مردم برزیل از جشن تا اعتراض

خیابان‌های مانائوس، بلوهوریزونته و آلگره و سائوپائولو پس از تحقیر برزیل برابر آلمان ظرفی برای معجونی از خشم و شادی مردم معترض برزیل بود.

پلیس امنیتی برزیل بیش از بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور شگفت زده شده بود، مردم بومی برزیل که خود را برزیلی نمی دانند و زبانشان را هم پرتغالی تلقی نمی کنند، از شکست و تحقیر تیم ملی برزیل خوشحال بودند و اعتراضات خود را با جشن و پایکوبی و به آتش کشیدن پرچم برزیل به نمایش گذاشتند.

مردم برزیل از جشن تا اعتراض

مردم برزیل اما خشمگین و سرخورده از شکست تلخ تیم ملی کشورشان برابر آلمان به خیابانها ریختند و شرایط غم انگیز خود را به اعتراضات قدیمی همچون نداشتن بهداشت و آموزش و پرورش و امنیت و رفاه اجتماعی گره زدند.
حاصل این حق طلبی بی موقع مسلما درگیری شدید مردم با پلیسی بود که از قبل فکر همه چیز را کرده بود و آماده و مجهز مقابل مردم صف آرایی کرد. گزارشات از خیابانهای برزیل متناقض است اما به نظر می رسد حداقل 10 نفر از مردم معترض بازداشت شده و 4 نفر نیز در آلگره بر اثر خشونت شدید پلیس به شدت زخمی شده باشند.

مردم برزیل از جشن تا اعتراض

آس اسپانیا نیز در گزاشی نوشت: نزدیک به 20 هزار معترض برزیلی در مانائوس به ایستگاه پلیس در چند نقطه از این منطقه حمله و به اموال عمومی نیز آسیب جدی وارد کردند.
مردم معترض برزیل قصد دارند خود را به مراکز مخصوص فیفا برسانند و آنجا را به آتش بکشند، چرا که از ابتدا هم با ورود فیفا به خاک کشورشان موافق نبودند و گویا اکنون با شکست برزیل در نیمه نهایی دلیلی برای ادامه جام جهانی در کشورشان نمی بینند.

۱۳۹۳/۴/۱۸

اخبار مرتبط