ادعای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو تن از دیپلمات‌ها مدعی شده است كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود، اعلام خواهد كرد كه تهران اطلاعات لازم برای پیشرفت همكاری‌های دوجانبه را ارائه نكرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به نقل از دو دیپلمات مدعی شد که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته طی گزارشی محرمانه اعلام خواهد کرد که ایران اطلاعات لازم برای پیشرفت مناسب همکاری‌های دوجانبه را به این نهاد ارائه نکرده است.

به گفته دیپلمات‌ها، گزارش فصلی آژانس در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، پنج‌شنبه یا جمعه منتشر می‌شود. آنطور که آژانس پیشتر اعلام کرده بود، نتایج روند اجرای ۵ گام مورد توافق طرفین، در این گزارش اعلام می‌شود. تهران و آژانس روز ۳۰ اردیبهشت سال جاری برای اجرای ۵ گام تا تاریخ سوم شهریور به توافق رسیدند. ایران اعلام کرده است که با جدیت اجرای این گام‌ها را دنبال کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، «گیل تودور» سخنگوی آژانس از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده و امکان برقراری تماس با «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس وجود نداشته است.

بنا بر این گزارش، ایران تا صبح چهارشنبه در اطلاعاتی که به آژانس ارائه کرده است، تصریح کرده است که چاشنی‌های «بریج وایر» تنها برای استخراج نفت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در حالی که کاربری اصلی این چاشنی‌ها نیز در همین زمینه است، و با وجود توضیحات ایران در این رابطه، آژانس همچنان تحت فشار آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به اتهام‌زنی در این رابطه ادامه داده است.

این دیپلمات‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که ایران هنوز اطلاعاتی در رابطه با دو موضوع تحقیقات ادعایی و انفجارهای مقیاس بزرگ ارائه نکرده است. نمایندگان ایران و آژانس روز یکشنبه در تهران دیدار کردند. به ادعای آسوشیتدپرس، این دیدار هفت ساعته، نتیجه‌ای در بر نداشته است.

بنا بر این گزارش، ایران با درخواست آژانس برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای خود نیز مخالفت کرده است. تهران بارها تأکید کرده که هرگز اسامی دانشمندان هسته‌ای خود را منتشر نمی‌کند، چراکه این اقدام می‌تواند به ترور این افراد از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی که پیشتر هم چنین اقداماتی را انجام داده‌اند، منجر شود.

پیش از این خبرگزاری رویترز و روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نیز در راستای ایجاد جو روانی علیه تهران، با انتشار گزارش‌هایی مشابه، اعلام کرده بودند که گزارش فصلی آقای آمانو از پیشرفت اندک همکاری‌ها خبر می‌دهد.

۱۳۹۳/۶/۱۳

اخبار مرتبط