركت دارند می گویند این كشف، امكان وجود سیارات قابل سكونت دیگر را بسیار بیشتر از آنچه در گذشته پیش بینی می شد افزایش می دهد.

به گزارش نما واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شین هوا نوشت، دانشمندان دانشگاه های اوکلند، ماسی و کانتربری و رصدخانه استاردم اوکلند از جمله 64 نویسنده مقاله ای در خصوص این اکتشاف بودند که جمعه در مجله علوم به چاپ رسید.
این سیاره نخستین سیاره با مداری بسیار مشابه زمین است که در یک منظومه ستاره ای دوگانه کشف می شود. منظومه ستاره ای دوگانه، صورت فلکی متداولی است که در آن دو ستاره در مدار دور هم می چرخند.
نیکلاس راتنبری، مدرس ارشد فیزیک دانشگاه اوکلند در بیانیه ای اعلام کرد:« این موضوع به ما می گوید ستاره های بسیار دیگری در کهکشان ما وجود دارند که می توانند به صورت بالقوه ستارگانی میزبان ساکنین زمین باشند.»
این سیاره جدید که چگالی ان دو برابر زمین است، سه هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره به دور یکی از دو ستاره منظومه خود در فاصله ای مشابه فاصله زمین و خورشید می چرخد هر چند این ستاره در مقایسه با خورشید بسیار تاریک تر است. این بدان معنا است که این سیاره بسیار سرد و حدود منهای210 درجه سانتیگراد است که زندگی در سطح آن را غیرممکن می کند.
اختر شناسان این سیاره را با استفاده از روش معروف به میکرولنز شناسایی کردند. در این روش، این نکته سنجیده می شود که چگونه گرانش یک سیاره و ستاره آن، نور های ستاره های دیگر را منحرف می کند.

۱۳۹۳/۴/۱۳

اخبار مرتبط