نسخه چاپی

وجود 30 میلیون ایرانی كم سواد و بیسواد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی كشور با بیان اینكه در دانش سوادآموزی با مشكل رو به‌رو نیستیم و تنها اطلاع‌رسانی ناكافی موجب آمار بالای بیسوادی شده گفت: باید مسئله سوادآموری را فراتر از یك نگاه آموزشی دنبال كرد.

به گزارش نما، علی باقرزاده با اشاره به رتبه نخست ایران در رشد باسوادی در میان کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: ایران از نظر افراد باقی مانده بی‌سواد و مدیریت آنان از نظر سرعتی، پایین‌ترین رتبه منطقه را داراست.

وی با بیان اینکه باید مسئله سوادآموری را فراتر از یک نگاه آموزشی دنبال کرد، گفت: هم‌اینک 30 میلیون نفر در کشور یا بی‌سواد هستند یا تحصیلات مقطع ابتدایی دارند.

این مقام مسئول اضافه کرد: تمام کشورهایی که توانسته‌اند در موضوعی واحد به توسعه برسند، اراده جمعی در رشد آنها دخیل بوده که امید است اراده جمعی برای این موضوع نیز در کشور ما شکل بگیرد.

باقرزاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته جشن پایان بی‌سوادی در 18 هزار روستا و بخش‌های کشور اعلام شد، افزود: این در حالی بود که سرشماری سال 90، همان آمار سال 85 را نشان می‌داد و اینکه تغییری در شمار بیسوادان اتفاق نیفتاده است.

هیج ناشری برای بزرگسالان کم سواد کتاب چاپ نمی‌کند

وی با بیان اینکه هیج ناشری در کشور ما برای بزرگسالانی که کم سواد هستند کتاب چاپ نمی‌کند که این خود یک معضل است، تصریح کرد: جزء محدود دستگاه‌هایی هستیم که تنها از اعتبار دولتی استفاده می‌کنیم و تاکنون از هیچ ارگان و دستگاهی تقاضای کمک مالی نکرده‌ایم.

93 درصد از سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بی‌سواد مطلق هستند

رئیس سازمان نهضت‌آموزی کشور ‌با اشاره به اینکه 93 درصد از سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بی‌سواد مطلق هستند، بیان کرد: 80 هزار نفر از افراد با میانگین سنی 10 تا 49 سال در استان فارس، بی‌سواد هستند که برای باسواد شدن هر یک از آنها، 650 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سیدمحمد احمدی، استاندار فارس نیز در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش در محل استانداری فارس گفت: باید الگویی مناسب برای مبارزه با بی‌سوادی ارائه و برای اجرای آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه شاخص توسعه هر کشوری داشتن مردمی آگاه و باسواد است، گفت: وجود آمار بالای بی‌سوادی، در توسعه کشور رشد منفی دارد.

وی با تأکید بر به کارگیری الگویی برای رفع مشکل بی‌سوادی در کشور همانند الگویی که بهمن بیگی در عشایر ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: الگوی آموزشی موفق بهمن‌بیگی، هرم اجتماعی عشایر را وارونه کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه باید الگویی برای مبارزه با بی‌سوادی ارائه و برای اجرای آن تلاش کرد، اظهار کرد: باید با سرمایه خصوصی به صورت جدی وارد عرصه مبارزه با بی‌سوادی در استان و کشور شد که در این راستا می‌توان از کسانی که در امر آموزش دانش‌اموزان عشایر فعال بوده و هستند برای ارائه الگوی مطلوب استفاده کرد.

۱۳۹۳/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...