نسخه چاپی

گلایه نمایندگان از عدم حضور وزرا در مجلس

عضو كمیسیون برنامه و بودجه گفت: در جلسه اعضای این كمیسیون با معاون اول رئیس جمهور گلایه های نمایندگان از عدم حضور وزرا در مجلس برای بررسی دو لایحه مهم تنظیم مقررات مالی دولت و خروج از ركود طرح شد و بر لزوم تشكیل هر چه سریعتر سازمان برنامه تاكید شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه با معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه مسائل مهم کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در این جلسه اعلام کردند که انتظار دارند برنامه ششم توسعه قبل از لایحه بودجه سال ۹۵ به مجلس ارائه شود تا بودجه سال ۹۵ بر اساس برنامه ششم تنظیم گردد که آقای جهانگیری قول دادند که برنامه ششم در وقت قانونی به مجلس ارائه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: نمایندگان بر ضرورت همفکری و همکاری دولت و مجلس برای تنظیم برنامه ششم تاکید کردندکه معاون اول رئیس جمهور نیز استقبال کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان در بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بحث و بررسی های زیادی انجام دادند، گفت: این لایحه ظرف دو روز آینده به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: گلایه ما از معاون اول رئیس جمهور این بود که وزرا و یا مدیران دولت برای بررسی این لایحه و تشریح مواد آن حضور بسیار کمرنگی در جلسات کمیسیون داشتند و در حد معاون آقای نوبخت در این جلسات حضور یافتند که این امر موجب می شود نقطه نظرات دولت کمتر اعمال شود، آقای جهانگیری این ایراد را وارد دانستند.

حاجی دلیگانی گفت: در بخش دیگری از این جلسه در خصوص تدوین بودجه سال ۹۴ بحث و گفتگو شد. نمایندگان تاکید داشتند که پس از تصویب لایحه تنظیم مقررات مالی دولت نباید در لایحه بودجه غیر از چند صفحه عدد و جدول توزیع منابع، تبصره یا حکم دیگری وجود داشته باشد که معاون اول رئیس جمهور این موضوع را قبول کرد مشروط به اینکه شاید برای اجرای برخی بندهای بودجه نیاز به تبصره باشد.

نماینده مردم شاهین شهر ادامه داد: نمایندگان معتقدند بودند آوردن هرگونه تبصره ای در ذیل لایحه بودجه موجبات چاق شدن مجدد لایحه بودجه سال آینده را فراهم می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: جهانگیری در این جلسه از اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان از بودجه های عمرانی خبر داد و قول داد تا پایان سال صد درصد بودجه های عمرانی استانها تحقق یابد.

وی با اشاره به بررسی لزوم تشکیل سازمان برنامه در جلسه مشترک با معاون اول رئیس جمهور گفت: نمایندگان معتقد بودند بلاتکلیفی دو معاونت برنامه ریزی و سرمایه نیروی انسانی ریاست جمهوری به ضرر کشور است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه حدود یک سال گذشته طرحی برای تشکیل سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تدوین شده بود، گفت: شورای نگهبان به این طرح به دلیل مغایرت با اختیارات دولت ایراد گرفت. بنابراین نمایندگان خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر سازمان برنامه و بودجه شدند زیرا ایفای نقش آقای نوبخت در دو سمت مغایر قانون است.

وی گفت: جهانگیری این ایراد را پذیرفت و از برنامه دولت برای احیای این سازمان خبر داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین از گلایه نمایندگان از معاون اول رئیس جمهور در خصوص عدم حضور فعال وزرای دولت در مجلس برای تشریح مواد لایحه خروج از رکود خبر داد و گفت: از دولت تنها وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت برای بررسی این لایحه در کمیسیون حضور یافتند، طیب نیا حدود ۲۰ دقیقه در خصوص این لایحه صحبت کرد. سیف و نعمت زاده نیز فرصت کمی را برای بررسی این لایحه در مجلس اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور قول داد که این موضوع را بررسی کند.

حاجی دلیگانی با اشاره به بررسی یکی از مواد لایحه خروج از رکود مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در جلسه مشترک با معاون اول رئیس جمهور گفت: جهانگیری پیش بینی می کرد این ماده از لایحه خروج از رکود با رای مثبت و استقبال نمایندگان مواجه خواهد شد، اما اعضای کمیسیون برنامه معتقد بودند باید ضرورت تصویب این ماده در کمیسیونهای مجلس توسط وزرا تشریح شود.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: نمایندگان همچنین از اختلاف نظر مشاوران دولت در مجلس در مورد لوایح انتقاد کردند زیرا نظرات متفاوت مشاوران و معاونان وزرا در خصوص لوایح و طرح ها موجب سردرگمی نمایندگان می شود.

وی همچنین از اعلام آمادگی کمیسیون برنامه و بودجه برای تشکیل کارگروهی مشترک با دولت برای بررسی مشکلات طرح بیمه سلامت خبر داد و گفت: نمایندگان از روند افزایش هزینه های وزارت بهداشت در پی اجرای این طرح نگران بودند زیرا امکان کمبود اعتبارات برای ادامه این طرح وجود دارد.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان از عدم توجه دولت به تولید انتقاد کردند زیرا در اجرای قانون هدفمندی در دولت یازدهم نیز مانند دولت های گذشته شاهد غفلت از تولید هستیم.

وی ادامه داد: دولت اجازه داده است پروژهای نیمه کاره عمرانی به بخش خصوصی داده شود اما وزارتخانه ها رغبت و اراده ای برای انتقال این پروژه ها به بخش خصوصی ندارند که این موضوع به معاون اول رئیس جمهور تذکر داده شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: نمایندگان همچنین از طولانی شدن روند پرداخت وام به بخش تولید و صنعت از منابع صندوق توسعه ملی انتقاد کردند.

حاجی دلیگانی گفت: اعضای کمیسیون برنامه نگرانی خود را راجع به لزوم استخدام نیروهایی که در گزینش وزارت نفت و استانداری ها نمره لازم را کسب کرده اند، اعلام کردند که معاون اول رئیس جمهور از مشکلات دولت در این زمینه خبر داد و گفت، ما نگران چاق شدن دولت هستیم.

۱۳۹۳/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...