نسخه چاپی

المانیتور: رزمایش مشترك ایران و چین نشانه ارتقای جایگاه تهران در منطقه بود

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با موضوع رزمایش اخیر ایران و چین در آب‌های خلیج فارس، نوشت: این اقدام نشانه تقویت روابط تهران-پكن و ارتقای جایگاه ایران در خلیج فارس و منطقه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه خبری المانیتور روز یکشنبه در گزارشی که در مورد رزمایش اخیر ایران و چین در خلیج فارس منتشر کرده، نوشته است که برگزاری چنین تمرینی نشان از ارتقا جایگاه ایران در خلیج فارس و منطقه دارد.

نویسنده این مطلب با اشاره به رزمایش 5 روزه ایران و چین و پهلو گرفتن کشتی‌های چینی در بندرعباس، نوشته است: «برای درک اهمیت اقدام اخیر چین و ایران، نباید برخی موارد را از یاد برد. اول اینکه این برای اولین بار است که چین، به عنوان رقیبی برای آمریکا که با خلیج (فارس) هم‌مرز نیست، کشتی‌های جنگی خود را وارد این منطقه کرده است. ثانیا، این تمرینات، نشان‌دهنده ارتقا موقعیت ایران در خلیج (فارس) و منطقه است. سوما، این اقدام را نمی‌توان از چارچوب پاسخ‌های چین به مفهوم سیاست خارجی آمریکا یعنی «چرخش به سمت آسیا» که بر اساس آن ایالات متحده قصد دارد تمرکز و منابع خود را در جواب قدرت و اثرگذاری فزاینده چین، به سمت آسیا ببرد، خارج دانست».

المانیتور با بیان اینکه خلیج فارس از اهمیتی راهبردی در جهان برخوردار است و آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند تا بر آن کنترل داشته باشد، نوشته است که ایران با جلب حمایت چین در خلیج فارس، جایگاه خود را نیز دستکم به صورت نمادین ارتقا می‌دهد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «دولت‌های چین و ایران قصد دارند تا سطح تجارت دوجانبه را طی 10 سال به 200 میلیارد دلار برسانند. علاوه بر این، ایران سومین تأمین‌کننده بزرگ نفت چین است که 12درصد از مصرف سالیانه این کشور را پاسخ می‌دهد. بنابراین چین می‌خواهد از منافع خود در ایران دفاع کند، که این همان کاری است که ایالات متحده هم در خلیج (فارس) انجام می‌دهد. انجام رزمایش اخیر هم در همین راستا بود».

نویسنده یادداشت در پایان آورده است: «بعید است که این آخرین پهلوگیری ناوگان چین در بندرعباس باشد. این انعکاسی از روابط خوب میان چین و ایران و همچنین طرح جاده ابریشم دریایی است. اگر چین در آینده حضور خود در خلیج (فارس) و جاده ابریشم دریایی را تقویت کند، حضور اخیر ناوهای چینی در بندرعباس، به عنوان یک نقطه عطف به یاد خواهد ماند».

۱۳۹۳/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...