نسخه چاپی

جزئیات علت خروج قطار مشهد - یزد اعلام شد

عکس خبري -جزئيات علت خروج قطار مشهد - يزد اعلام شد

سرعت غیرمجاز لكوموتیو، محل قرار گرفتن بیل مكانیكی و مثبت شدن نتیجه آزمایش هوشیاری راننده بیل مكانیكی علل اولیه سانحه مرگبار خروج قطار مشهد – یزد از ریل عنوان شد.

به گزارش نما، ساعت ۵‌ونیم بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد، قطار مشهد - یزد با ۳۸۲ مسافر در کیلومتر ۵۰ طبس ایستگاه مزینو از ریل خارج شد و در این حادثه ۲۲نفر از مسافران جان باختند و ۸۶مسافر دیگر مجروح شدند. دقایقی پس از اعلام این خبر بلافاصله امدادرسانی به حادثه‌دیدگان آغاز و جلسه بحران برای بررسی علت این سانحه ریلی تشکیل شد.

با گذشت چند ساعت از این حادثه حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که با حضور وزرای کشور و راه‌وشهرسازی در شهرستان طبس برگزار شد، گفت: دستور بازداشت ۶نفر که در حادثه واژگونی قطار مسافری مشهد - یزد دخیل بوده‌اند، صادر شده است، اما نظر نهایی منوط به نظر کارشناسی است.وی افزود: به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله انگشت‌نگاری و تشخیص هویت در منطقه با هماهنگی لازم اجساد متوفیان حادثه به یزد منتقل شد. همچنین ضمن هماهنگی با استان یزد شکایات افراد مصدوم و اولیای‌دم در یزد گرفته می‌شود و به پزشکی قانونی معرفی و در نهایت پرونده‌های تکمیل شده به خراسان‌جنوبی منتقل خواهد شد.

موحدی‌راد گفت: درخواست داریم پرداخت خسارت به اولیای‌دم و مصدومان و وسایل آنان موکول به پرونده قضایی نشود و بیمه براساس نظر تکمیلی پزشکی قانونی خسارت مردم را پرداخت کند تا مردم درگیر پرونده قضایی نشوند.از ۲۲فوتی این حادثه ۱۷نفر قابل شناسایی بودند و آزمایش دی.ان.ای پنج فوتی دیگر با هماهنگی لازم در صورت نیاز در استان یزد انجام می‌شود.

مثبت شدن تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی

میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه راننده بیل‌ مکانیکی بازداشت شده، گفت: لکوموتیوران قطار حادثه‌دیده مشهد - یزد، سرعت غیرمجاز داشته است که همین سرعت غیرمجاز بعد از برخورد با بیل‌ مکانیکی بر شدت حادثه افزوده است. محل وقوع حادثه قطار، منطقه ماسه‌گیری است. پیمانکار بخش خصوصی در آن منطقه کارگاه تعویض تراورس و جمع‌آوری ماسه دارد و در روز حادثه کارگاه تا ساعت ۴:۳۰ صبح کار را به پایان ‌رسانده و پایان کار اعلام شده و مسدودی خط نیز برداشته شده است و تا پیش از ساعت ۰۵:۲۰ که حادثه قطار مسافری رخ داده، یک دیزل منفرد و یک قطار باری از همان مسیر عبور کرده‌اند.

مدیرعامل راه‌آهن درباره اینکه چرا راننده بیل مکانیکی به نحو غیرطبیعی بوم بیل مکانیکی را روی خط و مسیر لکوموتیو قرار داده اظهار داشت: علت وقوع این حادثه همین مانع بوده و برخورد آن با لکوموتیو موجب شده شیشه لکوموتیو خرد شود و از طرفی هم سرعت غیرمجاز لکوموتیوران برای عبور از این بلاک بر شدت حادثه افزوده است.

وی افزود:‌ از لکوموتیوران و راننده بیل ‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده که لکوموتیوران مشکلی نداشت اما تست هوشیاری راننده بیل ‌مکانیکی مثبت بود که وی بازداشت شد.

اعلام نتیجه نهایی حادثه، هفته آینده

محمدحسن اسماعیلی رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن نیز گفت: در صحبتی که با اپراتور بیل مکانیکی داشتیم این بیل مکانیکی در حین عملیات و در ساعت چهارونیم صبح خراب شده که بعد از آزاد کردن مسیر شروع به تعمیر بیل مکانیکی کردند، اما بعد از تعمیر حریم راه‌آهن را رعایت نکردند و در مسیر قطاری که مجوز حرکت داشت قرار گرفتند و برخورد به این دلیل بوده است. در زمان تعمیر بیل مکانیکی دو قطار باری و دیزل منفرد از خط عبور کرده، اما بعد از تعمیر، بیل مکانیکی را روشن کرده و بوم بیل مکانیکی همزمان با ورود قطار مسافری جابه‌جا شده و بوم از بالای قطار به واگن‌ها برخورد و منجر به خروج واگن‌ها شده است. سرعت قطار بالاتر از حد مجاز بوده و با توجه به اهمیت حادثه باید عوامل دیگر حتی مسئولانی که در محل بهسازی نظارت می‌کردند هم مورد بررسی قرار گیرند.رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن افزود: سامانه کنترلی سرعت قطار در این مسیر نداریم. در مورد این حادثه هم در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و در صورتی که اطلاعات کامل شود هفته آینده اظهارنظر قطعی را اعلام خواهیم کرد.

شناسایی ۸ جانباخته حادثه

فریبرز آیتی مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان پزشکی قانونی و با اقدامات تخصصی، کار تعیین هویت و شناسایی اجساد قربانیان حادثه قطار در حال انجام است و تاکنون ۸ پیکر شناسایی و تعیین هویت شده‌اند. اجساد شناسایی شده با دستور مقام قضایی برای خاکسپاری به خانواده‌ها تحویل داده شد.وی افزود: با توجه به اینکه برخی از اجساد با روش‌های معمول قابل شناسایی نیستند فرایند تعیین هویت به انجام آزمایش ژنتیک منوط شد که تا این لحظه ضمن اخذ نمونه از پیکر ۵جانباخته تعیین هویت نشده، از بستگان ۳جانباخته برای تطابق ژنتیکی نمونه DNA اخذ شده است و کار اخذ نمونه ژنتیک از بازماندگان دو پیکر دیگر به مجرد مراجعه خانواده‌های آنها انجام خواهد شد.

اسامی اجساد شناسایی شده

ابوالفضل زارع ارنانی فرزند قاسم، کیان زارع ارنانی فرزند ابوالفضل، عزت آخوندی فرزند امیر، فاطمه بمانی هنزایی فرزند علی، منیژه میرجلیلی فرزند محمدحسین، مرضیه ساکت‌یزدی فرزند محمود، فاطمه رحیمی فرزند محسن و کبری میرزایی فرزند یدالله که یکی از پیکرهای قربانیان به نام یکتا کلانتری‌زاده نیز در محل وقوع حادثه شناسایی و در همان شهرستان به بستگان تحویل داده شد.

انتقال پیکر همه جانباختگان به پزشکی قانونی یزد

جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ۸۶مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند که اکنون ۱۱نفر در بیمارستان بستری هستند و فقط یک نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

تشییع پیکر جانباختگان حادثه قطار مشهد - یزد

محمدعلی ملک‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: آیین تشییع پیکر جانباختگان حادثه قطار مشهد به یزد ساعت هشت صبح روز جمعه با حضور مردم استان از میدان امام رضا(ع) شهر یزد آغاز و به طرف گلزار شهدای خلدبرین این شهر برگزار شد.

منبع:رکنا

۱۴۰۱/۳/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...