نسخه چاپی

نماینده ارومیه از پاسخ‌ وزیر جهادكشاورزی قانع شد

عکس خبري -نماينده اروميه از پاسخ‌ وزير جهادکشاورزي قانع شد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر جهاد كشاورزی درباره مشكلات كشاورزان ارومیه، قانع شد.

به گزارش نما ،«کاظم خاوازی» وزیر کشاورزی امروز -سه شنبه -در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به سوال نماینده ارومیه پاسخ دهد.

سؤال «سیدسلمان ذاکر» نماینده ارومیه از وزیر جهاد کشاورزی درباره بی‌توجهی به قیمتهای تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک، حمایت نکردن از کشاورزان درباره آبیاری محصولات اعم از چاه کشاورزی و آلونک‌های برای رونق تولید وعدم توجه به اموال در دست چندین ساله کشاورزان حتی با داشتن قولنامه و سند شش دانگ و تصرف منابع طبیعی و عدم توجه به صادرات میوه‌جات مختلف از مرزها و توسعه صادرات مثل خراب شدن هزاران تن هندوانه در مرز ترکیه بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال نماینده ارومیه در گزارشی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۹ماهه ۱۳۹۸ کل صادرات محصولات کشاورزی ۴میلیون و ۹۸۶ تن بوده است و در ۹ماهه ۱۳۹۹ ۶ میلیون و صد هزار تن محصولات کشاورزی صادر کردیم و به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و نسبت به لحاظ ارزشی ۲۰ درصد نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته رشد داشتیم.

خاوازی خاطر نشان کرد: درباره محصولات باغبانی هم در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، ۶۴۵ هزار تن محصولات باغبانی را صادر کردیم و در ۹ ماهه امسال ۸۸۹ هزار تن محصولات باغبانی را صادر کردیم یعنی از نظر وزنی ۳۸ درصد و از نظر اررزشی ۴۳ درصد صادرات ما بهتر بوده است.

وی افزود: درباره سیب که سوال نماینده محترم است در ۹ ماهه ۱۳۹۸ کلا ۳۰۰ هزار تن سیب صادر کردیم که ارزش آن حدود ۴۵۹ میلیون دلار بود. امروز ۴۰۳ هزار تن سیب صادر کرد و صادرات ما در قالب معاهده اوراسیا است و صادرات سیب به روسیه در سال گذشته ۵ هزار تن بوده که امروز این عدد ۹۷ هزار تن است.

وزیر کشاورزی خاطر نشان کرد:ما کل سیبی که تولید کردیم ۴میلیون و ۱۲۰ هزار تن است که یک میلیون پنجاه هزار تن در آذربایجان غربی است یعنی ۲۵ درصد سیب تولیدی کشور در آذربایجان غربی است.

«سید سلمان ذاکر» نماینده ارومیه در تشریح مشکلات اقتصادی کشاورزان ارومیه ای گفت: استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی بوده و ۴۰ درصد مردم در امر کشاورزی فعالیت دارند و با دارا بودن ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در تولید سیب، عسل و انگور رتبه اول را داراست مشکلات عدیده ای برای کشاورزان وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

نماینده ارومیه خاطر نشان کرد: ۸۰۰ هزار تن سیب کشاورزان در سردخانه مانده و ۲۰ هزار تن آن فروخته شده بیایید به داد کشاورزان برسید و شما به عنوان وزیر برای حل این مشکل چه تصمیمی گرفته اید شما می توانستید با هماهنگی تجار و اتحادیه صادر کننده وهماهنگی با رایزنان اقتصادی در کشورهای مانند ترکیه، هند عراق، پاکستان و اوراسیا برای بازار یابی و فروش سیب اقدام نماید.
ایرنا

۱۳۹۹/۱۰/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...