نسخه چاپی

درمان نابینایی با سلول‌های بنیادین

دانشمندان گزارش دادند بیماران مبتلا به نابینایی ناشی از بیماری نابودی لكه زرد كه بینایی آنها با درمان سلول‌بنیادین احیا شده‌است، هیچ عوارض جانبی را از سوی این درمان تجربه نكرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش گاردين، پس از سال‌ها مداومت و تحقيق دانشمندان در نهايت اعلام كردند درمان سلول بنيادين براي بيماران مبتلا به تباهي لكه زرد چشم درماني ايمن بوده و تا حد قابل قبولي بينايي آنها را احيا مي‌كند.

اين تحقيق اولين مدارك از ايمن بودن طولاني مدت اين درمان نوين را كه توانسته بينايي را به بيش از نيمي از مبتلايان داوطلب در دوره آزمايشي درمان سلول بنيادين بازگرداند، ارائه كرده‌است.

اين نگراني وجود داشت كه سلول‌ها توسط سيستم ايمني بدن پس زده شوند و يا به اندازه‌اي رشد كنند كه به تومور تبديل شوند. اما پس از تحت نظر گرفتن بيماراني كه در اين دوره درماني آزمايشي شركت كردند به مدت سه‌سال، محققان اين درمان را ايمن اعلام كردند.

در اين دوره آزمايشي 18 داوطلب مبتلا به نوع مختلف تباهي لكه زرد چشم شركت كردند، بيماري كه هيچ درمان موثري ندارد و يكي از اصلي‌ترين دلايل نابينايي در بزرگسالات و كودكان در كشورهاي توسعه‌يافته به‌شمار مي‌رود.

به پشت شبكيه 18 داوطلب اين دوره درماني 50 هزار تا 150 هزار سلول رنگدانه شبكيه‌اي تزريق شد. اين سلول‌ها در آزمايشگاه و با استفاده از سلول‌هاي بنيادين جنيني توليد شده‌بودند. به گفته محققان مركز تكنولوژي سلولي پيشرفته، بينايي بيشتر داوطلبان پس از اين درمان در نمودار استاندارد دقت بينايي تا سه خط بهبود پيدا كرد. همچنين بيماران از بهبود ديد عمومي و پيراموني خود خبر دادند.

بيماران در اين دوره آزمايشي توانسته‌اند سلول‌هاي تزريق شده را براي 37 ماه حفظ كنند و كوچكترين نشانه‌اي از پس‌زدگي و يا رشد بيش از اندازه سلول‌ها در آنها مشاهده نشده‌است.

۱۳۹۳/۷/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...