نسخه چاپی

4 میلیون دانشجو در آستانه ورود به بازار كار

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اعلام اینكه بیش از 4 میلیون دانشجو داریم كه در حال ورود به بازار كار هستند، گفت: موضوع بیكاری امروز در كشور قابل كتمان نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی ربیعی عصر امروز در مراسم اختتامیه پانزدهمین مسابقات ملی مهارت در تهران با بیان اینکه در کشور با دو مشکل روبرو هستیم، اظهار داشت: تعدادی بیکار داریم که قابل کتمان نیست و از سویی با جوانانی مواجه هستیم که باید به سر کار بروند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که در حال ورود به بازار کار هستند. متاسفانه در مقطعی اتوبانی از پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها صورت گرفت و میلیون‌ها نفر وارد دانشگاه‌ها شدند. مطالعات نشان می دهد در حال حاضر میانگین رشد بهره‌وری نیروی کار فقط 1.3 درصد است.

ربیعی ادامه داد: با جمعیت خواستار کاری مواجه هستیم که مهارت ندارند و کارایی‌ها پایین است. یک مساله دیگر نیز این است که سازمان‌ها هم در پی ارتقای توانمندی‌های نیروهای خود نیستند و آموزش‌ها را نوعی هزینه تلقی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی های بازار کار نیز تغییر کرده است، تصریح کرد: ذائقه بازار کار تغییر کرده و ما ناگزیریم نظام مهارت‌افزایی را برای خروج از بحران ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد کمبود نیروی کار ماهر در برخی کشورها مانند چین، آسیای جنوب شرقی، ژاپن و هند به عنوان دغدغه های جدی وجود دارد، افزود: باید در ایران تشکیل شبکه ملی مهارت را در قالب برنامه های فنی و حرفه‌ای دنبال کنیم.

ربیعی، یکی از دلایل شکست بنگاه‌های داخلی را نداشتن نوآوری دانست و بیان داشت: افراد توانمند همواره امنیت شغلی بیشتری دارند و ما امیدواریم بتوانیم از طریق ایجاد شبکه توانمندسازی افراد شاغل و جویای کار، این نقیصه را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور تاکنون 4 بار درباره ایجاد تناسب بین اشتغال و آموزش نیروی کار تاکیداتی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر میزان ارتباط بین نیازهای شغلی استان‌ها با جمعیت فارغ‌التحصیلان جویای کار بین 4 تا 25 درصد است که وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین ارتباط بین دانشگاه و بازار کار باید تقویت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیگیری ایجاد قانون الزام جذب نخبگان مهارتی و راه‌اندازی شبکه ملی نخبگان در استان‌ها تا پایان سال اشاره کرد و بیان داشت: نظام صلاحیت حرفه‌ای درباره اشتغال هم پیگیری می‌شود.

ربیعی همچنین از اجرای آزمایشی آموزش‌های کانتینری در 6 استان در قالب شناسایی نیازها خبر داد و گفت: در حال مذاکره با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای افزایش تناسب بین آموزش و تقاضای بازار کار هستیم که در این رابطه نطرحی آماده شده و در شورای عالی اشتغال به بحث گذاشته می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به طرح تکاپو و اجرای آن در برخی استان ها از طریق پرداخت وام‌های زوداشتغالی اشاره و خاطر نشان کرد: در قالب این طرح به دنبال برندسازی و بازاریابی برای گسترش فعالیت های اشتغالزایی در استان‌ها هستیم.

۱۳۹۳/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...