نسخه چاپی

تشدید نظارت در مرزها برای پیشگیری از ورورد بیماری‌های واگیر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشورمان كه به منظور شركت در شصت و یكمین اجلاس كشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به تونس سفر كرده است، در جلسه‌ای كه با حضور كشورهای گروه جی 5 تشكیل شد، بر ضرورت تشدید سیستم‌های نظارتی در مرزها برای پیشگیری از ورورد بیماری‌های واگیر تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در این جلسه طی سخنانی با بیان این که گروه 5 نمونه بارزی از همکاریهای جنوب - جنوب است، یادآور شد: این گروه با همکاری کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت WHO)-EMRO) با هدف اجرایی نمودن مقررات بهداشتی بین المللی مصوب سال 2005 (IHR 2005) تشکیل شده است.

وزیر بهداشت، ارتقاء امنیت بهداشت عمومی و عملیاتی نمودن مقررات بهداشتی بین المللی 2005 (IHR 2005) را دو محور اصلی مورد بحث در جلسه گروه جی 5 عنوان کرد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در روزهای آخر سپتامر 2014 میزبان اجلاس گروه جی 5 با شرکت کارشناسان عالی رتبه از کشورهای عضو این گروه بوده است، خاطرنشان کرد: این اجلاس فرصت بی نظیری را برای شرکت کنندگان در راستای تبادل تجربیات مفید کشورهای عضو منطقه EMRO فراهم می‌آورد.

دکتر هاشمی در ادامه از همکاری دفاتر اروپایی و شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت و نیز سازمان خواروبار کشاورزی(FAO) به دلیل ایجاد این فرصت و پیگیری‌های جدی آنها در این خصوص قدردانی کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع مشترک بیماری های واگیر در کشورهای عضو گروه جی 5 و لزوم به کارگیری مقررات بهداشتی بین المللی 2005 در مبادی مرزی و خصوصا عبور از مرزهای زمینی، دارای اهمیت بسزایی بوده ونمی توان از آن غفلت کرد.

وی افزود: ظهور تهدیدات و شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای همه گیر 2009، بیماری سل مقاوم به درمان، فلج اطفال، ابولا و کرونا ویروس، یاد آور اهمیت بکارگیری مقررات بهداشتی بین المللی هستند.

هاشمی با یادآوری این که تعداد در حال رشد سفرها و تجارت‌ها و همچنین مسافران غیر قانونی که از مرزهای ما عبور می کنند، کشورهای ما را آسیب پذیر کرده و باعث بروز تهدیداتی برای بهداشت جامعه خواهد شد، تصریح کرد: ضرورت دارد تا اعضای گروه جی 5 همکاری ها و ظرفیت های مرزی خود را افزایش داده و برای ارتقاء این همکاری، از سیستم نظارتی مناسب تر همراه با عملیات یکپارچه هشداردهی، آمادگی و پاسخ دهی برای تهیه برنامه های احتمالی و برقراری خدمات پیشگیری در مرزها، بهره مند شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گروه جی 5 چارچوب بسیار خوبی برای تحقق این اهداف را فراهم می نماید.

هاشمی افزود: همکاری های درون کشوری تنها مکانیزمی است که از طریق آن قادر خواهیم بود تهدیدات بهداشت عمومی و نگرانی‌های مشترک را کنترل و پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر این که ما مسئولیت‌ها را تقسیم کرده‌ایم و نیازمند آن هستیم که در منطقه خود به ورای بیماری های واگیر دار حرکت کنیم، تصریح کرد: قویا باور دارم که با تلاش بی وقفه شما در متحدسازی وزارت های بهداشت کشورهای گروه جی 5 چنین دستاوردی دور از انتظار نخواهد بود.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: ما کشورهای عضو گروه جی 5 باید قدم های موثرتری به جلو برداشته و فعالیت های عملی بیشتری را در سال های آتی در جهت امنیت بهداشت عمومی در مرزهای مشترک خود به انجام رسانیم.

وزیر بهداشت در ادامه به وزرای بهداشت کشورهای گروه جی 5 پیشنهاد داد: کارشناسان رسمی خود را از وزارتخانه های مرتبط بهداشت جهت همکاری در دبیر خانه گروه جی 5 منصوب و به دبیرخانه معرفی نمایند.

وی یادآور شد: این کارشناسان می توانند به صورت حضوری و یا مجازی، هر سه ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو با یکدیگر ملاقات داشته و گزارش پیشرفت و دستور کار جلسات وزاری بهداشت گروه جی 5 را در راستای اهداف مجمع جهانی سلامت و کمیته منطقه ای تهیه نمایند.

۱۳۹۳/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...