نسخه چاپی

صنعتگران مبلمان می‌توانند از مزایای مناطق آزاد استفاده كنند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در هفتمین همایش بین‌المللی مبلمان و دكوراسیون كه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: سرمایه‌گذاران صنعت مبلمان می‌توانند از مزیت‌های مناطق آزاد برای تولید صنعتی مبلمان و صادرات استفاده كنند چرا كه با موانعی مانند قانون مالیات، گمرك یا ویزا مواجه نیستند.

به گزارش نما، اکبر ترکان در همایش بین المللی دکوراسیون و مبلمان با اشاره به این‌که ایران هنوز در راستای تولید صنعتی مبلمان قدم برنداشته است، افزود: هنوز تولید این هنر صنعت در کشور ما دستی و تک ساز است و می طلبد در کنار روش های سنتی تولید صنعتی را هم در پیش بگیریم.

ترکان خاطر نشان کرد: این تصمیم که شهرک‌ صنعتی مبلمان در اطراف تهران ایجاد شود و دانشکده و دفاتر طراحی مبلمان تاسیس شود تصمیم بسیار خوبی است و حتی از صنعت گران این حوزه دعوت می‌کنیم تا درمناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد به مزیت های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری و صادرات اشاره کرد و گفت: معافیت از مالیات، قوانین گمرکی، مستثنی بودن از قانون کار و قانون پول و بانک کشور و عدم نیاز به ویزا پنج مزیت مناطق آزاد است که می تواند مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران دراین حوزه باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل این که دو سال راکد را پشت سر گذاشته‌ایم و نرخ رشد اقتصادی کشور منفی بود، قدرت خرید مردم کاهش یافته است در نتیجه قسمت‌هایی که خیلی نیاز ضروری مردم نیستند از سبد خانواده حذف می شوند که در نتیجه تقاضا را در بازار داخل کم می کند.

ترکان یکی از راهکارهای رونق صنعت مبلمان کشور را حرکت به سمت بازارهای خارجی دانست و گفت: البته تمام این ها مستلزم تخصیص تطبیق دادن این هنر صنعت با مهندسی و فن‌آوری روز دنیاست.

همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در هفتمین همایش بین‌المللی مبلمان و دکوراسیون که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد تاکید کرد: با بانک مرکزی جلساتی داشته‌ایم تا دولت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را به مجلس ارائه کند تا این قانون شفاف شود.

ارسلان فتحی‌پور به نقش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و افزود: اگر چه با واردات برخی کالاها مخالف نیستیم اما نباید به گونه‌ای عمل کرد که با واردات بی‌رویه به ویژه در صنعت مبلمان کشور، صنایع چوب، پارچه طراحی و هنرمان از بین برود.

فتحی پور سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس را برای حمایت از تولید کشور بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: همه جا در شعار از صنعت و تولید ملی حمایت می‌کنیم ولی در عمل چیزی نمی‌بینیم امروز جای همه مسئولان صادراتی، صنعتی و سیستم پولی و بانکی کشور که هر یک از عرصه تولید و صادرات مبل دخیل هستند خالی است در حالی که همه باید برای توسعه و رونق به صادرات به میدان بیایند.

فتحی‌پور اظهار کرد: تأمین منابع، گردش صادراتی و سیاست‌گذاری‌های تعرفه‌ای از جمله مواردی است که باید در رابطه با آن خلأ‌های قانونی اصلاح و برطرف شود چرا که صنعت مبلمان کشور می‌تواند یکی از جایگزین‌های نسل صادراتی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در کنار این هنر صنعت در بازارها حضور یابیم و در کنار آن اشتغال‌زایی که امروز یکی از دغدغه مسئولان کشور است را هم ایجاد کنیم به شرط آنکه انتقال علم و تکنولوژی روز دنیا را هم به داخل بیاوریم تا امکان رقابت ایجاد کنیم و امروز در کنار ما صنعت مبلمان ترکیه حرف اول را می‌زند.

وی به مشوق‌هایی که برای رونق در تولید اتخاذ شده اشاره کرد و افزود: در مورد قانون مالیات‌های مستقیم برای تولید کنندگان در شهرک‌های صنعتی استانها 5 سال و برای مناطق محروم 10 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته‌ایم اما اکنون مالیات بر ارزش افزوده به معضلی تبدیل شده که در این راستا طرحی تدوین کرده‌ایم تا آن را اصلاح کنیم و بعد از لایحه حمایت از تولید آن را در دستور کار مجلس قرار خواهیم داد چرا که بسیاری از اصناف به این قانون اعتراض دارند.

۱۳۹۳/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...