نسخه چاپی

پیشنهاد تركیه به آمریكا برای حمله به مواضع دولت سوریه

رئیس جمهوری تركیه، با حمله لفظی به حكومت‌های به سوریه و مصر، گفته‌است كه حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی باید هدف‌های حكومت سوریه را نیز منهدم كند.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در طول بحران داخلی سوریه نیز علیه حکومت بشار اسد موضع‌گیری‌های صریحی کرده‌است روز یکشنبه ششم مهر در سخنرانی در یک همایش بین‌المللی اقتصادی در استانبول مجددا علیه دولت سوریه موضع‌گیری کرد.



اردوغان در این سخنرانی خواهان آن شد که ائتلاف نظامی برپا شده به رهبری آمریکا، مواضع دولت سوریه را نیز بمباران کرده و به ضربه زدن به مواضع گروه داعش بسنده نکند.



به گفته اردوغان، ضربات هوایی علیه مواضع داعش تنها یک مُسَکِن موقتی است نه درمان درد.



به گزارش خبرگزاری‌های ترک، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز یکشنبه خود از بریتانیا نیز که حاضر به مشارکت در ائتلاف بین‌المللی برای ضربه زدن به مواضع داعش تنها در عراق شده‌ است، انتقاد کرد و گفت بدون ضربه زدن به مواضع داعش در سوریه و خود هدف‌های سوری، نتیجه مورد نظر حاصل نخواهد شد.



به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، اردوغان در روزهای اخیر گفته بود، کشورش پس از آزاد شدن گروگان‌های ترک از اسارت داعش در موصل، می‌تواند با دست بازتری، مشارکت در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با این گروه را بررسی کند.



قرار است پارلمان ترکیه دوم اکتبر، دهم مهر، حضور این کشور در ائتلاف نظامی را بررسی کند؛ اردوغان پیشاپیش ابراز اطمینان کرده‌است که مجلس تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.



رئیس جمهوری ترکیه در سخنان روز یکشنبه‌اش بر درخواست دو ساله خود، در زمینه تعیین محدوده پرواز ممنوع بر فراز بخش‌هایی از آسمان سوریه برای جنگنده‌های سوری، جهت محافظت از پناهندگان سوری که به مناطق همجوار گریخته‌اند، تاکید کرد.



اردوغان، تعیین منطقه حائل مرزی در سوریه و کاربرد نیروی پیاده‌نظام را نیز به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا پیشنهاد کرد.



با وجود این، رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم چند روز پیش آلمان که در زمان سفر وزیر دفاع آن کشور به اربیل اعلام شد، انتقاد کرد و گفت: «آلمان برای پیشمرگ‌های کرد اسلحه می‌فرستد اما چه اطمینانی هست که این جنگ‌افزار بدست داعش نیفتد؟»



اردوغان یکشنبه، ششم مهر در سخنرانی در یک همایش بین‌المللی اقتصادی در استانبول، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر را بدون ذکر نام او "یک کودتاچی" نامید و گفت آیا مناسب بود که سازمان ملل متحد به این فرد اجازه سخنرانی بدهد؟



بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه السیسی را متهم کرده و گفت او کسی است که در یک روز بیش از پنج هزار تن را می‌کشد و پرسید چرا دنیا باید حکومت او را قانونی بداند؟



به گفته اردوغان، السیسی، وزیری بود که علیه رئیس خود کودتا کرد.



اردوغان نشست سخنرانی همتای مصری خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کرده بود.



وی در این مورد گفت، نمی‌توانست برای مردم ترکیه توضیح دهد که چرا باید به سخنرانی یک کودتاچی گوش دهد.

۱۳۹۳/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...