آزادی رهبر مخالفان دولت قرقیزستان

رئیس حزب «آته‌ژورت» قرقیزستان كه مهمترین مخالف دولت این كشور محسوب می‌شود، برای انجام مداوا در آلمان از زندان آزاد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس،رئیس حزب «آته‌ژورت» قرقیزستان که مهمترین مخالف دولت این کشور محسوب می‌شود، برای انجام مداوا در آلمان از زندان آزاد شد.

«احمدبیک کلدی‌بیک‌اف» رئیس فراکسیون «آته‌ژورت» و مهمترین مخالف دولت این کشور که به اتهام فساد در بازداشت به سر می‌برد، براساس حکم دادگاهی در بیشکک برای انجام مداوا در آلمان از زندان آزاد شد.

پایگاه خبری «vesti.kg» گزارش داد که دادگاه بخش «پیروامای» شهر بیشکک بازداشت کلدی‌بیک‌اف را تا زمان بهبودی وی به حالت تعلیق درآورد.

در این رابطه وکلای دادگستری این کشور تشریح کردند که آزادی وی به دلیل آن است که امکان مداوای وی در داخل کشور وجود ندارد.

همچنین اعلام شد که تاکنون چهار عمل بر روی مفصل چپ وی انجام شده اما به دلیل فقدان تجهیزات کافی، نتیجه لازم را نداشته و کلدی‌بیک‌اف باید برای معالجه تکمیلی به آلمان برود.

به گفته مقامات قضایی قرقیزستان، به زودی اسناد لازم برای عزیمت این نماینده مخالف جهت درمان به آلمان آماده می‌شود و فرآیند دادرسی به اتهامات وی پس از درمان ادامه خواهد یافت.

کلدی‌بیک‌اف در نوامبر سال 2013 بازداشت و به زندان محکوم شد.

اتهام وی انجام فساد مالی در زمان ریاست وی بر بخش خدمات مالیات کشور و ریاست بر صندوق اجتماعی جمهوری قرقیزستان و همچنین در زمان ریاست بر پارلمان بوده که مبالغ خسارت وارد شده از این ناحیه حدود 40 میلیون «صوم» (واحد پول قرقیزستان) برآورد شده است.

با این وجود به نظر کارشناسان، قضاوت در مورد اینکه وی پس از درمان به کشور برخواهد گشت یا خیر؟، دشوار است.

با این حال، «تکی‌بایف» رئیس حزب «آته‌مکین» به خبرگزاری مذکور اعلام کرد که من فکر می‌کنم کلدی‌بیک‌اف پس از درمان به کشور بازخواهد گشت.

باید خاطرنشان کرد که در ماه‌های اخیر اطلاعات زیادی در مورد بیماری این رهبر مخالفین منتشر شده بود بنابراین شاید با توجه به شرایط اجتماعی، به وی برای انجام درمان در آلمان اجازه داده شده باشد.

با این وجود، تکی‌بایف معتقد است که نامه نمایندگان مجلس در آخرین‌ روزهای قبل از تعطیلات تابستانی پارلمان به دادگاه، اهمیت چندانی در این رابطه نداشته است.

این مسئله در حالی است که در تاریخ 25 ژوئن سال جاری نمایندگان پارلمان قرقیزستان بیانیه‌ای را تصویب کردند که در آن با توجه به بیماری کلدی‌بیک‌اف، خواستار رسیدگی به حال عمومی وی شدند.

۱۳۹۳/۵/۱۱

اخبار مرتبط