نسخه چاپی

روزهای سخت عربستان و آینده نامعلوم آل سعود

پاسخ خشونت آمیز مسئولان سعودی به معترضان مسالمت جو، دستگیری و حبس آیت الله النمر و اخیرا صدور حكم اعدام او به اضافه وضعیت جسمانی نامساعد پادشاه این كشور، عربستان را در برابر آینده نامعلوم و البته خطرناكی قرار داده است.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، نگاهی به روند تحولات عربستان به عبارت بهتر مشکلات متعدد اجتماعی، سیاسی و امنیتی این کشور این سوال را مطرح می کند که در شرایط دشوار کنونی عربستان به چه سمتی می رود و چه آینده ای در انتظار آن خواهد بود.

خواب آرام از آل سعود رخت بربست
عربستان اکنون سخت ترین روزهای خود را می گذراند و جنگجویانی که از افغانستان یا سوریه به کشور بازگشته اند،خواب آرام را از آل سعود سلب کرده اند زیرا عملیات خرابکارانه آنان بسیاری از نهادها و موسسات سعودی را در معرض تهدید قرار داده است.

این در حالی است که در پی بهار عربی [بیداری اسلامی] در برخی کشورهای عربی، شیعیان عربستان در شرق این کشور نیز احقاق حقوق خود را خوستار شدند، به ویژه اینکه با وجود منابع سرشار نفت در این مناطق اهالی آن از بسیاری از حقوق محروم مانده اند.

تکاپوی اهالی این منطقه با الگوگیری از برادران بحرینی مسالمت آمیز بود، اما آل سعود با مشت و آتش به آنان پاسخ داد، زیرا مدعی هستند که مردم این کشور در رفاه به سر می برند بنابراین دلیلی برای اعتراض وجود ندارد از همین رو معترضان شیعه را به توطئه چینی و ایجاد بی ثباتی در کشور متهم کردند. شورش علیه پادشاه، حمل سلاح و حمایت از مخالفان در بحرین و در نهایت تلاش برای سرنگونی نظام حاکم از دیگر اتهاماتی بود که به معترضان وارد آمد.

در این میان مسئولان سعودی در سال ۲۰۱۲ آیت الله نمر باقر النمر رهبر معترضان مسالمت جو را راهی زندان کردند تا به این ترتیب آنان را از فکر برپایی تظاهرات منصرف کنند.

ارتباط حکم اعدام آیت الله النمر با تسلط حوثی ها بر صنعاء
در ادامه این تحولات دادگاه کیفری عربستان پس از ۱۳ جلسه، حکم اعدام شیخ النمر را صادر کرد، اما به نظر می رسد این حکم در شرایط کنونی با تسلط انصار الله بر صنعاء پایتخت یمن و مجبور کردن رئیس جمهور به انتخاب نخست وزیر مورد رضایت آنان مرتبط است.

به هر حال صدور چنین حکمی موج نارضایتی و محکومیت محافل مختلف منطقه ای و بین المللی را به دنبال داشت، اما نکته قابل ملاحظه اینکه از سوی دیگر در شرایطی که اتباع سعودی که تحت عناوین مختلف از جمله داعش، النصره و نام های دیگر در سوریه مبارزه می‌کردند به عربستان بازگشته اند، باید پرسید اوضاع امنیتی این کشور به چه سمتی پیش خواهد رفت.

این مشکلات هنگامی روشن تر می شود که بدانیم پادشاه عربستان نیز وضعیت خوبی نداشته و نزدیکان او به نقل از پزشکانش حال او را بسیار وخیم اعلام کردند.

احتمال کشمکش و درگیری بین نسل دوم خاندان حاکم عربستان
در این میان به نظر می رسد که نسل قدیمی خاندان حاکم سعودی رو به انتها است و نسل دوم نیز در حالی در حال قدرت گرفتن است که دستیابی به توافق بین آنان بسیار دشوار به نظر می رسد و چنانچه پادشاه فوت کند امیران عربستان وارد درگیری و کشمکش سختی خواهند شد که مشخص نیست کشور را به چه آینده ای سوق خواهند داد .
در این شرایط باید پرسید آیا خاندان سعودی خواهد توانست کشور را از خطر دسته بندی نجات داده و با به رسمیت شناختن حقوق اقلیت های دینی، زندگی شرافتمندانه ای را برای آنان فراهم کند یا همچنان به فریبکاری و حماقت های خود ادامه داده و با بهانه تراشی به جنگ معترضان خواهد رفت؟

۱۳۹۳/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...