اختصاصی

اضطراب دروزی ها را فراگرفته است...حزب الله تنها گارانتی !

عکس خبري -ضطراب دروزي ها را فراگرفته است...حزب الله تنها گارانتي !

رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه بعد از این دیدار، از رسیدن طاعون داعش از شرق لبنان به مناطق دروزی نشین الشوف، الشویفات، دیرقوبل، عالیه و بیصور و ...به صراحت ابراز نگرانی كرد و گفت پس از دروز اهل سوریه و عراق با به صدا در آمدن زنگ خطر در منطقه عرسال لبنان خطر به زیرگوش لبنان رسیده است.

الاخبار لبنان - فراس الشوفي- در اثنای سفر ولید جنبلاط به پایتخت های اروپایی، آنها ضمانتی به وی در مورد امنیت دروزی های لبنان ندادند. حال آنکه امنیت دروزی ها را در سوریه ارتش و رییس جمهور بشار اسد تضمین کرده است. و دروزی های لبنان چه از جریان مخالف حزب الله(14 مارس) باشند چه هم پیمان حزب ، امنیت آنها را حزب الله تضمین می کند.
اضطراب ولید جنبلاط پس از مدتها تلاش آرام نیافت الا هنگامی که ماه گذشته به طور مستقیم با سید حسن نصرالله دیدار کرد. رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه بعد از این دیدار، از رسیدن طاعون داعش از شرق لبنان به مناطق دروزی نشین الشوف، الشویفات، دیرقوبل، عالیه و بیصور و ...به صراحت ابراز نگرانی کرد و گفت پس از دروز اهل سوریه و عراق با به صدا در آمدن زنگ خطر در منطقه عرسال لبنان خطر به زیرگوش لبنان رسیده است.
با رجوع به تاریخ نه چندان قدیم، وضعیت این روزهای جنبلاط ما را به یاد تلاش های وی در سال 1982 در زمان اشغال لبنان توسط ارتش اسرائیل می اندازد. البته آنگونه که طرفداران وی می گویند رهبر آنها هیچگاه در طول سالهای فعالیت سیاسی خود به این اندازه نگران نبوده است.
جنبلاط باید هم نگران باشد. هرچند به تراژدی که برای برادران هم مذهبش در سویدا، جرمانا و جبل الشیخ سوریه رخ داد توجهی نکرد، وقایع رخ داده برای ایزدیان و مسیحیان در قرن 21 وی را متوجه خطر پیش روی دروز کرد و وحشت بوجود آمده و اوضاع امنیتی حاکم بر مناطق دروزی نشین لبنان مبین این موضوع است
در خوشبینانه ترین حالت ، ایزدی ها کسانی را داشتند که بر تصاویر کشته ها، مجروحین، کودکان و آوارگانشان اشک بریزد یا مسیحیان عراق رییس جمهور فرانسه را داشتند که به آنها پناهندگی سیاسی بدهد. اما دروزی های لبنان چطور ؟!
این دیگر راز نیست و در نشست های 8 مارس تکرار می شود : "جنبلاط بعد از سفر اروپایی خود و مشاهده رفتار آمریکایی ها در قبال داعش، به دیدار نصر الله شتافت.
جنبلاط گفت : سرهای قطع شده در میادین پاریس و لندن و برلین دیده خواهد شد و مسئولین اروپایی به موج تروریستی دولت خلافت اسلامی دچار می شوند.
و حتی به فرض وعده اروپایی ها، آیا جنبلاط به دولت هایی که در 1982 به وی ضمانت امنیت برای دروزی ها دادند و پس از ورود نیروهای "قوات اللبنانیه" وابسته به سمیر جعجع به منطقه دروز نشین جبل خلف وعده کردند می توانست اعتماد کنند ؟!
در سوریه انتخاب دروزی ها متغایر با انتخاب بخش کثیری از مردم سوریه نبود. ارتش و رییس جمهور بشار اسد تنها ضمانت اهل دروز بود. کما اینکه بزرگان عاقل دروزی در سویدا عمل کردند. دروزی ها از ارتش سوریه جدا نشدند و بر ضد مخالفان سلاخ به دست گرفتند و سه سال است که در سویدا، عزنه و حضر در مقابل حملات تکفیری ها مقاومت می کنند.
در لبنان ، دروزی ها همراه مسیحی ها نقش اساسی در توازنات سیاسی بین اهل تشیع و تسنن بازی می کنند. دروزی ها در این دوران سخت تلاش می کنند تا انسجام خود را حفظ کنند. در این سیاست جنبلاط که سالهای گذشته به نفوذ ایران در لبنان و ورود مستقیم حزب الله به جنگ سوریه حمله می کرد، در سخنرانی طلال ارسلان دیگر رهبر دروزی که حامی حزب الله است در حمایت ازحضور سوریه حاضر می شود. وی که روزی کشته شدگان معرکه شام را شهید خطاب می کرد، اکنون رک و راست گارانتی امنیت دروزی ها را سوریه و مقاومت لبنان می بیند.
دروزی ها نگران هستند. آنها می دانند برای مسیحی ها، دروزی ها، علوی ها، اهل تشیع و اهل سنت معتدل تاکنون تهدید وجودی مانند فتاوی ابن تیمیه وجود نداشته است و تنها مسیر ایران - حزب الله گارانتی مواجهه با فرزندان ابن تیمیه است

۱۳۹۳/۶/۱۳

اخبار مرتبط