نسخه چاپی

حكم اعدام روحانی شیعه‌ی سعودی وحشتناك است

عکس خبري -حکم اعدام روحاني شيعه‌ي سعودي وحشتناک است

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل حكم اعدام یك روحانی شیعه‌ی مخالف دولت عربستان را «وحشتناك» خواند و اعلام كرد این حكم باید باطل شود.

به گزارش نما، سعید بومدوحا، معاون عفو بين الملل در امور خاورميانه و شمال آفريقا روز چهارشنبه (۲۳ مهر) گفت: «حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر قسمتی از کمپین مقامات عربستان سعودی برای سرکوب همه مخالفان است؛ از جمله آنهایی که به دفاع از حقوق جامعه مسلمانان شیعه‌ی عربستان می‌پردازند.»

دادگاه کیفری ویژه در ریاض، پایتخت عربستان پیشتر در همین روز حکم اعدام نمر را صادر کرد. مردم شهر قطیف در واکنش به این حکم به خیابان‌های شهر ریخته و این اقدام را محکوم کردند.

برادر شیخ نمر ظاهرا بعد از آنکه در صفحه توئیتر خود حکم اعدام این روحانی شیعه را اعلام کرد، دستگیر شده است.

بومدوحا گفت: «صدور حکم تکان دهنده‌ی اعدام برای شیخ نمر در دادگاه امروز و سپس دستگیری برادرش نشان می‌دهد عربستان سعودی برای خاتمه دادن به اقدامات فعالان شیعه در دفاع از حقوق خود دست به هر اقدامی می‌زند. شیخ نمر باید آزاد شود و عربستان باید به تبعیض و تعرض نظام‌مند خود علیه جامعه شیعه پایان دهد.»

بنا بر اعلام عفو بین الملل، نمر پیشوای مسجد العوامیه در شهر قطیف استان الشرقیه است و در مدت دو سال حبس خود در زندان الحایر در ریاض اکثر اوقات را در سلول انفرادی سپری کرده است.

اعتراض‌ها علیه خاندان آل سعود از نوامبر ۲۰۱۱ شدت گرفت. نیروهای امنیتی در آن زمان با تیراندازی به سوی معترضان در شهر قطیف پنج تن را کشته و عده بسیاری را مجروح کردند.

فعالان می‌گویند بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.

عفو بین الملل به دفعات از مقامات سعودی درخواست کرده است به اعمال نیروی بیش از حد علیه معترضان دموکراسی‌خواه پایان دهند.

۱۳۹۳/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...