نسخه چاپی

اولین اظهارات وزیر درباره دستمزد 94

وزیر تعاون، كار و رفاه با تاكید بر اینكه اقتصاد بیشتر از افزایش 28.5 درصدی دستمزدها در سال جاری ظرفیت نداشت، مجموع دریافتی فعلی كارگران را حداقل یك میلیون تومان اعلام كرد و گفت: افزایش مزد 94 كارگران بستگی به میزان تورم دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه اقتصاد بیشتر از افزایش 28.5 درصدی دستمزدها در سال جاری ظرفیت نداشت، مجموع دریافتی فعلی کارگران را حداقل یک میلیون تومان اعلام کرد و گفت: افزایش مزد 94 کارگران بستگی به میزان تورم دارد.

علی ربیعی در برنامه نگاه سیما با بیان اینکه حق نداریم موفق نشویم و در این راستا وضع زندگی مردم بهتر نشود گفت: بعد از 8 سال توقف، جلسه شورای عالی رفاه امروز با ریاست رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در این شورا برخی مباحث مانند مسکن، تامین اجتماعی، سیاست های رفاهی، آموزش، بازنشستگی، درمان و ... دنبال می شود. از سیاست های رفاهی دولت می توان به نظام چندلایه تامین اجتماعی اشاره کرد.

ربیعی با اشاره به پیش بینی 35 هزارمیلیاردتومان برای سیاست های رفاهی دولت ادامه داد: مطالعات نشان می دهد جامعه به سمت سالمندی پیش می رود؛ بنابراین رسیدگی به این امور از سیاست های رفاهی دولت محسوب می شود.

وی درباره برنامه توزیع بسته امنیت غذایی گفت: از طریق اطلاعات موجود در مرکز آمار، پلیس، سازمان ثبت، وزارت اقتصاد و برخی دیگر از نهادها به دنبال شناسایی نیازهای افراد هستیم. در حال حاضر، اطلاعات موجود را مبنا قرار داده و در پایین ترین سطح، حمایت های غذایی را دنبال می کنیم.

واکنش به افزایش هزینه خانوار به 2.2 میلیون تومان

وزیر کار با اشاره به محدودیت منابع دولت و اینکه فعلا توزیع بسته ها در 4 مرحله خواهد بود گفت: در مرحله جدید تعدادی حذف و حدود 2 میلیون نفر نیز اضافه شدند. برای اجرای درست این مرحله از توزیع بسته های امنیت غذایی، ماه ها کار مطالعاتی انجام گرفته است.

به گفته ربیعی، در اجرای هدفمندی یارانه ها از روز اول نباید به همه جامعه پرداخت می شد ولی در این مرحله دولت در نظر دارد تا دقت شود بی عدالتی جدیدی شکل نگیرد.

وی در واکنش به گزارش روزهای گذشته مهر درباره افزایش هزینه معیشت خانوار 4 نفره کارگری به 2.2 میلیون تومان که توسط مجری برنامه مطرح شد گفت: آمارها و شاخص ها موجود است و تورم مهار شده است. حال ممکن است برخی مهار تورم را کاهش قیمت ها تلقی کنند.

وزیر کار تصریح کرد: اگر نرخ تورم همانگونه که در گذشته وجود داشت بالا می رفت حالا به یک نرخ لجام گسیخته در این بخش مواجه بودیم ولی اینکه آیا حقوق ها کفاف زندگی را می دهد؟ باید به فکر حفظ شرایط تولید نیز باشیم و سطح اشتغال هم حفظ شود.

ربیعی ادامه داد: با اقداماتی در صدد حفظ 241 هزار شغلی هستیم که در حال از دست رفتن است و ما سعی داریم از طریق اقدامات کلینیکی آنها را نگه داریم. بنابراین باید همه اینها را ببینیم و سپس دستمزدها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برای سال جاری افزایش دستمزدها به میزان 28.5 درصد محقق شد افزود: واقعا ظرفیت اقتصاد کشور بیشتر از این نیست. در مورد افزایش هزینه های زندگی کارگران نیز باید محاسبات در سراسر کشور انجام شود.

افزایش مزد 94 بستگی به تورم دارد

به گفته وزیر کار، در اینکه زندگی ها سخت است نمی توان کتمان کرد. در حال حاضر، مجموع دریافتی کارگران حداقل یک میلیون تومان است ولی ممکن است در برخی کارگاه ها رعایت نکنند. باید سعی کنیم تا در سال آینده مهار تورم بیشتر شود و سطح اشتغال بالا برود.

ربیعی با بیان اینکه برخی محاسبات هزینه دستمزد در قیمت تمام شده را بالا نشان می دهد گفت: افزایش مزد سال آینده کارگران بستگی به میزان تورم دارد. اصلا ادعای وضعیت گل و بلبل را نداریم ولی باید ظرفیت های اقتصادی دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 95 درصد اشتغال کشور در کارگاه های کوچک زیر 50 نفر است افزود: قدرت این بنگاه ها پایین است و زودتر اشتغال خود را از دست می دهند؛ بنابراین باید سطح اشتغال در این بخش حفظ شود.

وزیر کار با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 میلیون و 900 هزار بیمه شده در کشور داریم اظهارداشت: قرار است با دستور رئیس جمهور درباره تامین مسکن کارگران که ابتدا از مستمری بگیران در سال جاری آغاز می شود، اقدامات موثری را انجام دهیم.

به گفته ربیعی، در بحث مربوط به ایمنی در کارگاه ها نیز اقداماتی صورت گرفته ولی صدمات در بخش معدن بالا است. در این زمینه بازرسی های کار افزایش یافته و قرار است از طریق کار مشارکتی، زمینه افزایش ایمنی شغلی در کارگاه ها تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ شغل زمانی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضای نیروی کار متعادل شود اظهارداشت: درباره قراردادهای کار موقت نگرانی وجود دارد و درباره سفیدامضاء ها نیز اگر شکایتی برسد، محاسبات دقیقی انجام خواهد پذیرفت.

وزیر کار با اشاره به انتخابات جدید هیئت مدیره اتاق تعاون از برگزاری نشست با مسئولان این اتاق و همچنین رایزنی با نمایندگان مجلس برای حل آن خبر داد و تاکید کرد: در انتخابات و مسائل اتاق دخالت نخواهیم کرد.

نگرانی درباره قراردادهای موقت کار

ربیعی با بیان این مطلب که اگر بتوان در سال جاری 3 درصد رشد کرد می توان انتظار داشت از هر یک درصد رشد، بیشتر از 100 هزار شغل ایجاد شود گفت: آثار رکود و رشد منفی اقتصادی سال های گذشته در اقتصاد به صورت ریزش نیروی کار مشاهده شد.

به گفته وی، در بخش نفت هزینه ایجاد هر شغل 2 میلیارد تومان است که البته خود می تواند مشاغل دیگری را نیز ایجاد نماید. وی با اشاره به ایجاد 293 هزار شغل و البته از بین رفتن 80 هزار شغل خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص های بازار کار، اشتغال تکان خورده و در حال حرکت است ولی اگر به رشد 7 درصدی نرسیم، در اشتغال دچار بحران خواهیم شد.

وزیر کار با محال دانستن دستیابی به سهم 25 درصدی در اقتصاد در مدت باقی مانده تا اتمام برنامه پنجم توسعه اظهارداشت: یک سندی برای توسعه بخش تعاون آماده و به مجلس ارائه شده است که می تواند راهگشا باشد.

ربیعی بیان داشت: برخی ها تعاون را یک بخش زائد اقتصادی می دانند که درست نیست. نتوانستیم سهم مناسبی از واگذاری ها را به بخش تعاون انجام دهیم و البته در زمانی که اقتصاد دچار رشد منفی شد، طبعا تعاونی ها نیز نتوانستند رشد کنند.

۱۳۹۳/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...