نسخه چاپی

داعش چگونه به قدرت رسید؟

وزرای دفاع سابق آمریكا تاكید كردند كه داعش به دلیل تعلل كاخ سفید در حمایت از شورشیان سوری و عقب نشینی سریع از عراق به قدرت رسید و نابودی آن هدفی دست نیافتنی و نیازمند مداخله زمینی است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» نوشت: وزرای دفاع سابق و اسبق آمریکا در دوران ریاست «باراک اوباما» در کاخ سفید، از جدیدترین استراتژی تعریف شده رئیس جمهور این کشور برای مقابله با شبه نظامیان داعش و مدیریت این گروه تروریستی انتقاد کردند.

بر این اساس، «لئون پانتا» وزیر دفاع سابق آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری «سی بی اس» تاکید کرد که داعش به دلیل عقب نشینی سریع آمریکا از عراق و تعلل دولت واشنگتن برای اقدام در سوریه، به قدرت رسیده است؛ پانتا در این باره گفت: من حقیقتا فکر می کردم که آنچه اهمیت داشت، ادامه حضور ما در عراق بود.

این مقام سابق پنتاگون در انتقاد از رویکرد اوباما در قبال سوریه، با تاکید بر اینکه تمام تیم امنیت ملی آمریکا به اوباما تاکید داشتند تا از شورشیان سوریه علیه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه حمایت بیشتری به عمل آورد، گفت که راه حل کلیدی، ایجاد یک گروه رهبری در میان مخالفان نظام سوریه بود؛ گروهی که بتواند کنترل را به دست بگیرد و برای این کار، آمریکا باید تسلیحات و امکانات آموزشی برای شورشیان سوری را تامین می کرد تا این مخالفان تمایل حقیقی برای همکاری با دولت واشنگتن پیدا کنند.

علاوه بر پانتا، «رابرت گیتس» وزیر دفاع اسبق آمریکا نیز ضمن انتقاد از استراتژی اوباما علیه داعش، اعلام کرد که حملات هوایی علیه عناصر این گروه تروریستی مشکلی را حل نخواهد کرد.

گیتس در مصاحبه اخیر خود با «سی بی اس» گفت که حقیقت این است که حملات هوایی محض علیه داعش و یا تکیه بر نیروهای عراقی و یا نیروهای پیشمرگه و یا قبایل سنی علیه عناصر این گروه تروریستی موفقیت آمیز نخواهند بود و بنابراین، اگر قرار باشد به موفقیت استراتژی اوباما علیه داعش امیدوار بود، باید از نیروهای زمینی استفاده کرد.

گیتس گفت: من فکر می کنم که با ادامه تکرار این موضوع که آمریکا از نیروهای زمینی استفاده نخواهد کرد، رئیس جمهور عملا خود را گرفتار می کند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در عین حال با اشاره به اینکه هدف اوباما برای تنزل قدرت و نابودی داعش نامشخص است، گفت که آمریکا به مدت 13 سال در جنگ با القاعده سر کرد ولی بعد از این مدت، هیچ کس نمی گوید که آمریکا القاعده را تخریب کرد و یا شکست داد بنابراین، وعده تخریب و نابودی داعش به معنای هدفی است که ممکن است دست نیافتنی باشد.

۱۳۹۳/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...