نسخه چاپی

حملات هوایی مصر به مواضع پیكارجویان در بنغازی

جنگنده‌های مصری مواضع پیكارجویان مستقر در شهر بنغازی را با حملات هوایی خود هدف قرار داده‌اند.

به گزارش نما، یک مقام ارشد مصری گفت: «این جنگ برای (دفاع از) مصر است نه لیبی. مصر اولین کشور منطقه است که در خصوص مسئله تروریسم هشدار داده بود و نیز اولین کشوری است که با آن می‌جنگد.»

این مقام مصری که نمی‌خواست نامش فاش شود، افزود این عملیات نظامی بنا به درخواست دولت لیبی انجام شده و در ادامه با تلاش نیروی زمینی لیبی برای باز پس گیری بنغازی از پیکارجویان همراه خواهد شد.

به گفته منابع نظامی مصر، انتظار می‌رود عملیات نظامی این کشور علیه گروه‌های پیکارجو در لیبی بین سه تا شش ماه به طول بیانجامد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور کنونی مصر پیشتر در همین ماه در دیدار با عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی اعلام کرد مصر از حاکمیت دولت لیبی حمایت می‌کند. دولت لیبی هم اینک در شهر طبرق، واقع در شمال شرق این کشور مستقر است. سیسی همچنین وعده داد ارتش لیبی را آموزش دهد و کمک‌های نظامی و اطلاعاتی در اختیار آن کشور قرار دهد.

حملات هوایی قاهره به پیکارجویان لیبیایی مستقر در بنغازی ساعاتی بعد از آن روی داد که ارتش لیبی حمایت خود را از عملیات موسوم به «عملیات شرافت» اعلام کرد. نیروهای وفادار به خلیفه حفتر، ژنرال شورشی ارتش لیبی، با هدف پس گرفتن بنغازی از گروه‌های رقیب، چهار ماه پیش این عملیات را آغاز کردند.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ با شرایط بحرانی مواجه بوده است. سقوط قذافی باعث شکل گیری مجموعه‌ای از گروه‌های شبه نظامی مجهز و پیدایش اختلافات عمیق سیاسی شد.

این کشور آفریقایی همچنان صحنه درگیری‌های متعدد میان نیروهای دولتی و گروه‌های شبه نظامی رقیبی است که از کنار گذاشتن سلاح‌های خود امتناع می‌کنند. این گروه‌ها در حال حاضر برای تسلط بر امور سیاسی و در اختیار گرفتن منابع عظیم نفتی کشور سلاح‌هایشان را به سوی هم نشانه گرفته‌اند.

۱۳۹۳/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...