توجیه هایی كه در آن دنیا به دردمان نمی خورند!

ممكن است نیاز داشته باشی و بانك وام ندهد، یا پارتی بازی كنند، یا افرادی از طریق رانت های بزرگ میلیارد میلیارد وام بگیرند یا حتی دزدی كنند. اما هیچ كدام از اینها و هزار تا توجیه دیگر نمی تواند كار حرام را حلال یا برعكس كند!


به گزارش تراز انفاق مايه رشد آدمى است. مساله انفاق يكى از مهمترين مسائلى است كه اسلام روى آن تاكيد دارد و قرآن مجيد تاكيد فراوان روى آن نموده است. آیه ۲۵۴ سوره بقره نکاتی را درباره انفاق بیان نمود و سپس چند آیه در رابطه با معاد پشت سر آن ذکر شد. و بعد از آیات معاد دوباره سخن از انفاق به میان آمد. شايد ذكر آنها پشت سر آيات مربوط به معاد از اين نظر باشد كه يكى از مهمترين اسباب نجات در قيامت ، انفاق و بخشش در راه خدا است.
در آیه ۲۶۱ سوره بقره می خوانیم:
«مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.»
«مثل (انفاقات) كسانى كه اموالشان را در راه خدا انفاق مى‏ كنند مثل دانه‏ اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه ‏اى يكصد دانه باشد (پس انفاق هر چيزى هفتصد برابر پاداش دارد) و خداوند براى هر كه بخواهد (و حكمتش اقتضا كند) چند برابر مى‏ كند، و خداوند (از نظر وجود و توان و رحمت) داراى وسعت است و داناست.»


سه نکته کوتاه:
* سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذير، بهترين راه براى حل برای اختلافات طبقاتى است. همچنان كه پيدايش و گسترش ربا، زمينه ساز و بوجود آورنده‏ طبقات است. لذا در قرآن آيات لزوم اتفاق و تحريم ربا در كنار هم آمده است.


** هر دانه‏ اى، در هر زمينى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمى‏ روياند، بلكه بايد دانه، سالم و زمين، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنين انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شيوه‏ نيكو آن همه آثار خواهد داشت. البته قطعاً سایر انفاق ها هم از اجر برخوردارند اما هریک به اندازه وجود اخلاص و حلال بودن و نیت و... .


*** در آیه می فرماید مثل آنانکه "ینفقون" انفاق می کنند؛ فعل مضارع یعنی عمل انفاق در آنها استمرار دارد. هرچند یکبار انفاق کردن هم اجر و پاداش دارد اما انفاق سازنده و اثرگذار بر روح انسان باید مستمر باشد. برخی از کارهایی که در سال های اخیر در کشور ما رواج پیدا کرده اند خیلی پسندیده هستند از جمله همین قبول سرپرستی ایتام زیرا انسان موظف می شود به صورت مستمر و ماهانه مبلغی را برای انفاق کنار بگذارد که این دقیقاً سفارش مورد نظر قرآن در آیه فوق است.

۱۳۹۳/۶/۳

اخبار مرتبط