نسخه چاپی

۲ عضو ارشد طالبان توسط پاكستان آزاد شدند

پاكستان ۲ نفر از برادران «طیب آقا»، مذاكره‌ كننده ارشد طالبان افغانستان را پس از ۵ ماه بازداشت از زندان آزاد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مقامات پاکستانی امروز اعلام کردند، «یونس» و «طاهر» برادران طیب آقا رئیس دفتر سیاسی طالبان پس از تحمل ۵ ماه حبس از زندان آزاد شده‌اند.

چند تن از رهبران طالبان که پس از آزادی این ۲ نفر با آنان گفت‌وگو کرده بودند، ضمن تأیید خبر آزادی این ۲ نفر، در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان گفتند: «برادران طیب آقا دیشب در کویته آزاد شده‌اند.»

البته گفته می‌شود تاکنون این خبر به طور رسمی تأیید نشده است.

یک منبع طالبان پیش از این، با اعلام خبر دستگیری این ۲ نفر، گفته بود: «برادران طیب آقا پس از تماس گرفتن با مقامات دولت افغانستان دستگیر شده‌اند.» گرچه طالبان چنین تماسی را رد کرده بودند.

طالبان ادعا کردند که برادران طیب آقا در زمان دستگیری هیچ پست مهمی در این سازمان نداشته‌اند. با این حال، آنان در روند رایزنی‌های طالبان در سطوح ارشد مشارکت داشته‌اند.

آنان تصریح کردند: «یونس آقا (که زمانی معاون فرماندار ولایت «خوست» افغانستان در دوران حکومت طالبان بوده) برای انجام مذاکرات صلح طالبان به دوبی رفت‌وآمد داشته است.»

به گفته یکی از رهبران طالبان، پس از دستگیری یونس و طاهر، خانواده طیب آقا به افغانستان رفتند و بعد از مدتی به قطر نقل مکان کردند.

طیب آقا در تأسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر مشارکت داشته است. وی در دوران حکومت طالبان، دستیار ویژه «ملا عمر» رهبر طالبان افغانستان بود و به خاطر اعتماد ملا عمر به وی، از او خواسته شد تا روند مذاکرات صلح افغانستان را رهبری کند.

۱۳۹۳/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...