نسخه چاپی

همایش نخبگان جوان با حضور رئیس‌جمهور برگزار می شود

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از برگزاری هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست‌خبری که امروز در این معاونت برگزار شد، اظهار داشت: هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در مراسم افتتاحیه این همایش حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان حضور پیدا کرده و سخنرانی خواهد کرد و نخبگان در روز چهارشنبه به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این هفته به عنوان نخستین بار هفته نخبگان خواهد بود و برنامه‌هایی در این هفته برگزار خواهد شد، افزود: رویکرد جدید بنیاد علمی نخبگان توانمندسازی استعدادهای برتر خواهد بود تا آنها بتوانند در جامعه خود تاثیرگذاری داشته باشند.

ستاری از تغییر آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان خبر داد و گفت: تمامی آئین‌نامه‌های بنیاد تا آخر امسال بازنگری جدی خواهد شد و هدف ما این است که در سال آینده شکوفایی این آئین‌نامه‌‌ها را داشته باشیم؛ همچنین آئین‌نامه‌های جدید نیز از ابتدای مهرماه اجرایی شده و برخی از آئین‌نامه‌ها مانند آئین‌نامه معافیت سربازی و آئین‌نامه دانش‌آموختگان در حال تغییر است و بعد از تصویب هیئت امنا اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است در آئین‌نامه‌های جدید دایره نخبگان را افزایش دهیم و به سمت سطح پوشش قرار دادن فوق لیسانس و دکترا برویم ضمن اینکه حداقل ۲.۵ تا ۳ برابر افراد تحت پوشش ما در سطوح فوق‌لیسانس و دکترا بیشتر خواهد شد؛ همچنین در حوزه توانمندسازی توافقنامه‌هایی را با وزارت بهداشت در حوزه پزشک و پژوهشگر داشته‌ایم و قصد داریم در این حوزه بورسیه ۴ ساله داشته باشیم.

ستاری با بیان اینکه شناسایی اختراعات در آئین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان صورت می‌گیرد، افزود: هدف ما دادن حقوق به نخبگان نیست بلکه ما باید بدانیم این افراد استعداد برتر و در ابتدای راه هستند و از این زمان به بعد باید بیش از دیگران تلاش کنند و نخبگان و ما نمی‌‌توانند نخبه شوند که در کشور خود تاثیرگذار بوده، اشتغال ایجاد کرده و جوایز بین‌المللی علمی را دریافت کنند. بنابراین هدف ما توانمندسازی و تاثیرگذاری است.

معاون ملی و فناوری رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که جزئیات تغییر آئین‌نامه معافیت سربازی را بیان کنید، افزود: به دلیل اینکه این آئین‌نامه هنوز نهایی نشده است، نمی‌توانم حرف قاطعی بزنم ولی تغییرات در آئین‌نامه خدمات سربازی به سمت استفاده گروه‌های ارشد و دکترا است. به طور مثال در گذشته کسانی که دانشجوی ارشد بودند مجبور بودند که در حین تحصیل بر روی دو پروژه یعنی خدمت سربازی و تحصیلات خود فعالیت کنند ولی ما آئین‌نامه جدید را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که دانشجوی ارشد در حین تحصیل دیگر به سربازی نرود.

ستاری گفت: بزرگترین آئین‌نامه جدید که باید در بنیاد ملی نخبگان تغییر می‌کرد، جوایز تحصیلی بود که از مهرماه اجرایی شد.

وی درباره استفاده ظرفیت متخصصان خارج از کشور و برنامه‌های بنیاد ملی دراین زمینه گفت: ما پایگاه‌های متعددی را در خارج از کشور فعال کردیم و آنچه مورد اهمیت است ایجاد شبکه ارتباطی است و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور زیرساخت ارتباطی و شبکه‌سازی را انجام داده است تا از ظرفیت متخصصان ایرانی خارج از کشور استفاده کند.

ستاری از اخذ مجوز از سرپرست وزارت علوم و وزیر بهداشت درباره استفاده از استاد مدعو خبر داد و گفت: ما از آقای نجفی سرپرست وزارت علوم و آقای هاشمی وزیر بهداشت مجوز گرفته‌ایم و به زودی استادان ایرانی خارج از کشور می‌توانند سالی ۳ تا ۴ ماه در دانشگاه‌های داخل کشور تدریس کنند و به زودی استاد مدعو راه می‌افتد.

وی از شناسایی ایرانیان خارج از کشور در آمریکا و کانادا خبر داد و گفت: قرار است ۳۰ نفر را در قالب جذب متخصص از خارج از کشور جذب کنیم. همچنین ما ۹۶۰۰ نفر در آمریکا دانشجوی نخبه داریم که ۷۸ درصد از آنها در رشته ریاضی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند و باید تلاش کنیم که از ظرفیت آنها استفاده کنیم. بنابراین این ۳۰ نفر را در قالب جذب متخصص از خارج از کشور جذب خواهیم کرد.

ستاری خاطرنشان کرد: بسیاری از آئین‌نامه‌های ما غلط است و به دلیل ضعف آئین‌نامه‌ها مقاله‌فروشی و فروش پایان‌نامه به راه افتاده است. لذا ما باید نگرش و آئین‌نامه‌هایمان را اصلاح کنیم.

معاون ملی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما برای جذب ایرانیان خارج از کشور بانک اطلاعاتی را از ایرانیان خارج از کشور که در آمریکا، کانادا و حتی ژاپن حضور دارند، تهیه کرده‌ایم و از طریق آن اقدام به شناسایی و جذب آنها خواهیم کرد و این بانک اطلاعاتی دانشجویان در حال تحصیل، اساتید ایرانی خارج از کشور و فعالین در شرکت‌های مطرح دنیا هستند.

ستاری افزود: در سفر رئیس جمهور به نیویورک ما اولین نشست با ایرانیان خارج از کشور را برگزار کرده و در این جلسه پتانسیل‌های کشور را به آنها شناساندیم تا آنها بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه دایره نخبگان ما در حال افزایش است، یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان قرار است نخبگان را توانمند کند نه اینکه به کسی امتیاز بدهد.

۱۳۹۳/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...