بازتاب شكار پهباد اسرائیلی توسط سپاه در رسانه‌های بیگانه

عکس خبري -بازتاب شکار پهباد اسرائيلي توسط سپاه در رسانه‌هاي بيگانه

هاآرتص: در صورت تایید خبر، پهپاد سرنگون‌ شده احتمالا از نوع "هرون تی‌پی" بوده كه برای ماموریت‌های دوربرد از آنها استفاده می‌شود. فرماندهان ارتش اسرائیل از این نوع پهپاد به عنوان تجهیزات احتمالی برای جاسوسی علیه ایران نام برده اند.

به گزارش نما، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از ساقط کردن یک فروند پهباد اسرائیلی در آسمان کشورمان خبر داد.



بر اساس اعلام روابط عمومی سپاه: «یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.»



بر همین اساس رسانه های فارسی زبان بیگانه به انعکاس این خبر در صدر اخبار خود نمودند.





شبکه دولتی انگلیس، "بی بی سی" (BBC) در بخش خبری خود به بررسی و تحلیل این خبر پرداخت و همچنین در وب سایت این شبکه انگلیسی، خبر ساقط کردن پهباد اسرائیلی توسط سپاه پاسداران منتشر شد.



بی بی سی نوشت: سپاه پاسداران در اطلاعیه‌اش "حق هرگونه واکنش و مقابله به مثل" را برای خود محفوظ دانسته است. اما اسرائیل هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.



در این باره نیز سایت خبری روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" (Haaretz) در گزارش خود نوشت: «در صورت تایید خبر، پهپاد سرنگون‌شده احتمالا از نوع "هرون" یا "هرون تی‌پی" بوده که برای ماموریت‌های دوربرد از آنها استفاده می‌شود.»



به نوشته این رسانه اسرائیلی، فرماندهان ارتش اسرائیل پیشتر از این دو نوع پهپاد به عنوان تجهیزات احتمالی برای جاسوسی علیه ایران و کشورهای دیگر نام برده بودند.




وب سایت شبکه "صدای امریکا" (VOA)، ضمن پوشش این خبر، نوشت: «اطلاعیه سپاه پاسداران ایران زمانی منتشر می‌شود که ایران و قدرت‌های جهانی در حال آماده‌سازی خود برای از سرگیری دور جدید گفتگوهای هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق جامع و بلندمدت بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند؛ گفتگوهایی که اسرائیل با آن مخالف است و تهران را اصولاً قابل اعتماد نمی‌داند.»



این شبکه امریکایی افزود: «جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است و مقام‌های اسرائیلی نیز تا لحظه ارسال خبر، به این ادعای سپاه پاسداران ایران واکنش نشان نداده‌اند.»




وب سایت رادیو فردا" (RadioFarda) وابسته به سازمان سیا امریکا در این باره نوشت: «اين نخستين بار است که ايران مدعی سرنگونی يک هواپيمای اسرائيلی بر حريم هوايی خود می‌شود.»



رادیو فردا افزود: «جمهوری اسلامی پيش از اين مدعی شده بود که يک فروند هواپيمای بدون سرنشين آر کيو۱۷۰ آمريکا را به زمين نشانده و به کنترل خود در آورده است.»



اما وب سایت دویچه وله" (DW)، درباره ساقط شدن پهباد اسرائیلی نوشته است: «سپاه پاسداران ایران بر "آمادگی همه‌جانبه و قاطع" خود برای دفاع تأکید کرده و خاطرنشان ساخته است که "حق هرگونه واکنش و مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌داند".»




دویچه وله می افزاید: «مقامات اسرائیل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. ارتش اسرائیل به خبرگزاری "رویترز" (Reuters) گفته است که در مورد گزارش‌های کشورهای خارجی اظهارنظر نمی‌کند.»




وجه مشترک اخبار این رسانه عدم واکنش ارژیم صهیونیستی به این خبر بود. وب سایت "العربیه" (Alarabiya) وابسته به خاندان آل سعود هم دراین باره نوشت: «اسرائیل هنوز واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است.»



العربیه افزود: «این اولین بار نیست که ایران می گوید یک پهپاد جاسوسی را بر فراز خاک خود سرنگون کرده است. 4 سپتامبر 2011 نیز مقام های ایرانی از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی خبر داده بودند.»





Alarabiya







وب سایت رادیو زمانه" (RadioZamaneh) نیز در این باره نوشته است: «بر اساس گزارش خبرگزاری "راشاتودی" (RT) نیز ارتش اسرائیل تاکید کرده که درباره گزارش‌های خارجی هیچ اظهارنظری نخواهد کرد.»


رادیو زمانه به نقل از شبکه‌ خبری اسرائیلی "آروتز شوا" (ArutzSheva) که خود را شبکه‌ای نوصهیونیستی می‌خواند، می نویسد: «این شبکه با گزارش این خبر افزوده است که اسرائیل بارها ایران را به حمله تهدید کرده بود. این گزارش می‌افزاید که نیروی هوایی اسرائیل سال ۲۰۱۰، یک هواپیمای بدون سرنشین با القاب «ایتان»، «هرون تی‌پی» یا «هرون ۲» را رونمایی کرده و این پهباد جدید پیشرفته می‌تواند ۲۴ ساعت در آسمان بماند و به قلمروی ایران برسد.»




شایان ذکر است که پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکار پهپادهای امریکایی خبر داده بود اما این اولین بار است که خبر سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در آسمان ایران منتشر می‌شود.

۱۳۹۳/۶/۳

اخبار مرتبط