نسخه چاپی

ناگفته‌ های پلیس از زبان احمدی‌ مقدم

سردار احمدی‌مقدم گفت:‌ نیروی انتظامی از جنس مدیریت بحران حوادث غیرقابل پیش‌بینی و حوادث تلخ است و خودش را برای این نوع خدمت آماده كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس: سردار احمدی‌مقدم گفت:‌ نیروی انتظامی از جنس مدیریت بحران حوادث غیرقابل پیش‌بینی و حوادث تلخ است و خودش را برای این نوع خدمت آماده کرده است.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در ویژه برنامه هفته نیروی انتظامی با عنوان « ناگفته‌های نیروی انتظامی از زبان فرماندهان» که در ساعت 23 جمعه شب از شبکه دو پخش شد، ناگفته‌هایی از زمان ادغام نیروی انتظامی و مسائل و مشکلات آن را بیان داشت.

در این برنامه که با حضور محمدباقر قالیباف، سیف‌اللهی و محمد سهرابی که از فرماندهان اسبق نیروی انتظامی بودند، برگزار شد، سردار احمدی‌مقدم به ادغام ناجا اشاره داشت و گفت:‌ ادغام ناجا بر اساس تصویب قانون در تیرماه 69 صورت گرفت و در ابتدای سال 70 این ادغام کلید خورد.

هماهنگ‌سازی آموزش‌ها در دوره ادغام از وظایف خیلی سخت بود

وی تصریح کرد:‌ واقعا یکی از وظایف خیلی سخت دوره ادغام هماهنگ‌سازی آموزش‌ها بود و چون بچه‌ها مخصوصا بچه‌های پاسدار در نظام تطبیق درجه‌شان مدل دیگری بود و بدهی آموزشی داشتند، ژاندامری، شهربانی، کمیته و ... آموزش‌ها و نظام‌های آموزشی متفاوتی داشتند و حالا ترفیعات یکسان شده بود- درحالی که ترفیعات در نیروهای مسلح یکی از پایه‌هایش آموزش چه در دوره‌های طولی و عرضی بود- این عقب‌ماندگی‌ها زیاد بود و چون نظام آموزشی‌شان متفاوت بود باید یکپارچه می‌شد و این مسئله یکی از وظایف سخت دوره ادغام بود.

ساختارهای تخصصی نادیده گرفته شد

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه اظهار داشت: تقریبا می‌توانم بگویم ساختارهای تخصصی کلا نادیده گرفت شد، محور، ادغام جغرافیایی بود.

سال 78 پایه حرفه‌گرایی دوباره و مجددا احیا شد و در سبد بودجه عمومی دولت که در روز اول ادغام بودجه نیروی انتظامی 4-4.5 درصد بود، در سال 77 یک و نیم درصد کاهش یافت.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد:‌ درحالی که باید توسعه امنیت را ببینیم و وقتی امنیت نباشد توسعه محقق نمی‌شود بودجه نیروی انتظامی در سبد بودجه کل کشور کاهش پیدا کرد.

ساختار یکی شده بود اما فرهنگ یکپارچه نبود

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: ساختار اولیه یک نارسایی‌ها و اشکالاتی داشت و این ساختار در سال 78 به ستاد کل رفت. اصلاحاتی کردند و در سال 78 معاونت اجتماعی بنیان گذاشته شد و یک مقدار ساختارها اصلاح شد.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: اساسا نوع اقدام حالتی بود که آن شایستگی سابق را تا حد زیادی از بین برده بود؛ ساختار یکی شده بود ولی فرهنگ یکپارچه نشده بود.

در سال 78 میانگین عمر خودرو در ناجا 17.5 سال شده بود

فرمانده نیروی انتظامی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تقریبا در سال اول و دوم ادغام 4 -5 هزار خودرو با ارزی که وزارت کشور تخصیص داده بود، خریداری شد؛ از سال 71 تا 78 کلا دو هزار ماشین خریداری شده بود و میانگین عمر خودرو به 17.5 سال رسیده بود؛ ماشین‌ها شیشه نداشتند، چراغ نداشتند، دو تا سرباز روی صندلی عقب بودند فقط برای هل دادن ماشین. باتری نداشتند.

وی افزود: شاید 3 سال بود که سهمیه لباس هم به کارکنان نداده بودند؛ شرایط سختی بود، سالی که موسوی لاری وزیر کشور بود، جلسه گذاشت و دست‌اندرکاران ادغام و همه فرماندهان قبل را جمع کرد که بپرسد که آیا ادغام موفق بوده یا نه که به این نتیجه رسیدند که این اقدام موفق نبوده و موفق نیست و باید یک فکر دیگر کرد.

برنامه سوم، نیروی انتظامی را تا حدی از مشکلات خارج کرد

این مقام ارشد انتظامی به دوره زمانی که آقای لطفیان رأس کار بود اشاره کرد و گفت:‌ در واقع یک کاری که در زمان آقای لطفیان شد این بود که ترمز عقب‌روی را کشیدند؛ دولت هم همراهی کرد.

وی به برنامه سوم اشاره داشت و افزود:‌ برنامه سوم نیروی انتظامی را در واقع توانست از مشکلات تا حدی خارج کند و پایه‌ها را اصلاح کند تا سال 79 که سردار قالیباف فرمانده نیروی انتظامی شد.

تصور می‌کردند ادغام موجب صرفه‌جویی در منابع و بودجه است اما حاصل جمع اتفاق خوبی نبود

سردار احمدی‌مقدم به ورود خود در نیروی انتظامی پرداخت و گفت:‌ اواخر سال 71 بنده فرمانده دانشگاه نیروی انتظامی شدم؛ در واقع دور اول حضورم در ناجا بود.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: مقطع دوم اول مهر 77 بود که به عنوان معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی وارد شدم، زمان سردار لطفیان بود. شرایط سختی بود، درست در سال‌های بعد از ادغام.

وی ادامه داد: در آن موقع فکر می‌کردند ادغام موجب صرفه جویی در منابع، بودجه، ساختمان، خودرو و ... می‌شود؛ چنین تصوری بود، اما حاصل جمع اتفاق خوبی نبود.

بحران شمال غرب از مقیاس با ریگی سبک‌تر بود

سردار احمدی‌مقدم به روز اول خدمت خود و بحران موجود در مناطق شمال غرب کشور در آن زمان اشاره کرد و گفت: ‌شروع کار با آن بحران بود، شاید سبک‌تر بود با مقیاس با ریگی؛ ریگی آثارش هم در شرق بود و هم در غرب؛ در غرب به تندروها و سلفی‌ها برای بعضی‌ حوادث آموزش می‌داد. شما دیدید در مهاباد و سنندج گاهی اقدامات تروریستی انجام می‌دادند.

ناجا از جنس مدیریت بحران حوادث غیرقابل پیش‌بینی است

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به محرم بودن مردم اشاره داشت و گفت: وقتی پرونده جنایی در حال تحقیق است نباید سرنخ‌ها را گفت چرا که می‌سوزند یا بعضی افکار و حوادث نگران‌کننده را نباید بیان کرد اما مردم به طور کلی خوب است در جریان باشند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: الان رقابت رسانه‌ای و هر کسی حرف اول را بزند، حرف اول مبنا می‌شود و حتی اگر دفاع هم کنی، کسی توجه نمی‌کند.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: نیروی انتظامی از این جنس است، یعنی یک مدیریت بحران حوادث غیرقابل پیش‌بینی شده، حوادث تلخ و خودش را برای این نوع خدمت آماده کرده است.

هر کس که در ناجا بیاید باید بدود

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به دوره فرماندهی قالیباف اشاره داشت و گفت: قالیباف با تحرک خود توانست ساختارها را سامان بدهد و ناجا هویت پیدا کرده بود؛ ساختارهای جدیدی مثل فناوری اطلاعات در نیروی انتظامی و همچنین بخش اجتماعی شکل گرفته بود.

وی ادامه داد: ‌کار یک مقدار آسانتر شده بود منتها ما هم که آمده بودیم ناجا کارهای دیگری انجام دادیم.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: انتظارات مردم بالا رفته؛ لذا هر کسی که بیاید باید بدود، وقتی که من آمدم تحولات فضای مجازی نبود، جرایم فضایی مفهوم نداشت اما حالا به این وسعت شکل گرفته است.

پلیس، نگاه از بالا به پایین به مردم ندارد

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه به بحث روزآوری اشاره داشت و گفت: نوسازی ساختارها، نوسازی نگرش و اندیشه، نوسازی نیروی انسانی متناسب با این نگرش و اندشیه و بنیه علمی و حرفه‌ای برای اینکه یک پلیس جامع محور دنبال مشارکت اجتماعی و سهیم کردن مردم در وظایف خودش است.

وی افزود: پلیس، نگاه از بالا به پایین برای مردم ندارد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: توجه به بعضی از اولویت‌های متروک مانده از قبل مثل بحث مرز و راهنمایی و رانندگی از جمله مسائلی بود که به آن پرداختیم. راهنمایی و رانندگی تلفاتش داشت به اوج می‌رسید که آن را کنترل کردیم و روند خوبی است.

سردار احمدی‌مقدم با بیان این مطلب که هر مرکز و هر فعالیت عقبه‌ای دارد، گفت: ‌اگر ما بگوییم پژوهش و دستگاه‌های ما اینگونه است محصول ما را ببینند، مردم می‌گویند چرا از این همه چیزی در نیامد.

۱۳۹۳/۷/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...