نسخه چاپی

راه های رفع این حالت شایع در بارداری!

مصرف سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ و كمی هویج رنده شده با سبزی‌ برای رفع یبوست زنان باردار مفید است. همچنین، بهتر است زنان باردار غذای خود را در چند وعده با حجم كم مصرف كنند و در صورت رفع نشدن یبوست با تجویز پزشك گلقند یا تمرهندی بخورند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معمولاً در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون‌ها و فشار رحم روی روده‌ها، یبوست ایجاد می‌شود اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بسیار مهم است.



این یک قانون است که عنوان می‌شود «مادران باردار هرگز نباید یبوست داشته باشند.» باید توجه داشت که مصرف همۀ گیاهان و داروهای مسهل قوی، به هر صورت، برای مادران باردار اکیداً ممنوع است.



همچنین مصرف سنا، صبر زرد (آلوئه ورا) و داروهایی که حاوی این گیاهان یا عصاره آنها هستند، برای مادران باردار ممنوع است. حتی حکمای پزشکی پارسی، برخی ملین‌ها مانند گل بنفشه، گل ختمی، و گل پنیرک را نیز برای مادران باردار منع کرده اند زیرا مصرف این گیاهان، به دلایلی مانند حیض آوری (قائده آور) و اثرات شل کنندگی رباطات نگهدارنده و عضلات دهانۀ رحم، ممکن است موجب سقط یا لغزیدن جنین شود.



به ویژه بانوانی که در سن بالا باردار شدند یا سابقۀ سقط دارند، حتماً باید از این گیاهان دوری کنند.



نخستین گام برای رفع یبوست در زنان باردار، خوردن آش‌ها و سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ جوان و کمی هویج رنده شده نرم و سبزیجات و ادویۀ معتدل (بدون طعم تند و تیز) که روغن بیشتری در پخت آنها به کار رفته باشد، است.



البته اگر مادر مبتلا به ریفلاکس باشد، باید این غذاها را در وعده های کم حجم تر میل کند، ولی اگر یبوست برطرف نشد، می توان با رعایت شرایطی و زیر نظر پزشک متخصص، از تمر هندی، گلقند، فلوس خیار شنبر، روغن بادام یا برگ گل سرخ تازه سائیده نیز بهره جست.



ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی در پیام تندرستی عنوان می‌کند: مصرف شیر خشت یا ترنجبین نیز برای رفع یبوست مادران باردار توصیه شده است. به این منظور می‌توان حدود 25 تا 30 گرم شیر خشت یا ترنجبین را در یک لیوان آب ولرم همراه با دو قاشق غذا خوری گلاب توصیه کرد که بهتر است نیم تا یک ساعت پس از صبحانه نوشیده شود.

۱۳۹۳/۸/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...